۰ نفر

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل؛

۷۰درصد واردات تبلت غیر رسمی است

۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۶
کد خبر: 483824
۷۰درصد واردات تبلت غیر رسمی است

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل عدم اجرای طرح ریجستری برای دستگاه‌های تبلت را عامل اصلی در واردات غیر رسمی این کالا به کشور عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، امیر اسحاقی، با اشاره به  واردات تلفن همراه  در امسال اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون حدود  ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است.
دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی تصریح کرد: بحث دستگاه تبلت با موبایل کاملا  جدا از یکدیگر است و طرح رجیستری  برای موبایل اجرا شده، اما هنوز برای تبلت هنوز اجرایی نشده است که این موضوع باعث شفافیت در میزان واردات موبایل شده، اما اطلاعات دقیقی از میزان کاردات تبلت وجود ندارد.

وی افزود: عدم اجرای طرح ریجستری برای تبلت باعث شده ۷۰ درصد تبلت موجود در بازار به صورت غیررسمی  وارد کشور شود.
به گفته وی؛ برای فروش کالا‌های وارداتی دستور العمل و ضابطه در کشور وجود دارد درضمن تمامی کالا‌ها در سامانه ۱۲۴ ثبت قیمتی می‌شود که متاسفانه در حال حاضر برای تبلت چنین شرایطی وجود ندارد.
اسحاقی ادامه داد: عدم اجرای طرح ریجستری باعث افزایش قاچاق در این کالا شده است و به دلیل اختلاف هزینه میان واردکننده رسمی و غیر رسمی، قاچاق این کالا به صرفه‌تر است و طبق قاعده ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکتی که بصورت قانونی واردات موبایل انجام می‌دهند برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند در صف تخصیص چند ماهه ارز برای واردات تبلت بایستند و پس از واردات هم نتوانند با قیمت بازار رقابت کنند.
وی ادامه داد: تسریع در  تخصیص ارز به موبایل و تبلت می‌تواند بازار کشور را به تعادل برساند و منافع مصرف کننده را نیز حفظ کند.
اسحاقی بیان کرد: کالا‌های که به صورت رسمی وارد می‌شوند با احتساب حقوق و عوارض گمرکی بین ۱۷ تا ۱۸ درصد با عناوینی مانند مالیات ارزش افزوده افزایش قیمت خواهد داشت و کالا‌های قاچاق بدون پرداخت این هزینه، قیمت نهایی کمتری دارد.
دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی تصریح کرد: شفافیت و اعلام قوانین مشخص در خصوص واردات تبلت مانند واردات موبایل می‌تواند باعث متعادل شدن تقاضا برای خرید تبلت شود و سقف قیمتی نیز برای مصرف کننده مشخص خواهد شد.
به گفته وی؛ برای فروش کالا‌های وارداتی دستور العمل و ضابطه در کشور وجود دارد درضمن تمامی کالا‌ها در سامانه ۱۲۴ ثبت قیمتی می‌شود که متاسفانه در حال حاضر برای تبلت چنین شرایطی وجود ندارد.