۰ نفر

کاربران سرشناس توییتر بدون فیلتر را بشناسید

۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۳
کد خبر: 483828
کاربران سرشناس توییتر بدون فیلتر را بشناسید

تقریبا بیشتر اعضای کابینه روحانی، شهردار و اعضای شورای شهر تهران از توییتر برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کاراکترهای محدود، کلمه‌محور‌بودن، ‌هشتگ‌های گسترده و بی‌مرزی، از توییتر رسانه متفاوتی ساخته است؛ رسانه‌ای مدرن که اگرچه در ایران فیلتر شده و دسترسی آسانی به آن وجود ندارد، اما تقریبا تمام مسئولان در آن برای خود حساب کاربری ساخته‌اند تا از این تریبون با مردم در تماس باشند، چراکه به‌خوبی به کارکرد این رسانه آگاهند. محمدجواد ظریف، یکی از پرطرفدارترین‌های توییتر فارسی است که یک میلیون و 600هزار فالوور - تا لحظه تنظیم این گزارش- او را دنبال می‌کنند. بعد از ظریف، محمدجواد آذری‌جهرمی است که حسابی در توییتر گرد و خاک می‌کند. او با بیش از 230هزار فالوور، تقریبا هر چندوقت یکبار به‌خاطر توییتی جنجالی سر زبان‌ها می‌افتد. وزیر جوان بارها گفته که وزارت ارتباطات این رسانه را فیلتر نکرده که آن را رفع فیلتر کند و خودش علاقه زیادی به استفاده از توییتر دارد. تقریبا تمام کابینه روحانی، شهردار، شورای شهری‌ها و... در این شبکه اجتماعی حضور دارند و به قول آذری‌جهرمی، از نوع بدون فیلتر آن، استفاده می‌کنند.

محمدجواد آذری‌جهرمی؛ وزیر ارتباطات

234هزار و 200فالوور

او بارها و بارها در توییتر حاشیه‌ساز شده است. یکی از مهم‌ترین محورهای حاشیه‌ساز برای او، پاسخ آرام و طنزآمیزش به کاربران عصبانی است. عموما وقتی کسی به او درباره موضوعی ناسزا می‌گوید با آرامش و لحن دوستانه به آن کاربر پاسخ می‌دهد. «ولله بسته‌شدن سایت‌های دانلود فیلم به من مربوط نیست. دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده، این وسط من هیچ‌کاره‌ام!»‌؛ این پاسخ وزیر ارتباطات به کاربری عصبانی بود که نسبت به بسته‌شدن سایت‌های دانلود فیلم اعترض شدیدی کرده بود. یا در موردی دیگر این وزیر در پاسخ به پرسش تند یکی از کاربران درباره روند مقابله با سرویس‌های ارزش‌افزوده، نوشت: «حاجی دهنم صاف شده. ولی خدا بزرگه. دو‌هفته‌ای بهم زمان بدید». همچنین مدتی قبل هم او در توییتی هیجانی، به اشتباه، لباس فضانوردی مخصوص جشن هالووین را به‌عنوان لباس ایرانی ناسا معرفی کرده بود که بعد از انتشار این توییت مجبور به عذرخواهی شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم توییتر را ابزار مناسبی برای دیپلماسی عمومی، برقراری ارتباط با مردم دنیا و اظهارنظر درباره موضوعات مختلف می‌داند و کاربران در این شبکه اجتماعی عموما رابطه صمیمانه و خارج از تعارفی با او دارند و به‌راحتی جهرمی را در توییت‌های مختلف‌شان منشن (صدا) می‌کنند.

سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد 

54هزار و 800فالوور

با فواصل زیادی توییت می‌کند. بازدید‌کننده زیادی ندارد. با توییت‌هایش هم کمتر حاشیه‌سازی کرده است و بازخوردهای چندان بالایی دریافت نمی‌کند. عباس صالحی کمتر در حوزه‌های تخصصی خودش فعالیت توییتری دارد و عموما درباره خبرهای روتین و جاری جامعه می‌نویسد. وقتی هفدهم مهرماه درباره شجریان و اندوه از دست دادن او توییتی نوشت، موجی از کامنت‌های انتقادی به سمت او روانه شد که چرا وقتی خسرو آواز ایران زنده بود نگذاشتید در ایران برای مردم بخواند. یکی دیگر از توییت‌های پربازدید وزیر فرهنگ و ارشاد درباره شکست ترامپ در انتخابات و صلح بین آذربایجان و ارمنستان بود؛ «از رفتن ترامپ، تا خاموشی آتش جنگ در کنار مرزهای ایران. خداوند مهر خویش را از آسمان ایران و جان ایرانیان دور ندارد.» وزیر فرهنگ و ارشاد عموما کامنت‌های منفی دریافت نمی‌کند و البته پاسخی هم به ‌نظرات مردمی نمی‌دهد.

