۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دسترسی نابرابر به آموزش آنلاین/ پوشش ۱۰درصدی اینترنت در مناطق روستایی آمریکای لاتین

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱
کد خبر: 482057
دسترسی نابرابر به آموزش آنلاین/ پوشش ۱۰درصدی اینترنت در مناطق روستایی آمریکای لاتین

همزمان با بروز اپیدمی کووید 19، نابرابری درآمدی و همچنین عدم وجود زیرساخت‌های مناسب اقتصادی و ارتباطی منجر به محرومیت تعداد زیادی از دانش‌آموزان در منطقه آمریکای لاتین از خدمات آموزشی آنلاین شده است. در همین رابطه، اقدامات دولت‌ها و همچنین شرکت‌های استارتاپی مستقر در منطقه توانسته این مشکل را تا حدودی مرتفع سازد.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ نابرابری درآمدی همواره یکی از چالش‌های اساسی در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب بوده است. بر اساس اطلاعات موجود، علیرغم اقدامات صورت گرفته طی سالیان اخیر در جهت کاهش میزان این نابرابری، 71 درصد از ثروت این منطقه در اختیار یک دهک بالای درآمدی بوده و 30 درصد از شهروندان آن همچنان در زیر خط فقر به سر می‌برند. در همین رابطه، بروز اپیدمی کووید 19 و بحران اقتصادی ناشی از آن بر مشکلات طبقات کمتر برخوردار جوامع افزوده است. به طور کلی، ارتقاء سطح دانش و مهارت افراد، همواره به عنوان یکی از راه‌های خروج آن‌ها از دام فقر مطرح بوده است. این در حالی است که محدودیت‌های اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا، دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان آمریکای لاتین و کارائیب به امکانات آموزشی را دشوارتر از پیش ساخته است.

تاثیر کووید 19 بر روند آموزش در آمریکای لاتین

بروز اپیدمی کووید 19 منجر به محرومیت بیش از 154 میلیون دانش‌آموز در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب از حضور در مدارس شده است. شواهد موجود حاکی از قرار گرفتن درصد زیادی از این دانش‌آموزان در معرض تهدیداتی مانند خشونت والدین، افت تحصیلی، بیماری‌های روانی و ... است. در همین رابطه، تعطیلی مدارس و متعاقبا عدم دسترسی بیش از 80 میلیون دانش‌آموز به تغذیه رایگان نیز تبدیل به چالشی بزرگ برای والدین آن‌ها شده است.

به طور کلی، درآمد اندک خانوارها، امکان دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب به خدمات آموزش آنلاین (به عنوان جایگزین شیوه سنتی آموزش در دوران شیوع ویروس کرونا) را محدود ساخته است. دسترسی دانش‌آموزان ساکن شهرهای بزرگ به این خدمات در حالی است که بسیاری از کودکان روستایی همچنان از اقلامی مانند اینترنت پر سرعت، لپ‌تاپ و ... محرومند. در همین زمینه، گزارش موسسه ORBA de la CEPAL حاکی از دسترسی 67 درصد از مردم آمریکای لاتین و کارائیب به اینترنت و البته تفاوت فاحش کشورهای مختلف در این زمینه است. پوشش 50 درصدی اینترنت در مناطق روستایی برخی کشورهای منطقه، همزمان با برخورداری تنها 10 درصد از روستاییان از اینترنت در برخی دیگر از کشورها را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد.

واکنش دولت‌های منطقه به بحران

عمده اقدامات دولت‌های منطقه در این زمینه شامل ارائه برنامه‌های آموزشی از طریق رادیو و تلویزیون در کشورهایی مانند کلمبیا، اکوادور، پرو و السالوادور و همچنین توزیع بسته‌های آموزشی در کشورهایی نظیر کاستاریکا است. ارائه وای فای رایگان در سطح شهرها از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته توسط برخی دولت‌ها در جهت بهبود وضعیت آموزش در دوران شیوع ویروس کرونا است. در همین رابطه می‌توان به نصب بیش از هزار دستگاه وای فای رایگان در مناطق مختلف شهری توسط مقامات جمهوری دومینیکن اشاره کرد.

فعالیت‌های استارتاپی در حوزه آموزش

طی سالیان اخیر و به ویژه پس از بروز اپیدمی کووید 19، شاهد افزایش قابل توجه تعداد استارتاپ‌های حوزه آموزش در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب بوده‌ایم. با این حال، بدیهی است که هر گونه فعالیت نوآورانه و استارتاپی در این منطقه باید با توجه به مشکلات موجود در زیرساخت‌های ICT صورت گیرد. در همین رابطه می‌توان به ساخت لپ‌تاپ متکی به انرژی خورشیدی با استفاده از مواد بازیافتی در پرو به عنوان یکی از اقدامات تاثیرگذار در این حوزه اشاره کرد.

 در این زمینه بخوانید:

به طور کلی، با وجود اقدامات صورت گرفته توسط استارتاپ‌های حوزه آموزش در آمریکای لاتین و کارائیب، وضعیت این منطقه در این حوزه همچنان تا شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد. فاصله‌ای که تنها با ایجاد زیرساخت‌های مناسیب اقتصادی و همچنین حمایت‌های گسترده دولتی از شرکت‌های استارتاپی، قابل جبران است.