۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

راهکارهای افزایش بهره‌وری کارآفرینان/ روش۶مرحله‌ای ایلان ماسک برای تصمیم‌گیری

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۶
کد خبر: 487820
راهکارهای افزایش بهره‌وری کارآفرینان/ روش۶مرحله‌ای ایلان ماسک برای تصمیم‌گیری

حجم فراوان اطلاعات و دغدغه‌های ذهنی کارآفرینان می‌تواند منجر به کاهش تمرکز و متعاقبا بهره‌وری آن‌ها شود. در همین رابطه، مواردی مانند اخذ تصمیمات درست، واگذاری برخی امور به افراد واجد صلاحیت و همچنین عدم ورود به تمام حوزه‌های جذاب نقشی کلیدی در افزایش بازدهی عملکرد افراد کارآفرین دارند.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ فعالیت به عنوان یک کارآفرین مستلزم اخذ تصمیمات متعدد و همچنین پاسخ به سوالات گوناگون در طول شبانه‌روز است. در همین رابطه، حجم فراوان اطلاعات و دغدغه‌های ذهنی می‌تواند منجر به کاهش تمرکز و متعاقبا بهره‌وری افراد کارآفرین شود. در همین زمینه، در ادامه به بیان سه مساله که می‌تواند باعث حفظ و افزایش بازدهی عملکرد کارآفرینان شود خواهیم پرداخت.

آیا این موضوع منجر به رشد کسب و کار من خواهد شد؟

رشد کسب و کار مهمترین وظیفه هر کارآفرین و اخذ تصمیمات درست از سوی او مهمترین گام در تحقق این هدف است. عدم استفاده از یک چارچوب معین برای تصمیم‌گیری می‌تواند منجر به سردرگمی ذهنی و در نتیجه کاهش سطح بهره‌وری کارآفرینان شود. در همین راستا، در ادامه به معرفی شیوه 6 مرحله‌ای ایلان ماسک برای اخذ تصمیمات کارآمد خواهیم پرداخت.

  • طرح سوال

  • جمع‌آوری تمام داده‌ها و شواهد موجود
  • توسعه چند آکسیوم (اصل موضوع) و در نظر گرفتن یک احتمال برای هر یک از آن‌ها
  • نتیجه‌گیری بر مبنای سوالاتی مانند: 1) آیا این آکسیوم‌ها صحیح هستند؟ 2) آیا این آکسیوم‌ها مرتبط هستند؟ 3) آیا این آکسیوم‌ها لزوما به این نتایج ختم خواهند شد؟
  • به بحث گذاشتن نتایج در یک جلسه
  • پذیرفتن نتایج در صورت عدم رد آن‌ها از سوی افراد حاضر در جلسه

آیا می‌توان این موضوع را به فرد دیگری واگذار کرد؟

بدیهی است که با توجه به محدود بودن زمان و میزان تخصص افراد، اصرار یک کارآفرین بر انجام تمام امور می‌تواند منجر به کاهش سطح بهره‌وری وی شود. در همین رابطه، جک ولش (یکی از مدیران و نویسندگان مشهور آمریکا) به ارائه دستورالعملی برای مدیریت بهتر زمان و متعاقبا افزایش بازدهی عملکرد افراد کارآفرین پرداخته است. این دستورالعمل شامل انتخاب پنج اولویت نخست کاری، اجرای دو تا سه مورد از آن‌ها توسط فرد کارآفرین (با توجه به میزان تخصص و مهارت وی) و واگذاری باقی امور به افراد دارای صلاحیت است.

پیامدهای نپرداختن به این موضوع چیست؟

عدم امکان واگذاری برخی وظایف به دیگران، یکی از چالش‌های نسبتا متداول در عرصه کارآفرینی است. مساله‌ای که به دلایلی مانند عدم دسترسی به افراد واجد صلاحیت رخ می‌دهد. در چنین شرایطی، بررسی سود و زیان انجام یا عدم انجام آن وظیفه (cost-benefit analysis) توسط کارآفرین اهمیت پیدا می‌کند. در اینجا، نکته قابل ذکر آن است که عدم اولویت‌بندی امور و تلاش برای اجرای تمام آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش شدید سطح بهره‌وری افراد کارآفرین شود. در همین رابطه، دارشان سوماشکار (یکی از کارآفرینان بسیار مطرح در سطح جهان)، عدم پرداختن به تمام برنامه‌های جذاب و تمرکز روی چند ایده خاص را از جمله مهمترین دلایل موفقیت خود می‌داند.