۰ نفر

کارشناس حوزه کسب و کارهای نوپا؛

تهدید کرونا زمینه‌ساز فرصت برای استارتاپ‌های ایرانی شد

۱۲ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۲۹
کد خبر: 494619
تهدید کرونا زمینه‌ساز فرصت برای استارتاپ‌های ایرانی شد

اشتغال به خصوص بعد از شیوع کرونا از چالشهایی است که بسیاری با آن دست به گریبان هستند، در این راستا کسب و کارهای نوپا می‌توانند ارزش افزوده قابل توجهی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مرتضی لطفی کارشناس حوزه کسب و کارهای نوپا گفت: سال 99 درحالی رو به پایان است که تمامی کسب و کارهای ایرانی از ابتدای سال با پاندمی کرونا و رکود اقتصادی دست به گریبان بوده‌اند؛ هرچند دامنه تاثیر بر هر بخش متفاوت بوده است. طی این مدت، شرکت‌هایی که ساختار به روزتری داشتند، آسیب کمتری دیدند. برخی مشاغل، به خصوص در حوزه‌هایی چون آموزش، تجارت الکترونیکی، سرگرمی‌ دیجیتالی یا همچنین کنفرانس ویدئویی، با رشد قابل توجهی در کسب و کار مواجه شدند.

افزایش فعالیت برخی استارتاپ ها در فضای کسب و کار مجازی در دوران کرونا

وی افزود: به دلیل همین تفاوت‌ها، روند رشد استخدام نیروی انسانی در حوزه تکنولوژی طی این شش ماه، فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. در حالی که با شروع کرونا در اواخر سال گذشته برخی استارت‌آپ‌ها بلافاصله به سراغ تعدیل نیرو رفتند، برخی بازیگران استارت‌آپی در حوزه‌های دیگر به استخدام گسترده نیرو روی آوردند تا تقاضاهای افزوده شده در دوره کرونا را پاسخ دهند.

این کارشناس حوزه استارتاپ و کسب و کارها گفت: آمارها نشان می دهد در دوران کرونا، فرصت‌های شغلی حوزه تکنولوژی (اعم از برنامه‌نویسی، توسعه وب و اپلیکیشن، خدمات حوزه فناوری ارتباطات، شبکه، تحقیقات بازار و دیجیتال مارکتینگ) رشدی 54 درصدی داشته است. به بیان دیگر نه تنها چنین بحرانی بر بازار شغلی این حوزه تاثیر منفی نگذاشته، بلکه میزان فرصت‌های شغلی این حوزه، از میانگین فرصت‌های بازار شغلی صنایع مختلف پیشی گرفته است.

لطفی با بیان اینکه گروه شغلی برنامه‌نویسی و توسعه وب و نرم‌افزار، سهم 43درصدی از کل موقعیت‌های شغلی این حوزه، بیشترین تقاضا را از سوی کارفرمایان داشته است گفت: گروه شغلی فناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک با سهم 10 درصدی، در رتبه دوم قرار دارد.

وی عنوان کرد:  هر کاری که در فضای اینترنت انجام شود و درآمدزا باشد، کسب و کار اینترنتی محسوب می شود‌؛ کسب و کار اینترنتی، امروزه سودآورترین و پایدارترین روش کسب درآمد از اینترنت است.