۰ نفر

توسط دانشمندان انجام شد؛

ابداعی جدید برای تشخیص سریع کرونا

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴
کد خبر: 502518
ابداعی جدید برای تشخیص سریع کرونا

دانشمندان روش جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند تشخیص سریع کرونا را متحول کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، دانشمندان روش جدیدی برای کشف پروتئین‌های سازنده ویروس کرونا و همچنین آنتی بادی‌های آن ایجاد کردند. آنها حسگرهای زیستی مبتنی بر پروتئین طراحی کرده‌اند که وقتی با اجزای ویروس یا آنتی بادی‌های اختصاصی کووید-19ترکیب می‌شوند، برق می‌زنند. این موفقیت می‌تواند در آینده‌ای نزدیک منجر به آزمایش‌های سریع‌تر و گسترده‌تری برای شناسایی مبتلایان به

کووید-19شود. این تحقیقات در مجله Nature منتشر شده است. هم‌اکنون برای تشخیص عفونت ویروس کرونا بیشتر آزمایشگاه‌های پزشکی به تکنیکی به نام RTPCR متکی هستند که مواد ژنتیک ویروس را تقویت می‌کند تا بتوان آن را تشخیص داد.

این تکنیک به کارکنان و تجهیزات تخصصی نیاز دارد و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی را که اکنون بیش از همیشه در سراسر جهان بسیار مورد تقاضا هستند مصرف می‌کند. به این ترتیب کمبودهای زنجیره تامین منجر به کاهش انجام آزمایش‌های غربالگری کووید-19شده است.

در تلاش برای کشف ویروس کرونا در نمونه‌های بیمار بدون نیاز به تقویت ژنتیک، تیمی از محققان به سرپرستی «دیوید بیکر» استاد بیوشیمی و مدیر انستیتوی طراحی پروتئین در UW Medicine از کامپیوتر برای طراحی حسگرهای زیستی جدید استفاده کردند. این دستگاه‌های مبتنی بر پروتئین، مولکول‌های خاصی را در سطح ویروس تشخیص داده و به آنها متصل شده، سپس از طریق واکنش بیوشیمیایی نور ساطع می‌کنند.

آزمایش آنتی بادی می‌تواند نشان دهد که آیا فردی در گذشته به کووید-19مبتلا بوده یا خیر. این کار برای ردیابی شیوع بیماری همه گیر استفاده می‌شود، اما به تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده‌ای نیز نیاز دارد. همان تیم از محققان UW در کنار ابداع روش آزمایش برای تشخیص ویروس کرونا، حسگرهای زیستی ایجاد کردند که وقتی با آنتی بادی‌های کووید-19ترکیب می‌شوند، نورانی می‌شوند.

آنها نشان دادند که این سنسورها به آنتی بادی‌های دیگر که ممکن است در خون وجود داشته باشد، ازجمله آنهایی که ویروس‌های دیگر را هدف قرار می‌دهند، واکنش نشان نمی‌دهند.

این حساسیت برای جلوگیری از نتایج آزمایش مثبت کاذب مهم است. بیکر می‌گوید: ما در آزمایشگاه نشان داده‌ایم که این حسگرهای جدید می‌توانند به راحتی پروتئین‌های ویروس یا آنتی بادی‌ها را در نمونه مخاط بینی شبیه‌سازی‌ شده یا سرم اهدا شده تشخیص دهند. هدف بعدی ما اطمینان از قابل اعتماد بودن آنها در شرایط تشخیصی است. این کار نشان‌دهنده قدرت طراحی پروتئین de novo در ایجاد دستگاه‌های مولکولی از ابتدا با عملکردهای جدید و مفید است.

علاوه بر آزمایش‌های جدید تشخیصی کووید-19، این تیم همچنین نشان داد که می‌توان حسگرهای زیستی مشابهی را برای شناسایی پروتئین‌های انسانی مرتبط پزشکی مانند Her2(نشانگر زیستی و هدف درمانی برای برخی از انواع سرطان پستان) و Bcl2 که از نظر بالینی در لنفوم و سایر سرطان‌ها اهمیت بالایی دارد، طراحی کرد. از سوی دیگر این حسگرهای زیستی همچنین برای تشخیص سم باکتریایی و آنتی بادی‌هایی که ویروس هپاتیت B را هدف قرار می‌دهند نیز کاربردی است.