۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بحرین و ریاض؛ قطب‌های در حال ظهور جهان در حوزه فین‌تک/ ایجاد شبکه‌ای از نهادهای حامی استارتاپ‌

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
کد خبر: 490042
بحرین و ریاض؛ قطب‌های در حال ظهور جهان در حوزه فین‌تک/ ایجاد شبکه‌ای از نهادهای حامی استارتاپ‌

در آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی Genome، از بحرین و ریاض به عنوان دو مورد از قطب‌های در حال ظهور جهان در حوزه فین‌تک نام برده شده است. در همین رابطه می‌توان به اعطای یارانه و مشوق‌های مالیاتی، تربیت و جذب نیروی کار ماهر و همچنین تدوین قوانین حمایتی به عنوان مهمترین دلایل تحقق این دستاورد اشاره کرد.

اقتصاد آنلاین  سجاد رفیع؛ موسسه تحقیقاتی Genome از جمله مراکز بسیار معتبر در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی زیست‌بوم‌های استارتاپی است. از جمله مهمترین مولفه‌های مورد بررسی توسط این موسسه می‌توان به نظام تامین مالی و سطح مهارت نیروی کار اشاره کرد. در همین زمینه، در ادامه به بیان خلاصه‌ای از گزارش Genome در مورد زیست‌بوم فین‌تک شهرهای بحرین و ریاض خواهیم پرداخت.

در آخرین گزارش موسسه Genome در مورد زیست‌بوم استارتاپی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از بحرین و ریاض به عنوان قطب‌های در حال ظهور جهان در حوزه فین‌تک (در کنار شهرهایی مانند توکیو، ملبورن، فرانکفورت و ...) نام برده شده است. در این گزارش از مواردی مانند اعطای یارانه و مشوق‌های مالیاتی و همچنین برنامه 11.3 میلیارد دلاری دولت بحرین برای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در دوران اپیدمی کووید 19، به عنوان مهمترین دلایل موفقیت این کشور نام برده شده است. در همین رابطه، دستاوردهای شهر ریاض در حوزه فین‌تک نیز بیش از هر چیز به تمرکز آن روی رشد حوزه تجارت الکترونیک (به واسطه نیروی کار ماهر و زیرساخت‌های اقتصادی مناسب) نسبت داده شده است.

تدوین و اعمال برخی استانداردها در زمینه سرمایه‌گذاری جمعی (crowdfunding) و بانکداری باز (open banking)، بحرین را از حیث اجرای قوانین مالی اسلامی در رتبه نخست منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و دوم جهان قرار داده است. در همین رابطه، شاهد تدوین مجموعه‌ای از قوانین توسط دولتمردان این کشور در جهت تسهیل فعالیت شرکت‌های استارتاپی در حوزه خدمات مالی دیجیتال هستیم. در همین زمینه می‌توان به کاهش حداقل سرمایه لازم برای راه‌اندازی استارتاپ‌ در برخی حوزه‌ها از 50 هزار به تنها 100 دلار اشاره کرد.

در همین رابطه، ابراهیم جناحی مسئول صندوق نیروی کار بحرین (Tamkeen) با اشاره به تبدیل این کشور به یک قطب نوآوری در حوزه فین‌تک، از برنامه گسترده دولتمردان در زمینه تربیت و جذب نیروی کار ماهر و متخصص در این حوزه خبر داد. لازم به ذکر است که صندوق Tamkeen، بخشی از شبکه بزرگ حامیان فعالیت‌های استارتاپی در بحرین شامل مراکز رشد، برنامه‌های شتاب‌دهنده، شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر و ... است.

در پایان، لازم به ذکر است که کارشناسان موسسه Genome از شهرهای بحرین، ریاض، ابوظبی و دوبی به عنوان برترین زیست‌بوم‌های فین‌تک در خاورمیانه طی سال جاری میلادی نام برده‌اند.