۰ نفر

بیت‌کوین؛ خوب، بد، زشت

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۴۹
کد خبر: 502516
بیت‌کوین؛ خوب، بد، زشت

در حالی‌که سود ورود به بازار رمزارزها این روزها وسوسه‌انگیز شده است، سؤال‌های مردم هم هر روز به‌ویژه درباره بیت‌کوین بیشتر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این روزها افزایش قیمت بیت‌کوین باعث سرازیر شدن بسیاری از سرمایه‌ها به بازار این رمزارز معروف شده است. با این حال، بسیاری از مردم از جزئیات این نوع سرمایه دیجیتال و خطرات احتمالی که ممکن است سرمایه آنها را تهدید کند، آگاه نیستند. این گزارش که از سوی گاردین منتشر شده می‌تواند تا حدودی به شما کمک کند تا اطلاعاتی درباره بیت‌کوین به‌دست آورید.

بیت‌کوین اصلاً یعنی چی؟

بیت‌کوین نوعی ارز دیجیتال است که پس از بحران مالی سال2008 ظهور کرد. این رمزارز امکانی را برای مردم فراهم می‌کند تا بانک‌ها و روش‌های پرداخت سنتی را دور بزنند. این رمزارز در میان هزاران رمز ارز به‌اصطلاح رمزنگاری شده از همه شناخته‌تر شده است.

بیت‌کوین به فناوری «بلاکچین» که یک پایگاه داده اشتراکی معاملات محسوب می‌شود و به ورودی‌هایی  که باید تأیید و رمزگذاری شوند، متکی است. امنیت این شبکه به وسیله افرادی موسوم به «ماینر» که از رایانه‌های پرقدرت برای تأیید معاملات استفاده می‌کنند، تامین می‌شود. اکنون بیش از 18میلیون بیت‌کوین در سراسر جهان موجود است.

چگونگی خرید و فروش

چندین نوع مبادله رمزارز وجود دارد که مشتریان می‌توانند پول سنتی را با حمایت دولت‌ها با رمزارزها مبادله کنند. در این حالت باید با استفاده از کیف پول دیجیتال رمزارزها ذخیره شوند. برخی از مشهورترین موارد شامل Bitstamp، Coinbase و Gemini است. برخی از ولت‌ها یا کیف‌پول‌های دیجیتال روی کاربران ایرانی تحریم شده‌اند اما گروهی هنوز هم کار می‌کنند. کیف پول دیجیتال ایرانی هم وجود دارد که سرورهایش در داخل کشور نگهداری می‌شود. ولی بهترین گزینه کیف‌پول‌های سخت‌افزاری است.

چه می‌توانید بخرید؟

بسیاری از مردم هنگام استفاده از بیت‌کوین در قالب پول رایج(که به‌عنوان یک سرمایه مالک آن هستند) ممکن است دچار مشکلاتی شوند، چراکه این نوع ارز با نوسانات شدید به لحاظ ارزش مالی روبه‌روست. این نوسانات را در چند روز گذشته بسیاری از مردم شاهد بودند، به‌طوری که طی یک روز در عرض یک ساعت ارزش بیت‌کوین 3هزار دلار سقوط کرد و دوباره حدود 2هزار دلار افزایش یافت. این نوسان‌ها، تعیین قیمت قابل اعتماد برای کالاها و خدمات را تقریباً غیرممکن می‌کند. در عوض، روش‌هایی برای پرداخت با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند BitPay وجود دارد که وجوه بیت‌کوین را در کیف پول دیجیتال تبدیل می‌کند تا هزینه کالاها با پول‌های سنتی که مورد استفاده خرده فروشان است، پرداخت شود. این معاملات آنلاین بیشتر از فروشگاه‌های فیزیکی در حال رشد هستند و شرکت‌هایی ازجمله مایکروسافت، لوش و اکسپدیا این نوع پرداخت‌ها را می‌پذیرند. نخستین معامله بیت‌کوین در سال2010 هنگامی انجام شد که یک مرد اهل فلوریدا 10هزار بیت‌کوین را به یک فرد انگلیسی پرداخت تا 2پیتزا سفارش دهد.

نگرانی در مورد رمزارزها

بعضی از مقام‌های رسمی نگرانند که شرکت‌های سرمایه‌گذاری این حوزه می‌توانند پرداخت بالقوه را بیش از حد ارزیابی کنند یا خطرات ناشی از سرمایه‌گذاری در حوزه بیت‌کوین و محصولات مرتبط با ارز دیجیتال را کم اهمیت جلوه دهند. بنابراین بعید است که مشتریان این بازار جدید و نسبتاً کم نظم، درصورت بروز مشکل بتوانند از حمایت‌های دولتی برخوردار شوند. همچنین کلاهبرداری در زمینه بیت‌کوین افزایش یافته است.

دلیل استقبال مردم

3عامل اصلی در قیمت بیت‌کوین تأثیرگذار است. اول، رسانه‌ها که از افزایش قیمت بیت‌کوین خبر می‌دهند باعث می‌شوند که مردم به‌دنبال یک سرمایه‌گذاری جدید باشند. دوم، بسیاری از شرکت‌های مالی سنتی در حال سرمایه‌گذاری در این بازار هستند و سوم مقایسه بیت‌کوین و طلا که با روند اقتصاد جهانی تناسب دارد.