۰ نفر

معرفی سرور اچ پی

۴ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳
کد خبر: 492441
معرفی سرور اچ پی

معرفی سرور اچ پی

قبل از اینکه درباره سرور HP  بدانید، بهتر است ابتدا سرور را تعریف کنیم. اولین تعریفی که در فرهنگ لغت به واژه سرور  Server خواهید دید که می توان گفت که بهترین تعریف نیز همین است، عبارت «خدمات‌ دهنده» است. دلیل این نامگذاری این است که در واقع این ابر رایانه همیشه در دسترس است و در واقع مسئولیت مدیریت اطلاعات و داده ‌ها را بر عهده دارد و به عبارت دیگر، سیستم سرور را به عنوان یک مادر یا خدمات ‌دهنده به کامپیوترهای کوچک‌ و بزرگ (خدمات گیرنده یا کلاینت) می شناسند.

خدمات گیرنده ها و یا همان کلاینت ‌ها می ‌توانند نیازهای خود را به کمک داده‌ های موجود تحت شبکه در سرور تأمین کنند. لذا باید گفت آنچه که ما به عنوان اینترنت می‌ شناسیم، حاصل ارتباط تعداد زیادی از سیستم‌ ها با عنوان سرویس دهنده یا سرویس گیرنده است که هر روز هم به تعداد آنها اضافه می ‌شود. بعد از آشنایی با کلمه سرور می توانیم به سراغ سرور  HP  برویم، چرا که شرکت اچ پی یکی از بزرگترین تولید کنندگان سرور در دنیای تکنولوژیک امروز است، ما در ادامه انواع سرور اچ پی را معرفی می کنیم.

سرور  اچ پی  با نام کامل  HP Server محصولی از شرکت  Hewlett Packard Enterprise آمریکاست. در واقع یک سرور، قلب شبکه کسب و کار شماست و وظیفه آن انتقال اطلاعات، پردازش و ذخیره سازی اطلاعات است. شرکت HP محصولات سازمانی خود را در سری های مختلفی روانه بازار می کند.

به طور کلی سرورها، از ترکیب سیستم عامل و سخت افزار مختلفی مانند رم، فضای ذخیره سازی، پردازنده و.. تشکیل شده اند و به طور کلی به دلیل نیاز بیشتر به قدرت پردازشی، این تجهیزات از هارد، رم، پردازنده و پاورهای قدرتمند تشکیل شده اند. حال در دنیای امروز با رشد روز افزون تکنولوژی، نیاز شرکت ها و سازمان ها به استفاده از دنیای شبکه و اینترنت افزایش یافته، به همین دلیل خرید تجهیزات شبکه قوی به  امری ضروری تبدیل شده است.

پردازش رایان پژواک

چرا سرور اچ پی ای  محبوب است؟

کمپانی  HP دارای محصولاتی نظیر سوئیچ، روتر، رک و استوریچ است، اما مهمترین و پرفروش ترین محصول این شرکت سرور می باشد. سرور اچ پی به همراه مجموعه ای از تجهیزات و نرم افزارهای مختلف است که برای مدیریت، ذخیره سازی اطلاعات و سایر قابلیت های مورد نیاز سازمان ها و سایر محیط های کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

امنیت سرور های اچ پی از مواردی است که محبوبیت این سرور را در ایران بیشتر کرده  تا خریداران تمایل بیشتری به خرید سرور HPE داشته باشند. HP برای امنیت سرورهای خود از قابلیت Silicon Root of Trust استفاده می کند. پشتیبانی از انواع پردازنده های شرکت Intel نیز یکی از ویژگی های مهم سرور های اچ پی می باشد. سرور های HP می توانند از پردازنده هایی با 4 تا 28 هسته پشتیبانی کنند. این قابلیت می تواند یکی از دلایل بسیار مهم جهت خرید سرور HPE باشد. شرکت HP همواره در حال به روز رسانی محصولات خود است و همواره سعی در این داشته که با معرفی هر نسل جدید نیاز های بیشتری از مشتریان خود را برطرف کند.

از مهمترین دلایل محبوبیت و ویژگی های سرور اچ پی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برخورداری از طراحی منحصر به فرد: طوری طراحی شده اند که حداکثر کارایی و اطمینان را برای جلوگیری از        Down Time /  ازسرویس خارج  شدن ارائه کنند.
  • قابلیت تست شدن را دارند: کاربران می توانند سرورها و تجهیزات جانبی آنها را به منظور بررسی خطاها و اختلالات احتمالی مورد آزمایش قرار دهند.
  • ارائه محصولات منطبق بر نیاز کاربران: این کمپانی همواره سعی می کند تا با توجه به نیاز کاربران و پیشرفت در دنیای تکنولوژی محصولات جدیدی را به بازار عرضه کند.

