۰ نفر

پیشرفت دوربین‌ها در گوشی‌های ۲۰۲۱

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۰۳
کد خبر: 495652
پیشرفت دوربین‌ها در گوشی‌های ۲۰۲۱

اگرچه تاکنون شاهد کیفیت‌های 4k و 8k در دوربین‌ها بوده‌ایم اما انتظار می‌رود که در سال‌جاری میلادی شاهد قابلیت‌های بیشتری باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، گوشــی‌های دوربیــن‌دار طی چند سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. اکنون حتی گوشی‌های میان‌رده از قابلیت‌های ضبط 4k و فیلمبرداری و عکاسی در شب برخوردارند. اگر نگاهی به پرچمدارها بیندازیم حتی پیشرفت‌های بیشتری مانند گوشی‌های دارای دوربین 108مگاپیکسلی و قابلیت ضبط 8k و حتی مجموعه دوربین‌های معروف به penta-lens را مشاهده می‌کنیم. این قابلیت ترکیبی از چند دوربین و سنسور است که امکان عکاسی و فیلمبرداری در حالت‌های متنوع و حرفه‌ای را مقدور می‌کند. به گزارش androidauthority تصور اینکه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند در سال‌جاری میلادی امکانات فعلی را ارتقا دهند دشوار است، اما شاید بتوان چند ایده درباره انتظار از دوربین‌های امسال ارائه کرد.

توسعه ویدئوهای 8K

نخستین‌بار در سال2020 ضبط ویدئو با کیفیت 8K در گوشی‌های هوشمند آغاز شد. اگرچه تکنولوژی 8K به‌دلیل قیمت تلویزیون‌ها و مانیتورهای 8K هنوز کاملا فراگیر نشده، اما این موضوع مانع پشتیبانی سامسونگ، ال‌جی و شیائومی از 8K نشد. بنابراین انتظار می‌رود این روند در سال2021 ادامه یابد. احتمالا برندهای دیگر مانند اپل، گوگل، موتورولا، وان‌پلاس و سونی هم تا سال2022 به 8k دست می‌یابند.

بهره‌گیری برندهای بیشتر از دوربین‌های با وضوح بالا

برندهایی چون اپل، گوگل و سونی، از 8K بی‌بهره هستند و به دوربیــن‌های 12مـــگاپیـکسلی اکتفا کرده‌اند. آنها اگر خواستار 8k در سال 2021 یا 2022 هستند باید یک دوربین با وضوح بسیار بالا ارائه دهند. آنها یا باید دوربین‌های 12مگاپیکسلی خود را حذف کنند یا مانند سامسونگ آن را حفظ کنند و یک سنسور ثانویه با وضوح بالاتر برای 8K و بزرگ‌نمایی ترکیبی اضافه کنند.

ویدئوی 4K کمکی

8K در حال عمومیت یافتن و محبوب‌شدن است، اما این بدان معنا نیست که برندها ضبط 4K را فراموش خواهند کرد. درحالی‌که ایسوس و سونی ضبط 4k با سرعت 120فریم در ثانیه را به گوشی‌های خود اضافه کرده‌اند، ما شاهد توانایی بیشتر در وان‌پلاس با قابلیت‌های 4K HDR بودیم. ما قطعا انتظار این نوع پیشرفت‌ها را برای ضبط 4K در سال2021 داریم. با این حال، قبلا سامسونگ اعلام کرده که می‌تواند در آینده ضبط 4K با سرعت 240فریم در ثانیه را هم عرضه کند.

ضبط همزمان

اسنپدراگون 888 تازه‌وارد شرکت کوالکام، احتمالا بسیاری از پرچمداران 2021 را راضی خواهد کرد. یکی از ویژگی‌های جالب‌توجهی که به این ترتیب امکان‌پذیر می‌شود، ضبط همزمان حداکثر 3دوربین است. این قابلیت نویدبخش توانایی ضبط تصاویر 28مگاپیکسلی از 3دوربین مختلف به‌طور همزمان است. همین فناوری امکان ضبط همزمان 4K HDR از 3دوربین مختلف را نیز فراهم می‌کند.

بهبود رنگ‌ها

ما قبلا دیده‌ایم که بسیاری از گوشی‌ها، تصاویری با گستره‌ای از رنگ‌های متنوع، HDR بهتر و نمایشگرهای دقیق‌تر ارائه کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد این موضوع یکی از موارد مهم و قابل توجه در سال2021 باشد. به‌ویژه اپل با پشتیبانی از فیلمبرداری و ویرایش محتوای Dolby Vision HDR در سری آیفون12 خبرساز شد. این شرکت ادعا کرد که از رنگ 8بیتی به 10بیتی ارتقا می‌یابد که نتیجه آن 60برابر رنگ بیشتر است. بنابراین عجیب نخواهد بود که در سال2021 صنعت موبایل کار اپل را دنبال کند.

2دوربین تله برای پرچمداران

اولین گوشی هوشمند با 2دوربین تله گوشی شیائومی Mi Note10 بود که در اواخر سال2019 به بازار عرضه شد. از آن پس مدل‌های دیگر مانند Mi 10Pro، Vivo X50Pro ،Pro Plus Huawei P40Pro Plus و Mate 40Pro Plus همین کار را انجام دادند. بنابراین انتظار می‌رود در سال2021 شاهد برندهای بیشتری باشیم که از دوربین‌های تله استفاده می‌کنند.

دوربین‌های سلفی بیشتر در نمایشگر

ما نخستین گوشی با دوربین سلفی در نمایشگر را در فناوری مبتکرانه ZTE Axon 205G مشاهده کرده‌ایم. این گوشی دوربین سلفی را برای بهره‌بردن از یک تجربه واقعی تمام‌صفحه زیر صفحه نمایشگر قرار می‌دهد. به این ترتیب انتظار می‌رود سامسونگ و شیائومی این فناوری را در سال2021 ارائه دهند.