۰ نفر

افیلیت مارکتینگ؛ کسب درآمد با کمترین سرمایه اولیه

۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۲
کد خبر: 484798
افیلیت مارکتینگ؛ کسب درآمد با کمترین سرمایه اولیه

به گزارش اقتصادآنلاین، اگر در زمینه بازاریابی و تبلیغات فعالیت می‌کنید بعید است نام دیجیتال مارکتینگ را نشنیده باشید. مجموعه‌ای از تلاش‌ها در زمینه بازاریابی که به‌صورت دیجیتالی و در فضای اینترنت انجام می‌شوند. این نوع بازاریابی روش‌های مختلفی دارد که با توجه به رشد و پیشرفت دنیای دیجیتال، استفاده از آن‌ها اجتناب‌ناپذیر و حتی به یک ضرورت تبدیل کرده است. بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، سئو، ایمیل مارکتینگ، موبایل‌مارکتینگ و... تعدادی از شیوه‌های متنوع دیجیتال مارکتینگ هستند. یکی از استراتژی‌های گوناگون دیجیتال مارکتینگ، افیلیت مارکتینگ یا همان سرویس همکاری در فروش است که اگر تا به امروز درباره آن نشنیده‌اید، پیشنهاد می‌شود که حتما ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ (affiliate) در حقیقت یک نوع سرویس همکاری در فروش است که در مبحث دیجیتال مارکتینگ به کسب درآمد منجر می‌شود. در بعضی متون از افیلیت مارکتینگ با نام بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی پورسانتی هم یاد شده است. این صنعت از سال ۲۰۱۵ شروع به رشد روزافزون کرده است و پیش‌بینی می‌شود این رشد به همین شکل ادامه یابد. در صنعت بازاریابی و تبلیغات، افیلیت مارکتینگ یکی از موثرترین روش‌هاست که می‌تواند بر روی فروش محصولات به‌صورت مستقیم تاثیر بگذارد.  

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

1

همان‌طور که گفته شد افیلیت مارکتینگ نوعی بازاریابی است که خارج از کسب‌وکار مربوطه انجام می‌گیرد. به‌طوری که شخص دیگری محصولی را معرفی می‌کند و یا پیشنهاد خرید آن را در رسانه خود مانند وب‌سایت و وبلاگ منتشر می‌نماید و پس از آن که مخاطب به وسیله لینک مخصوصی که این فرد در رسانه خود قرار داده بود، وارد صفحه فروشنده شد و خرید انجام داد مبلغی از سود این خرید به حساب ناشر یا بازاریاب افیلیت واریز می‌شود. نکته‌ای که شاید جالب باشد این است که حتی اگر خرید از طریق آن لینک در همان لحظه صورت نگرفت و پس از مدتی دیگر انجام شد باز هم ناشر افیلیت که تبلیغش منجر به این خرید شده مبلغ پورسانت خود را دریافت می‌کند. یعنی کسب درآمد بدون آن‌که صاحب محصول باشید و هزینه خاصی انجام داده باشید!

مورد دیگری که باید درباره این نوع بازاریابی بدانید این است که خواسته تبلیغ دهنده از ناشر افیلیت درباره واکنش کاربر می‌تواند در هر موردی متفاوت باشد. گاهی کلیک بر روی لینک تبلیغات، گاهی عضویت در سایت یا وارد کردن ایمیل کاربر و گاهی خرید نهایی محصول است که فروشنده و ناشر بر سر آن با یکدیگر توافق حاصل می‌کنند تا در نهایت وقتی واکنش مورد نظر تبلیغ‌دهنده به‌وسیله کاربر انجام شود، مبلغ مورد توافق به ناشر پرداخت گردد.

یک مثال:

یک فروشگاه اینترنتی (merchant) می‌تواند برای افزایش فروش از افیلیت مارکتینگ بهره ببرد. به این صورت که با شمایی که قصد کسب درآمد اینترنتی دارید صحبت می‌کند و معرفی محصول خود را به شما می‌سپارد. شما به عنوان ناشر افیلیت در وب‌سایت خود پیشنهاد خرید این محصول را با قرار دادن تبلیغات بنری و یا متنی به مخاطبانتان می‌دهید. بازدیدکننده شما بر روی لینک پیشنهادی شما کلیک می‌کند و منجر به خرید می‌شود. در ازای این خرید شما سهمی دریافت می‌کنید. این سهم می‌تواند مبلغی باشد که از پیش توافق شده و یا درصدی از فروش همان محصول باشد.

از این مثال مشخص می‌شود که صنعت افیلیت مارکتینگ دارای سه گروه اصلی فروشندگان، ناشران و کاربران است که در کنار یکدیگر این چرخه را تکمیل می‌کنند.

مدل‌های رایج افیلیت مارکتینگ:

  • مدل PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک

افیلیت به ازای تمامی کلیک‌هایی که از سمت او شده، صرف‌نظر از این‌که تولید لید یا فروش اتفاق افتاده باشد یا نه، مبلغی دریافت می‌کند. این روش تقریبا نادر است زیرا در آن تمامی ریسک‌ها متوجه سازنده محصول است.

  • مدل PPL یا پرداخت به ازای تولید لید

افیلیت به ازای هر لیدی که تولید می‌کند مبلغی دریافت می‌نماید. این عمل می‌تواند ارسال یک فرم آنلاین باشد یا هر نوع پیش‌خرید. ریسک این روش برای صاحب کسب‌وکار و افیلیت به یک اندازه است.

  • مدل PPS یا پرداخت به ازای فروش

افیلیت به ازای هر فروشی که از سمت او انجام می‌شود مبلغی دریافت می‌کند. این روش که در آن تمامی ریسک‌ها متوجه افیلیت است، رایج‌ترین مدل این نوع بازاریابی است.

2

اکنون تا حدودی با بازاریابی نوع افیلیت آشنا شدید. اگر به دنبال کسب درآمد از راه تبلیغات دیجیتال هستید، دریافتید که یکی از روش‌های نوین این کار که بسیار موثر بوده و روز به روز در حال پیشرفت است، افیلیت مارکتینگ است. روشی که با وجود کمترین سرمایه اولیه می‌توانید به سود برسید. مزیت بزرگ این سودآوری نیز آن است که از راه اعتمادسازی به‌دست می‌آید. اما فراموش نکنید برای رسیدن به این مرحله، محصولی را به مخاطبان خود پیشنهاد کنید که می‌شناسید و خودتان به آن اعتماد دارید. در غیر این‌صورت در استفاده از این شیوه موفق نخواهید بود.