۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

چرا موبایل همپای دلار ارزان نشد؟/ زمان خرید گوشی فرارسید

۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۴۵
کد خبر: 500205
چرا موبایل همپای دلار ارزان نشد؟/ زمان خرید گوشی فرارسید

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به کاهش 10 تا 15درصدی قیمت موبایل طی یک هفته گذشته گفت: الان وقت خرید گوشی فرارسیده و مردم نباید تحت تاثیر جوسازی‌های قرار بگیرند.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ محمدرضا عالیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت بازار موبایل توضیح داد: از یک ماه پیش کارهای تخصیص ارز به گوشی‌های وارداتی انجام شده و طی یک هفته گذشته از گمرک ترخیص شده‌اند و همانطور که وعده داده شده بود قیمت موبایل 10 تا 15درصد و برخی مدل‌ها تا 20درصد ارزان شدند.

عالیان به کاهش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت موبایل اشاره کرد و گفت: البته با کاهش نرخ دلار تا 21هزار تومان این سوال بین مردم پیش آمده که چرا موبایل همپای دلار ارزان نشده که دلیل آن تخصیص ارز نیمایی به گوشی‌های ترخیص شده است.

زیان میلیاردی واردکنندگان از کاهش قیمت موبایل

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: این گوشی‌ها با نرخ 25 یا 26هزار تومان ترخیص شده‌اند و حتی زمانی که نرخ ارز در بازار آزاد به 21هزار تومان رسید نرخ نیما همچنان در کانال 25هزار تومان قرار داشت، بنابراین نباید انتظار کاهش بیشتر قیمت موبایل را داشت هرچند درحال حاضر هم به دلیل عرضه بالا و رقابتی شدن بازار بسیاری از واردکنندگان مجبور هستند کالای خود را زیر قیمت بفروشند.

به گفته عالیان، طی یک هفته گذشته شرکت‌های واردکننده سود خود را از 15 به دو تا سه درصد کاهش داده‌ و وارد مرحله زیان شده‌اند و حتی بسیاری از آن‌ها در این مدت صدها میلیارد تومان ضرر کرده‌اند؛ اما انتظاری که با ریزش نرخ ارز در بازار ایجاد شده این است که موبایل هم باید به نسبت کاهش قیمت دلار ارزان شود درحالیکه ارز نیمایی تغییر نکرده و قیمت‌گذاری هم بر اساس این نرخ صورت می‌گیرد.

عالیان اضافه کرد: تا زمانی که نرخ نیما کاهش پیدا نکند قیمت موبایل هم بیش از الان ارزان نخواهد شد؛ البته منطقی نیست گوشی‌هایی که با ارز 25هزار تومانی ترخیص شده با کاهش نرخ نیما، ارزان‌تر فروخته شود اما در حال حاضر شرکت‌ها این کار را کرده‌ و زیان میلیاردی دیده‌اند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل تصریح کرد: اینکه بگوییم با کاهش نرخ ارز گوشی ارزان می‌شود امید واهی و به نوعی جوسازی است، در حوزه بازرگانی نرخ ارز تاثیر خود را بر کالا‌های وارداتی تا یک ماه بعد نشان می‌دهد اما مغازه‌داران با نرخ روز دلار کالا را می‌فروشند و نظارتی هم بر قیمت‌ها وجود ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: مردم زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد بیشتر به سمت خرید سوق پیدا می‌کنند چراکه در زمان کاهش قیمت‌ها انتظار برای ادامه روند نزولی مانع از خرید می‌شود، اما این روز‌ها که بازار موبایل روند نزولی گرفته بهترین زمان برای خرید است.