۰ نفر

راهنمای شناخت باتری در انواع لپ تاپ ها

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۲۵
کد خبر: 529816
راهنمای شناخت باتری در انواع لپ تاپ ها

باتری لپ تاپ مانند خرید لپ تاپ ، معیارهایی دارد که باید نسبت به آن آگاه باشیم، زیرا آگاهی از آن به ما در خرید آن کمک خواهد کرد. باتری ها، متناسب با مدل های مختلف لپ تاپ ساخته شده است نیکل کادمیوم، نیکل فلز هیدرید NiMH، لیتیوم یون LiON و پلیمرهای یون لیتیوم Li-Poly از انواع باتری هستند که از میان آن ها، باتری های lion  و lipoly انتخاب بهتری است. علت آن است که این باتری ها، سبک و بادوام هستند و به سرعت شارژ می شوند، نکته مهم دیگر توجه به توان و قدرت باتری است که با mAh شناخته می شود، هر چه توان باتری بیشتر باشد، طولانی مدت شارژ را در خود حفظ می کند. باتری های لپ تاپ طول عمر مشخصی دارند که به آن چرخه شارژ می گویند، تمام شدن کامل شارژ تا شارژ مجدد، یک چرخه شارژ است.

1

چه نوع باتری در لپ تاپ اچ پی وجود دارد ؟

هر باتری مشخصاتی دارد که به راحتی می توانید اطلاعات مربوط به باتری را پیدا کنید . در قسمت پشت باتری مشخصات، ولتاژ، مدل باتری، پارت نامبر درج شده است. باتری لپ تاپ های اچ پی، لیتیوم یونی است و از نوع قابل شارژ. آن ها وزن کمتری نسبت به انواع دیگر باتری ها دارند اما بیشترین میزان انرژی را نسبت به باتری های دیگر تولید می کنند، باتری شارژی لیتیوم یونی دارای تعدادی واحد تولید کننده برق است که به آن سلول می گویند و ولتاژ هر سلول بین 3 تا4 ولت است و این باتری جزو باتری هایی است که به با محیط زیست سازگاری دارد

با باتری برند ایسوس آشنا شویم

باتری لپ تاپ ایسوس نیز 4سلولی لیتیوم یونی است و زمان تعویض آن به میزان کارکرد، دمای محیط، کیفیت باتری بستگی دارد و درنظرگرفتن این نکات به طول عمر باتری کمک می کند، قرار دادن طولانی مدت آداپتور به شارژ لپ تاپ آسیب می زند، بهترین راهکار برای محافظت از باتری این است که باتری را در حالت توان نسبی شارژ کنید، البته این نکته هم قابل ذکر است که سن باتری در کاهش قدرت توان آن تاثیرگذار است، و بعد از گذشت یکسال چه استفاده شود یا خیر، از توان آن کاسته می شود، اما راهکاری برای این مساله نیز وجود دارد که قرار دادن باتری در محیطی خنک به کارایی آن اضافه می کند.

 

2

باتری در لپ تاپ برند لنوو

باتری لپ تاپ  برند لنوو ، لیتیوم یونی است که شرکت لنوو این ادعا را دارد که باتری آن حدود 15 ساعت دوام دارند تا مجددا شارژ شوند و  دوام آن برای کاربر معمولی بین 12 تا 18 ماه است . زمان تعویض آن حدود 2 سال براثر عملکرد شما با آن تخمین زده  شده است، معمولا باتری های لپ تاپ را باید هر 6 ساعت شارژ کنید که ماندگاری شارژ به میزان روشنایی نور لپ تاپ، تعداد برنامه های باز و تماشای فیلم و موزیک تاثرگذار است. همچنین خیس شدن باتری از طول عمر آن کم می کند، باتری لیتیوم یونی مشکلاتی دارد که کاربر ممکن است با آن مواجهه شود، از جمله گرم شدن بیش از حد شارژ، عدم شناسایی باتری توسط دستگاه،خالی شدن ناگهانی شارژ باتری و غیره، که باید به آن توجه کنید.

باتری در لپ تاپ برند Dell

باتری لپ تاپ های برند دل مانند سایر برندها، لیتیوم یونی است، و علت آن سبک بودن این نوع باتری هاست که نسبت به باتری های Nimh حدود 20 تا 35 درصد کمتر است و باتری ها معمولا کمتر از 9 سلول هستند باتری لپ تاپ دل انواع مختلفی دارد که نوع inspiron نسبت به بقیه پرطرفدارتر است، باتری های inspiron 6 سلولی هستند و مدت زمان شارژ آن بین 3 تا5 ساعت است . قدرت باتری به مدل لپ تاپ و میزان انرژی و توانی که مصرف می کند، بستگی دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که تعویض از تعمیر بهتر است زیرا خیال شما تا مدت ها از تعویض آن راحت می شود.

3

چگونه از باتری لپ تاپ محافظت کنیم

باتری مهم ترین قطعه در لپ تاپ است و حفظ و نگهداری آن به دوام بیشترباتری کمک می کند، در ادامه نکاتی را برای راهنمای استفاده صحیح از باتری لپ تاپ آورده ایم.

  • قبل از پایان کامل شارژ باتری آنرا شارژ کنید زیرا این حالت به باتری آسیب می زند
  • درایو SSD به کاهش مصرف شارژ باتری کمک می کند
  • لپ تاپ را در فضای گرم قرار ندهید، زیرا عمر باتری کاهش پیدا می کند
  • میزان روشنایی در کلیه وسایل الکترونیکی جدید مانند موبایل در کاهش عمر باتری اثر گذار است
  • اگر برای مدت طولانی با لپ تاپ کاری ندارید در حالت Hibernate قرار دهید زیرا در این حالت برنامه ها در هارددیسک ذخیره می شود و مصرف انرژی در آن کاهش پیدا می کند
  • اجرای چندین برنامه همزمان، شارژ باتری را هدر می دهد، به تعداد برنامه هایی که در ویندوز نصب دارید، توجه داشته باشید.