بیژن زنگنه؛ وزیر نفت 

15هزار و 400فالوور

«برای ارتباط پویا و مؤثرتر با مخاطبان داخلی و خارجی، به توییتر آمدم»؛ این نخستین توییت وزیر نفت بود. در لحظه نگارش این گزارش، اکانت وزیر نفت از دسترس خارج و در اصطلاح «ساسپند» شده است، اما تا پیش از آن درباره مسائل مهمی ری‌اکشن نشان داده است. بعضی منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند که توییتر، حساب کاربری بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال اعمال تحریم‌های آمریکا علیه وی، تعلیق کرد. وزیر نفت هم مانند بسیاری از مسئولان از توییتر به‌عنوان تریبونی برای اطلاع‌رسانی در حوزه نفت و انرژی و اعتراض به تحریم‌های نفتی آمریکا استفاده می‌کرد.

محسن حاجی میرزایی؛ وزیر آموزش و پرورش 

10هزار فالوور

بعد از سخنرانی‌ای‌ که درباره حقوق معلمان داشت، آماج کامنت‌های منفی قرار گرفت تا جایی که بعد از آن ترجیح داد درباره متن آن سخنرانی توییتی بنویسد که «متأسفانه گفت‌وگوی من با معاونان و مدیران کل برای به‌کارگیری همه توان برای خدمت، به نادرست خطاب به معلمان و حقوق آنان تلقی شده. سختکوشی و خلاقیت معلمان در شرایط دشوار کرونایی موجب بالندگی و افتخار ایران است. در یک‌سال مسئولیتم از هیچ کوششی برای عادلانه‌سازی حقوق معلمان دریغ نکرده‌ام.» او از توییتر عموما چنین استفاده‌هایی دارد. بالا و پایین کردن صفحه او نشان می‌دهد که این وزیر بین توییتری‌ها چندان محبوبیت ندارد.

حجت نظری؛ عضو شورای شهر تهران 

 16هزار فالوور

تا پیش از این روزها او در این شبکه اجتماعی بسیار فعال بود، اما هم‌اکنون آخرین توییت او به روزهای فوت شجریان برمی‌گردد: دوست داشتم تصویر ایشان در زمان حیاتش و برای دعوت به کنسرتش روی بیلبوردهای شهر نصب شود، اما افسوس که نشد.  این عضو شورای شهر از توییتر برای اعتراض سازنده، بیان انتقادات و ارائه گزارش کار شورا استفاده می‌کند و در آن درباره خانه‌های تاریخی، تغییر نام خیابان‌ها و... می‌نویسد. به‌نظر کاربران یکی در میان پاسخ می‌دهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این حوزه، نسبتا صبور عمل می‌کند.

علی اعطا؛ عضو شورای شهر تهران 

12هزار و 700فالوور

خودش را شهروند تهران و اهل خوزستان معرفی کرده. او که سخنگوی شورا هم است حضور مستمر فعالی در توییتر دارد. رویکرد او هم مانند نظری، رویکردی انتقادی است که در توییت‌های پی‌درپی نسبت به مسائل مختلف موضع می‌گیرد.

 او هم مثل برخی از مسئولین به بعضی از کامنت‌ها - به‌خصوص کامنت خبرنگاران- پاسخ می‌دهد و به‌نظر می‌رسد بیشتر نظرات مردمی را می‌خواند، اما عموما واکنش‌های منفی دریافت می‌کند. شاید چون کاربران توییتر در اینگونه صفحه‌ها راحت‌تر می‌توانند خشم خود را خالی کنند.

امیر ناظمی؛ رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران 

15هزار و 300فالوور دارد

در صفحه خود عموما توییت‌هایی مرتبط با دستاوردهای وزرات ارتباطات دارد و تلاش می‌کند در این حوزه اطلاع‌رسانی کند. ناظمی مانند آذری‌جهرمی عموما به توییت‌ها و نظرات مردم واکنش نشان می‌دهد و تلاش می‌کند جوی صمیمانه در صفحه‌اش ایجاد کند.

رادیو چهرازی گوش می‌دهد، توییت‌های خود را عموما با زبان طنز می‌نویسد و جزو کابران بسیار فعال این شبکه اجتماعی است. بررسی بازخوردها نشان می‌دهد که کاربران کمتر نسبت به این مقام مسئول واکنش منفی نشان داده‌اند.

پیروز حناچی؛ شهردار تهران 

25هزار و 700فالوور

در توییتر گزیده‌گوی است و کمتر از سایر مسئولین از کاربران واکنش منفی دریافت می‌کند. عموما گزارش کار ارائه می‌دهد و تلاش می‌کند درباره «شهر» و «تهران» بیشتر بنویسد. یکی از توییت‌های پرحاشیه او فیلمی بود که از یک پاکبان در حال اذان گفتن هنگام سحر برداشته بود و گفته بود زحمت خالصانه این عزیزان باعث‌شده شهری مملو از ارزش‌های الهی داشته باشیم. البته این توییت با واکنش‌های مثبت و منفی مختلفی همراه شد. حناچی همچنین تصاویری از دوچرخه‌سواری خودش در خیابان‌ها برای رفتن به محل کارش منتشر کرده که در پاسخ به این توییت بسیاری از کاربران به او اعتراض کرده‌اند. این روزها مردم مدام برای شهردار می‌نویسند که کاهش ساعت مترو و اتوبوس اشتباه بزرگی‌ است که ترافیک انسانی را در ساعات اوج دوچندان کرده است. البته شهردار عموما پاسخی در توییتر به این اعتراض‌ها نمی‌دهد.