۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

فنلاند؛ هفتمین زیست‌بوم برتر نوآوری در جهان/ شکستن رکورد سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۹
کد خبر: 482353
فنلاند؛ هفتمین زیست‌بوم برتر نوآوری در جهان/ شکستن رکورد سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر

اتحادیه اروپا اخیرا در گزارشی، از فنلاند تحت عنوان جذاب‌ترین مقصد هفتمسرمایه‌گذاری خارجی در اروپا یاد کرده است. در همین رابطه می‌توان از زیست‌بوم فوق‌العاده نوآوری و همچنین فضای مناسب کسب و کار به عنوان دو مورد از مهمترین دلایل این دستاورد نام برد.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ با بررسی انواع رتبه‌بندی‌های موجود در مورد وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف جهان می‌توان به حضور مستمر فنلاند در رده‌های برتر بسیاری از آن‌ها پی برد. اتحادیه اروپا اخیرا در گزارشی، از این کشور تحت عنوان "جذاب‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری خارجی در اروپا" یاد کرده است. در همین رابطه، عمده سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در فنلاند از سوی شهروندان کشورهای سوئد، بریتانیا، نروژ، آمریکا، دانمارک، آلمان و چین بوده است. همچنین، بررسی‌های موسسه فنلاندی سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر (FVCA) حاکی از افزایش حجم سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر در شرکت‌های این کشور در سال 2019 به عدد بی سابقه 384 میلیون یورو است. مساله‌ای که فنلاند را در جایگاه نخست اروپا از حیث نسبت VC به تولید ناخالص داخلی قرار می‌دهد. در همین زمینه، در ادامه به بررسی دو مورد از مهمترین دلایل تحقق این دستاوردها خواهیم پرداخت.

زیست‌بوم نوآوری فوق‌العاده

نوآوری را می‌توان یکی از ارکان اصلی اقتصاد فنلاند دانست. حمایت‌های گسترده‌ دولتی طی سال‌های متمادی منجر به گسترش روزافزون فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در این کشور شده است. در همین رابطه می‌توان از اعطای گسترده یارانه و مشوق‌های مالیاتی به شرکت‌های استارتاپی در دو سال نخست فعالیت آن‌ها به عنوان مهمترین اقدامات دولت فنلاند در این زمینه نام برد.

فضای کسب و کار مناسب

نشریه اکونومیست اخیرا در گزارشی به تشریح وضعیت فنلاند در زمینه کسب و کار پرداخته است. این نشریه پس از بررسی مواردی مانند ثبات اقتصادی و سیاسی، میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی، سیاست‌های مالیاتی، میزان مهارت نیروی کار و ...، از فنلاند به عنوان پنجمین کشور ایده‌آل برای راه‌اندازی کسب و کار یاد کرده است.

 دراین زمینه بخوانید:

لازم به ذکر است که علاوه بر مولفه‌های اقتصادی، مواردی مانند سطح پایین فساد، جرم و تشریفات اداری نیز در افزایش جذابیت این کشور در نگاه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، نقش بسزایی داشته‌اند. در همین زمینه، موقعیت جغرافیایی و همچنین زیرساخت‌های پیشرفته در حوزه حمل و نقل، فنلاند را تبدیل به مرکز فعالیت‌های اقتصادی و تجاری شمال اروپا کرده است.