۰ نفر

کوچ طرفداران ترامپ به شبکه اجتماعی «پارلر»

۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۸:۵۱
کد خبر: 481058
کوچ طرفداران ترامپ به شبکه اجتماعی «پارلر»

به‌دنبال اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا پس از ۵روز نفسگیر شمارش آرا، برخی جمهوریخواهان، محافظه کاران و طرفداران «دونالد ترامپ» که رفتار توئیتر را یکی از عوامل شکست رئیس‌جمهوری فعلی امریکا می‌دانستند از این شبکه اجتماعی به پلتفرمی کوچک به ‌نام «پارلر» (Parler) مهاجرت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  میزان استقبال از این اپلیکیشن در امریکا تا آنجا بالا رفت که در جریان انتخابات ۲۰۲۰، این شبکه اجتماعی کمتر شناخته شده، بیشترین تعداد دانلود روزانه در اپ استور و گوگل پلی را به خود اختصاص داد و صدرنشین شد.

روزهای تاریخی پارلر

با اعلام پیروزی «جو بایدن»، پارلر به یکی از پردانلودترین اپلیکیشن‌های رایگان در اپ استور و همچنین گوگل پلی در امریکا تبدیل شد و از نظر درصد و تعداد دانلود روزانه حتی از اپلیکیشن‌های محبوب جهان همچون تیک تاک، زوم و یوتیوب نیز در این کشور پیشی گرفت. مؤسسه پژوهشیSensor Tower در تازه‌ترین گزارش خود یادآور شده است: پارلر در فاصله روزهای ۳نوامبر یعنی روز انتخابات تا ۹نوامبر حدود یک میلیون بار نصب شد و به این ترتیب تعداد نصب این اپ رایگان به ۳.۶میلیون بار رسید. اکنون پارلر ۷.۶میلیون اکانت دارد که درمقایسه با ۴میلیون اکانت هفته قبل از انتخابات، رقم مناسبی به شمار می‌رود. گفتنی است در روز ۸نوامبر (روز پنجم شمارش آرا) ۶۳۶هزار نفر پارلر را نصب کردند و به این ترتیب بیشترین رقم برای یک اپ جدید در یک روز در امریکا ثبت شد. درواقع حالا دیگر این شبکه اجتماعی به قطبی برای بسیاری از جمهوریخواهان و محافظه کاران و ترامپیست‌ها تبدیل شده است که از نتیجه انتخابات رضایت ندارند یا نسبت به آن معترض هستند. طبق این گزارش، پارلر در تابستان حدود ۲میلیون کاربر فعال روزانه داشت اما در فاصله روزهای ۳ تا ۸نوامبر تعداد کاربران رشدی چشمگیر داشت. پارلر که در روز ۷نوامبر از نظر تعداد دانلود روزانه، در جایگاه هفتم اپ‌استور جای داشت در روز ۸نوامبر صدرنشین فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل شد. این درحالی است که در هفته قبل از انتخابات و درروز ۲نوامبر، این پلتفرم از نظر تعداد دانلود روزانه در رتبه ۱۰۲۳ قرار گرفته بود. در گوگل پلی نیز پارلر وضعیتی مشابه دارد، درحالی که این اپ در ۷نوامبر از نظر تعداد دانلود روزانه در رتبه ۵ میزان دانلود اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی قرار داشت روز بعد در رتبه نخست جای گرفت. لازم به ذکر است که در روز ۲نوامبر این اپ از نظر تعداد دانلود روزانه، در رتبه ۴۸۶گوگل پلی قرار گرفته بود. طبق گزارش این مؤسسه، در این میان یک اپلیکیشن اندرویدی با نام «پارلور«(Parlor) هم که از نظر نوشتاری شباهت زیادی به Parler دارد به اشتباه ازسوی کاربران طرفدار ترامپ بارگذاری شد و آمار دانلود این اپ نیز در هفته انتخابات امریکا بالا رفت. البته پارلر تنها اپی نیست که برخی انتظار دارند روزی بتواند جایگزین توئیتر شود و یکی دیگر از اپلیکیشن‌های مورد اقبال محافظه کاران و طرفداران ترامپ، اپلیکیشن MeWe با شعار « نه تبلیغات، نه دستکاری در خبرها و نه حذف» است. این اپ هم در جریان انتخابات امریکا از نظر تعداد دانلود روزانه در گوگل پلی در رتبه ۵جای گرفت. Gab نیز که خود را به‌عنوان یک شبکه اجتماعی برای آزادی بیان معرفی می‌کند یکی دیگر از اپ‌های مورد توجه وفاداران به ترامپ است و با توئیتر به رقابت می‌پردازد.«آندره توربا» مدیرعامل Gab نوشت:اینکه تعدادی از کمپانی‌های «سیلیکون ولی»، کنترل کامل جریان گردش آزاد اطلاعات و اخبار را در دست بگیرند احمقانه است. ما فضایی بدون سانسور در اختیار کاربرانمان قرار می‌دهیم. از دیگر پلتفرم‌هایی که گفته می‌شود در پاسخ به شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب و آنچه که محدود کردن آزادی بیان در این پلتفرم‌ها عنوان می‌شود طراحی شده‌اند می‌توان به Minds وBitChute اشاره کرد.

