۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

لبنان؛ سومین زیست‌بوم بزرگ در حوزه فین‌تک/ میزبان ۹درصد از استارتاپ‌های مالی منطقهMENA

۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۹
کد خبر: 487516
لبنان؛ سومین زیست‌بوم بزرگ در حوزه فین‌تک/ میزبان ۹درصد از استارتاپ‌های مالی منطقهMENA

لبنان به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای خدمات مالی دیجیتال، میزبان 9 درصد از استارتاپ‌های مالی فعال در منطقه MENA است. در همین رابطه، شواهد موجود حاکی از قرار گرفتن این کشور در رتبه 3 بزرگترین زیست‌بوم‌های فین‌تک منطقه بعد از امارات متحده و مصر است.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ لبنان برای بسیاری از افراد، یادآور جنگ و تنش‌های سیاسی است. اختلافات گسترده داخلی و درگیری با اسرائیل از جمله مهمترین دلایل قرار گرفتن این کشور در زمره سوژه‌های جذاب خبری است. این در حالی است که واقعیت این کشور کوچک مدیترانه‌ای بسیار فراتر از این مسائل است. جمعیت جوان و عمدتا تحصیلکرده لبنان، طی سالیان گذشته موفق به خلق دستاوردهای نسبتا بزرگی در عرصه اقتصاد شده‌اند. دستاوردهایی که زیر سایه اخبار مربوط به جنگ و تنش‌های سیاسی، کمتر مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گرفته‌اند.

در همین رابطه، فین‌تک را می‌توان یکی از حوزه‌های پویا و موفق اقتصاد لبنان دانست. این کشور به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای خدمات مالی دیجیتال در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا)، میزبان 9 درصد از مجموع استارتاپ‌های حوزه مالی این منطقه است. در همین رابطه، لبنان پس از کشورهای امارات متحده و مصر دارای سومین زیست‌بوم بزرگ فین‌تک در MENA است.

وجود شبکه‌ای منسجم از مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها در لبنان را می‌توان از جمله دلایل اصلی موفقیت استارتاپ‌های مالی در این کشور دانست. علاوه بر این، وجود نظام تامین مالی نسبتا کارآمد در لبنان منجر به دسترسی ساده‌تر صاحبان ایده و کارآفرینان لبنانی به منابع مالی در مقایسه با بسیاری از دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شده است. در همین رابطه، تاسیس یک قطب فین‌تک در این کشور تحت عنوان StartechEUS FinHub در سال 2017 نیز نقشی کلیدی در تسهیل فرایند راه‌اندازی، تکامل و رشد استارتاپ‌های مالی در لبنان ایفا کرد.

در حال حاضر، 16 عدد از 100 شرکت استارتاپی فعال در لبنان، در حوزه خدمات مالی دیجیتال فعالیت دارند که عمدتا نیز در زمره پیشگامان این حوزه در منطقه MENA قرار دارند. در همین زمینه، در ادامه به معرفی 3 مورد از استارتاپ‌های مطرح این کشور در عرصه فین‌تک خواهیم پرداخت.

1) شرکت Bluering: این شرکت را می‌توان به عنوان استارتاپ پیشتاز لبنان در عرصه مدیریت اعتبارات در نظر گرفت. در حال حاضر، شهرت Bluering علاوه بر خاورمیانه و شمال آفریقا، کشورهای آسیای مرکزی را نیز در بر گرفته است.

2) شرکت Card Switch: اپلیکیشن این شرکت، یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های لبنان در حوزه مدیریت اعتبارات شخصی است. شرکت Card Switch در سال 2016 یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین نوآوری فناورانه در مراسم Seamless بود.

3) شرکت CMO: اپلیکیشن این شرکت در حوزه پرداخت‌‌ دیجیتال، یکی از اپلیکیشن‌های موفق در زیست‌بوم فین‌تک لبنان و مورد حمایت مالی شرکت‌های بزرگی مانند Samsung، McDonalds و Allo Taxi است.