۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تولد نخستین یونیکورن در ترکیه/ افزایش ۴۴درصدی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های استارتاپی

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵
کد خبر: 482100
تولد نخستین یونیکورن در ترکیه/ افزایش ۴۴درصدی سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های استارتاپی

علیرغم بروز اپیدمی کووید 19 و بحران اقتصادی ناشی از آن، سال 2020 را باید به عنوان یکی از سال‌های درخشان برای زیست‌بوم استارتاپی ترکیه در نظر گرفت. در همین رابطه می‌توان به شکل‌گیری نخستین یونیکورن در این کشور اشاره کرد.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ سال 2020 را باید به عنوان یکی از سال‌های درخشان برای فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در ترکیه در نظر گرفت. طی این سال، استارتاپ Peak Games پس از ثبت قرارداد 1.8 میلیارد دلاری با شرکت آمریکایی Zynga تبدیل به نخستین یونیکورن (استارتاپی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) این کشور شد. یکی از نکات قابل توجه در مورد ترکیه، افزایش 44 درصدی میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی در سه ماهه دوم 2020 نسبت به سه ماهه پیش از آن، با وجود بحران اقتصادی ناشی از بروز اپیدمی کووید 19 است. مساله‌ای که البته بیش از هر چیز به افزایش تقاضا برای خدمات دیجیتال (آموزش آنلاین، خرید و فروش اینترنتی و ...) بازمی‌گردد.

استارتاپ‌های حوزه پزشکی

به طور کلی، یکی از بالاترین نرخ‌های رشد در میان فعالیت‌های استارتاپی ترکیه در سال 2020، متعلق به شرکت‌های حوزه پزشکی بوده است. ارائه فناوری‌های مرتبط با کنترل ویروس کرونا و همچنین خدمات پزشکی آنلاین از سوی استارتاپ‌های فعال در این حوزه، نقش بسزایی در تحقق این دستاورد داشته است. در همین رابطه، شرکت‌های Meditopia، Pisano و Scoutiom بیشترین میزان جذب سرمایه در این حوزه طی نیمه نخست سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند.

جایگاه زیست‌بوم استارتاپی ترکیه در جهان

بر اساس آخرین رتبه‌بندی موسسه StartupBlink، ترکیه در رده چهل و نهم برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار دارد. در همین رابطه، استانبول نیز به عنوان کانون اصلی فعالیت‌های نوآورانه در این کشور، بدون تغییر نسبت به سال گذشته همچنان عنوان هشتادمین شهر استارتاپی برتر جهان را یدک می‌کشد. شهرهای آنکارا و ازمیر به ترتیب در رتبه‌های 189 و 445 این فهرست قرار دارند. به طور کلی، سه فعالیت پرطرفدار در میان فعالان و سرمایه‌گذاران عرصه نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی در ترکیه به ترتیب عبارتند از نرم‌افزار، سرگرمی و تجارت الکترونیک.

 در این زمینه بخوانید:

در همین رابطه، پارک‌های علم و فناوری را باید به عنوان یکی از ستون‌های اصلی توسعه فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در ترکیه در نظر گرفت. تدوین برنامه جامع گسترش پارک‌های فناوری در این کشور به سال 2001 بازمی‌گردد. در حال حاضر، بیش از 58 هزار پژوهشگر و نیروی متخخص در 5920 شرکت مستقر در 85 پارک علم و فناوری ترکیه مشغول به کار هستند. پیش‌بینی‌ها حاکی از تحقق 5 میلیارد دلار صادرات انواع فناوری از این مراکز طی سال 2020 است.