۰ نفر

با صدور گذرنامه‌های دیجیتالی دریافت واکسن صورت می‌گیرد؛

ورود به محل کار بدون داشتن پاسپورت «کرونا» ممنوع

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 502210
ورود به محل کار بدون داشتن پاسپورت «کرونا» ممنوع

همزمان با شیوع ویروس کرونا دانشمندان در بسیاری از کشورها تلاش برای ساخت واکسن این بیماری را آغاز کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هم اکنون که یک سال از زمان همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد، این بلای عالمگیر نزدیک به 100 میلیون مبتلا برجا گذاشته است و هنوز هم کشورهای جهان برای مقابله با آن مشکلات فراوانی را پیش روی خود می‌بینند. با وجود این، توزیع واکسن کرونا در برخی کشورها آغاز شده است که در مرحله نخست کادر درمان و افراد با اولویت بالاتر این واکسن را دریافت می‌کنند و سپس عموم مردم به آن دسترسی خواهند داشت. برای آنکه تزریق عمومی این واکسن به‌صورت منظم انجام شود، شرکت‌ها و سازمان‌ها از این هفته پایگاه‌های داده اختصاصی ایجاد کردند و توزیع دقیق واکسن کرونا را به کمک فناوری پیش می‌برند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هفته جاری از تمامی کارفرمایانی که واکسن کرونا در سازمان‌ آنها تزریق می‌شود درخواست کرد برای ثبت اطلاعات کارمندان خود از پایگاه‌های داده مخصوص استفاده کنند تا افرادی که واکسن به آنها تزریق شده است بهتر قابل ردیابی باشند. در این میان سازمان خدمات بهداشت ملی انگلستان (NHS) از روز گذشته قانونی را به تصویب رساند تا به موجب آن درج اطلاعات دریافت کنندگان واکسن کرونا بخصوص در ادارات و سازمان‌ها در پایگاه‌های داده الزامی شود و از این طریق بررسی احتمال ناقل بودن مجدد یا بروز هرگونه بیماری بعدی برای این افراد آسان‌تر شود.

پاسپورت دیجیتالی کووید

از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا بسیاری از سازمان‌های جهان فعالیت‌های خود را به‌صورت آنلاین پیش بردند و هم اکنون که فرآیند تزریق واکسن آغاز شده است، برخی مراکز تصمیم دارند بار دیگر با استخدام نیروی کاری جدید، فعالیت‌های گسترده خود را از سر بگیرند. در این میان طی هفته گذشته بسیاری از شرکت‌های اروپایی و امریکایی با انتشار بیانیه‌های مختلف اعلام کردند نیروی کاری جدیدی که واکسن کرونا را دریافت نکرده باشد استخدام نمی‌کنند و برخی سازمان‌‌ها اظهار داشتند از ادامه همکاری با آن دسته از کارمندان خود که تمایلی به دریافت واکسن کرونا ندارند، معذورند. در این میان سیستم‌های هوشمند آی‌تی درحال ایجاد یک گذرنامه الکترونیکی مخصوص واکسن هستند که اجازه ورود کارمندان به سازمان‌ها را صادر می‌کند و تعداد دقیق افرادی که واکسن را دریافت نکرده‌اند، نشان می‌دهد.

شرکت وُرکدِی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های کاریابی جهان که نرم افزار حقوق و منابع انسانی آن در بیش از 1300 کمپانی بریتانیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از این پاسپورت دیجیتالی را آغاز کرده است و تمامی شرکت‌های زیرمجموعه آن از هم اکنون مجبورند با در اختیار گرفتن پایگاه داده ویژه و درج اطلاعات کارمندان، این گذرنامه مخصوص دریافت واکسن کرونا را برای افراد صادر کنند.

شرکت «برایت‌اچ‌آر» که به‌صورت مشابه با بیش از 70 هزار کسب و کار کوچک و بزرگ در سراسر جهان همکاری دارد نیز از این ماه ابزارهای مانیتورینگ دریافت کنندگان واکسن کرونا را در سازمان‌ها ارائه کرده است تا از این طریق مشخص شود در مراکزی که فعالیت‌ کارمندان آن به‌صورت حضوری آغاز شده است، چه کسانی واکسن را دریافت کرده‌اند و چه کسانی از دریافت این واکسن سر باز می‌زنند.

پاسپورت الکترونیکی که شرکت برایت‌اچ‌آر برای مانیتورینگ و ردیابی دریافت‌کنندگان واکسن کرونا راه‌اندازی کرده است VaccTrak نام دارد و هم اکنون تمامی افرادی که در مراکز بهداشتی و مراقبت‌های اجتماعی انگلستان کار می‌کنند، این ابزار را به کار می‌گیرند تا پس از تزریق واکسن کرونا اطلاعات آنها ثبت شود.

«جیمز پاتس»، مدیر خدمات حقوقی شرکت برایت‌اچ‌آر در این خصوص گفت: «در جریان تزریق عمومی واکسن کرونا مشکلات پیچیده و گسترده‌ای وجود دارد که با ایجاد پایگاه‌های داده و صدور گذرنامه‌های الکترونیکی ویژه دریافت واکسن می‌توانیم این مشکلات را برطرف کنیم. پاسپورت الکترونیکی VaccTrak قابلیتی است که به نظر من مشکلات کارفرمایان را برطرف می‌کند و به آنها امکان می‌دهد کارمندان دور از ویروس کرونا را به کار گیرند.»

