۰ نفر

تولید کامپیوتر کوچک در شرکت دانش بنیان امن پردازان سورنا

۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۲۵
کد خبر: 521156
تولید کامپیوتر کوچک در شرکت دانش بنیان امن پردازان سورنا

اخیرا مطلع شده‌ایم، گروه شرکت های سورنا بعد از اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید کامپیوترکوچک یا  MiniPc را آغاز نموده است. در این گزارش ضمن آشنایی بیشتر با این نوع کامپیوتربه جزئیات بیشتر تولید آن، در این شرکت و ارزش افزوده‌ی تولید این محصول برای کشور خواهیم پرداخت.

مینی پی سی یا MiniPc چیست ؟

1

همه‌ی ما با کامپیوترهای شخصی رو میزی (PC) و لپ‌تاپها ، کم و بیش آشنا هستیم. کامپیوترهای شخصی رومیزی ضمن اینکه کمی گران هستند، فضای زیادی اشغال می‌کنند و مصرف برق نسبتا زیادی دارند.کامپیوتر کوچک یاMini Pc  ،کلیه‌ی نیازهای کاربران را در هر زمینه ای برطرف می‌سازد، به گونه ای که قدرت و قابلیتهایی مشابه با کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها دارد.  مینی پی سی‌ ها، به راحتی مونتاژ می شوند، قیمت ارزانتری دارند و به دلیل نداشتن فن، صدا تولید نمی‌کنند و ضمنا جای بسیار کمتری اشغال می‌کنند.

2

تعمیر و نگهداری مینی پی سی به دلیل کوچک و جمع و جور بودن آنها بسیار راحت می‌باشد و از لحاظ کارایی و قدرت هیچ چیزی از کامپیوترهای شخصی رومیزی کم ندارند.

مینی پی سی یا کامپیوتر کوچک، برای اولین بار توسط اینتل رونمایی شد و در واقع یکی از محصولات شرکت اینتل می‌باشد. مینی پی سی دارای یک باکس میباشد که یک CPU در آن تعبیه شده و به کاربر این اجازه را می‌دهد که با توجه به نیازش به آن RAM و Hard اضافه کند و این خود یکی از ویژگی هایی است که مینی پی سی یا کامپیوتر کوچک را از سایر رقبایش متمایز می‌کند. در واقع کاربران مینی پی سی می‌توانند با توجه به نیاز، کامپیوتر خود را ارتقا دهند و قطعات سخت افزاری آنها را با توجه به کارشان تطبیق داده و انتخاب کنند. در کامپیوتر کوچک عموما از پردازنده های مبتنی بر ARM استفاده می‌شود که هم اندازه‌ی کوچکتری دارند و هم مصرف انرژی کمتر. در مینی‌پی‌سی‌، از حافظه‌های SSD  و M2  استفاده می‌شود.

تولید مینی پی سی در شرکت دانش بنیان امن پردازان سورنا

آقای سلمان جودکی رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان امن پردازان سورنا، در مورد تاریخچه‌ی فعالیت شرکت اعلام نمودندکه این شرکت قدمتی حدود 10 سال دارد و سال گذشته پا در عرصه‌ی تولید و مونتاژ مجموعه‌ای از تجهیزات و محصولات کامپیوتری و الکترونیکی با نام تجاری EcsIran نموده است. از جمله این تجهیزات می توان به کامپیوترهای بدون کیس(All In One) و کامپیوتر کوچک (MiniPc) اشاره نمود. امن پردازان سورنا، با رشد اقتصادی و توسعه‌ی منابع انسانی به یک شرکت پیشتاز در حوزه‌ی تامین و تولید قطعات کامپیوتری و الکترونیکی تبدیل شده و موفق به اخذ رتبه 1 شورای عالی انفورماتیک گردیده است و در این مدت توانسته مشتریان ارزشمندی از جمله بانکها، اپراتورهای مخابرات و برخی وزارت خانه‌ها را جذب نمابد.

3

این شرکت در سال گذشته نسبت به آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای تولید و مونتاژ کامپیوتر کوچک، اقدام نموده و در حال حاضر دو خط تولید در شهرک صنعتی کاسپین واقع در استان قزوین،  برای این گونه کامپیوترها راه اندازی شده است و توان تولید روزانه 360 دستگاه در روز و سالانه بالغ بر 90000 دستگاه، کامپیوتر کوچک را داریم . با راه اندازی این دو خط تولید حداقل برای 15 نفر، اشتغال ایجاد شده است.

طبق گفته‌ی آقای جودکی، مبتنی بر محاسبات اقتصادی انجام شده، تولید هر کامپیوتر کوچک در داخل کشور از خروج 50 دلار ارز جلوگیری خواهد نمود و در صورت حمایت‌های دولت و برداشتن موانع واردات قطعات اصلی و توسعه‌ی تولید سایر قطعات در داخل کشور، این آمادگی در شرکت وجود دارد که تولید کامپیوتر کوچک به 500000 دستگاه در سال افزایش پیدا کند و این موضوع باعث ایجاد اشتغال برای 90 نفر دیگر خواهد گردید و امکان این وجود دارد که خروج ارز تا حدود 140 دلار برای هر کامپیوتر کوچک، ارتقاء پیدا کند و شرایط ایده‌الی برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه فراهم گردد.

با نگاهی به طرح توجیه اقتصادی تولید کامپیوتر کوچک و نیز میزان اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و سودآوری قابل قبول، تولید اینگونه محصولات در کشور موجه می‌باشد و در صورت حمایت دولت در جهت مانع زدایی و حمایت از تولید آن، ضمن شکوفایی واحدهای تولیدی، کمک به ارتقاء سطح فناوری کشور در این صنعت می‌کند.