انواع سرور اچ پی

هنگام خرید سرور اچ پی حتما با انواع مختلف و با نام ها و مشخصات فنی متفاوتی روبرو می شویم. از این رو ابتدا باید نیاز خود را بشناسیم و بعد متناسب با نیازمان یکی از انواع سرور HP را خریداری کنیم. در ادامه سه سری پرفروش تر و بسیار محبوب سرورهای اچ پی را معرفی می کنیم که هر یک با قابلیت و ویژگی های خاص خود، می توانند نیاز دسته متفاوتی از کاربران را رفع کنند.

سرور اچ پی مدل DL

این نوع سرورها به عنوان پر فروش ترین سرورها در بازار ایران به شمار می روند. از جمله قابلیت های این سرورها میتوان به انعطاف و مدیریت پذیری بالای آن ها اشاره نمود و جهت استفاده باید داخل رک قرار گیرند. این گروه از سرورهای سری DL دارای مدلهای DL500 ، DL300 ، DL100 هستند. این را هم بدانید که شناخته شده ترین سرورهای اچ پی در ایران، سرورهای DL360 و  DL380 می باشند.

سرور اچ پی مدل BL

این گروه از سرورها حالت Blade یا تیغه ‌ای دارند و به صورت کاملا فشرده و ماژولار طراحی می شوند و برای شرکت ها و سازمان هایی با مقیاس متوسط تا بزرگ مناسب هستند. نحوه قرارگیری این سرورها در رک به صورت مجموعه ای است و تعداد ۸ یا ۱۶ عدد از آنها در محفظه های مخصوصی با عنوان C3000 و  C7000 قرار گرفته و داخل رک نصب می‌ شوند. از جمله مهمترین مزایا و ویژگی این سرورها می توان به انعطاف بالا، مدیریت آسان و ساختار متفاوت آن ها اشاره کرد.

سرور اچ پی مدل ML

سرورهای ML برای سازمان ها و شرکت هایی که دارای شعب مختلفی هستند، مناسب هستند و دارای قابلیت های مختلفی نظیر انعطاف پذیری هستند. این سرورها در کارایی نسبت به سرورهای BL و DL کمبودی ندارند و مزیت آنها نسبت به این سرورها عدم وابستگی به رک  Rack  است. البته در صورت تمایل می توانید آنها را در رک جای دهید. از جمله محبوب ترین سرورهای سری   ML می توان به سری ML100 و  ML300 اشاره کرد.

سرور اچ پی مدل SL

سرورهای  SL برای شرکت و سازمان هایی با مقیاس بزرگ طراحی شده اند. این مدل از سرورها برای میزبانی وب، خدمات ابری و برای آن دسته از شرکت هایی که نیاز به محاسبات سریع و دقیقی دارند، گزینه مناسبی هستند. از مزیت های این سرورها  این است که، خانواده سرورهای  SL امکان استقرار و پردازش سریع را می توانند فراهم کنند و از طرفی نیز هزینه عملیاتی سیستم را کاهش دهند.

هنگام خرید به تجهیزات جانبی سرورها توجه کنید

باید گفت سرورهای  HP از دو سری تجهیزات تشکیل شده اند. که سری اول شامل تجهیزاتی است که هنگام خرید به سرور متصل می شوند که از جمله آن ها می توان به شاسی سرور، مادربورد، واحد پردازش مرکزی و منبع تغذیه اشاره کرد. سری دوم شامل تجهیزاتی است که به سرور متصل نمی شوند و باید آنها را بر اساس نیاز جداگانه خرید که از جمله این تجهیزات هارد دیسک، پاور، فن، ریل کیت، رم، CPU و کنترلر می باشد. این تجهیزات جانبی می توانند تأثیر زیادی بر قیمت سرور داشته باشند و همچنین باعث بهبود عملکرد سرور هم می شوند.

نکته مهم در هنگام خرید سرور اچ پی

یکی از مواردی که باید در هنگام خرید سرور اچ پی به آن توجه کرد، مدل آن می باشد اگر در مجموعه خود از Rack / رک استفاده می کنید، می توانید از سرور های رکمونت (خوابیده) استفاده کنید. سرورهای رکمونت نیاز به فضایی برای خنک شدن دارند.

در هنگام خرید سرور اچ پی، نوع فعالیت شرکت را نیز باید در نظر بگیریم که شرکت در چه حوزه ای در حال فعالیت است تا مناسب با حجم کسب و کار مورد نظر خریداری شود. یکی از این موارد که اهمیت بالایی دارد، تعداد اسلات های پردازنده سرور است.

در ضمن سرور مورد نظر باید از دو منبع تغذیه پشتیبانی کند. این باعث می شود در صورت خرابی یکی از منابع تغذیه سرور به کار کردن خود ادامه دهد. تعویض قطعات نیز از مهم ترین بخش انتخاب سرور است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

قیمت سرور اچ پی هم از مهم ترین قسمت هایی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد. از طرفی نباید به دنبال سرور بسیار ارزان قیمت باشید، و یا اینکه گران بودن سرور هیچ دلیل بر خوب بودن آن نیست، همیشه باید سروری تهیه کنید که مناسب کسب و کار شما باشد.