او توضیح داد که این سیستم به یک پایگاه داده جامع متصل است که کارفرمایان به آن دسترسی دارند و همچنین آموزش‌های لازم در مورد واکسن کرونا هم در این گذرنامه الکترونیکی آورده شده است تا هرگونه نگرانی در این زمینه برطرف شود و شایعات منتشر شده پیرامون انواع مختلف واکسن کرونا بی‌اساس باشد.

پاتس در ادامه گفت: «ما با این اقدام به کارفرمایان کمک می‌کنیم تا در تعیین خط مشی خود در مورد واکسن بهتر اقدام کنند. البته باید توجه داشته باشید که این پایگاه داده فقط برای کارفرمایان کاربرد ندارند و از این طریق تمامی سازمان‌هایی که با ارباب رجوع سر و کار دارند براحتی می‌توانند دریابند چه افرادی واکسن را دریافت کرده‌اند تا ورود آنها به فضای سازمانی بلامانع باشد. این سیستم برای قضاوت کردن افراد و جلوگیری از فعالیت آنها وضع نشده است و درعوض ما از این طریق می‌کوشیم ایمنی و سلامت بیشتری را برای مردم لحاظ کنیم. توجه داشته باشید که استفاده از این سیستم یک الزام قانونی نیست و سازمان‌ها در صورت تمایل می‌توانند آن را به کار گیرند.»

زندگی در کنار مبتلایان

هم اکنون که یک سال از زمان همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد کسب و کارها سعی کرده‌اند فعالیت در دنیای غیرمجازی را هم بار دیگر آغاز کنند و به‌صورت همزمان بسیاری از مدارس درهای خود را به روی دانش‌آموزان باز کرده‌اند. این اتفاق موج تازه نگرانی را ایجاد کرده است تا مبادا حضور دوباره افراد در جامعه بتواند انتشار ویروس کرونا را بیشتر کند. با این توضیحات کارشناسان به‌دنبال روش‌های مختلف هستند تا ضمن بازگشت زندگی به حالت عادی، جلو شیوع بیشتر ویروس کرونا را بگیرند و انتشار گذرنامه‌های الکترونیکی مخصوص دریافت واکسن کرونا از جمله این اتفاقات بوده است. بسیاری از مشاغل تمایل دارند به مشتریان خود نشان دهند که تمامی کارمندان آنها واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ورود ارباب رجوع به دفاتر آنها مشکلی ندارد. در این میان کارمندان جدیدی که به تازگی در سازمان‌ها استخدام شده‌اند قصد دارند بدون هرگونه نگرانی کنار دیگر افراد فعالیت کاری خود را انجام دهند و این همان هدفی است که پاتس و شرکت برایت‌اچ‌آر با صدور گذرنامه‌های الکترونیکی واکسن کرونا سعی دارند آن را محقق کنند. شرکت مذکور به این نتیجه رسیده است که گذرنامه دیجیتالی واکسن کرونا مجوزی است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد با خیال راحت دفاتر و مراکز خود را باز کنند و بدون اقدامات سختگیرانه برای کنترل ویروس همه گیر کرونا، به کارمندان امکان دهند تا فعالیت حضوری داشته باشند.

پاتس همچنین گفت: «اگر یکی از کارمندان اعلام کند که تمایلی به دریافت واکسن کرونا ندارد و ترجیح می‌دهد اقدامات کنترلی در محل کار او برقرار باشد، در چنین شرایطی سازمان می‌تواند توضیح دهد که دریافت این گذرنامه دیجیتالی یک دستورالعمل از سوی کارفرما محسوب می‌شود و بدون داشتن آن  شخص اجازه ورود به سازمان را ندارد. این همان اتفاقی است که در نهایت باعث می‌شود مشکلات سال گذشته ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا تکرار نشود.»

برخی مشاغل هم اکنون اظهار می دارند که نسبت به قبل موضع سختگیرانه‌تری را اتخاذ می‌کنند تا جلو هرگونه مشکل ثانوی گرفته شود. بزرگ‌ترین مرکز ارائه خدمات لوله کشی در انگلیس این هفته اعلام کرد تمامی کارمندان آن از هفته جاری موظف می‌شوند واکسن کرونا را دریافت کنند و در غیر این صورت فعالیت کاری آنها به حالت تعلیق درمی‌آید. همچنین شرکت خدمات جهانگردی ساگا با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد دریافت واکسن و گذرنامه دیجیتالی مربوطه برای تمام مسافران کشتی‌های مسافرتی آن الزامی است و خدمه کشتی‌ها نیز باید این گذرنامه را در اختیار بگیرند. مرکز ارائه خدمات درمانی بارچستر که بیش از 200 شرکت درمانی زیرمجموعه دارد هم اظهار داشت هر فردی که از زدن واکسن امتناع کند در سیستم خود استخدام نخواهد کرد.

با این حال به گفته «جرِمی کوی» یکی از وکلای متخصص مرکز «راسل-کوک»، شرکت‌هایی که کارمندان خود را به خاطر عدم دریافت واکسن کرونا اخراج کنند ممکن است در برابر قانون تبعیض یا اخراج ناعادلانه مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند و دولت‌ها باید هرچه سریع‌تر قوانین دقیق در این زمینه تصویب کنند تا فرآیند توزیع واکسن بین کارمندان آسان‌تر شود.