تقابل توئیتر و پارلر

اما چرا محبوبیت پارلر تا این حد افزایش یافت؟ توئیتر که در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان متهم اصلی انتخاب ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری امریکا شناخته می‌شد و عملکردش مورد انتقاداتی گسترده قرار گرفت، از مدت‌ها قبل از انتخابات دست به تغییراتی گسترده در سیاست‌های این پلتفرم زد تا خود را آماده مقابله با هرگونه حمله هکری احتمالی و تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا کند. توئیتر همچنین تلاش کرد تا از انتشار اخبار جعلی و غیرمستند در زمینه انتخابات ممانعت کند که این موضوع در روزهای منتهی به انتخابات و در جریان شمارش آرا تشدید شد. توئیتر همچنین از فعالیت گروه خشن QAnon ممانعت کرد که این موضوع صدای آنها را درآورد و این محدودیت‌ها به مذاق ترامپ و هوادارانش خوش نیامد. ترامپ که از نتیجه لحظه‌ای شمارش آرا در ایالت‌های مختلف امریکا ناخرسند بود دائم توئیت‌هایی با ادعای تقلب در انتخابات انجام می‌داد و گاه خود را پیروز انتخابات می‌نامید که همه این توئیت‌ها با واکنش توئیتر مواجه شده و برچسب‌گذاری شدند تا روند انتشار این اخبار جعلی کند شود. به‌عنوان مثال ترامپ در نخستین روز شمارش آرا در توئیتی بدون ارائه هیچ سندی، خود را پیروز انتخابات نامید و با برچسب قرمز توئیتر مواجه شد. این درحالی است که پارلر به چنین پست‌هایی اجازه انتشار می‌دهد و هیچ سیاست برچسب‌گذاری برای پست‌ها ندارد. «پارلر» یک پلتفرم شبکه اجتماعی امریکایی است که در ماه اوت 2018 توسط «جان میتز» و«جرد تامسون» فارغ‌التحصیلان دانشگاه دنور، رونمایی شد و از همان ابتدا به‌عنوان جایگزینی برای توئیتر نام گرفت. گردانندگان این پلتفرم مدعی هستند ضمن حمایت ازحقوق کاربران، به آزادی بیان در این شبکه توجه ویژه‌ای می‌شود و گردانندگان آن نمی‌خواهند همچون توئیتر به سانسور و حذف پست‌ها یا معلق کردن اکانت‌ها به‌صورت دلخواه روی بیاورند. این شبکه اجتماعی نوپا در ماه سپتامبر در قالب پستی اعلام کرد:«پوشش لحظه به لحظه و بدون سانسور انتخابات امریکا را خواهیم داشت.ما افتخار می‌کنیم که به همه اجازه می‌دهیم با آزادی بیان و بدون هیچ واهمه‌ای عقاید خود را روی این پلتفرم اعلام کنند و برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند.»

ترغیب فالوئرها به کوچ از توئیتر

هنگام شمارش آرا و با کم شدن فاصله جو بایدن و ترامپ در ایالت‌های کلیدی و حتی پیشی گرفتن وی، پارلر یک پست را با عنوان «ناهنجاری‌های آماری در شمارش آرا» پرچمدار کرد تا بیشتر به چشم بیاید و به این ترتیب بود که بسیاری از معترضانی که خواستار توقف شمارش آرا بوده و روند انتخابات را با تقلب عجین می‌دانستند یا کسانی که حساب هایشان در توئیتر و فیس بوک مسدود شده بود، به این شبکه اجتماعی مهاجرت کردند. به‌عنوان مثال گروه فیس‌بوکی Stop the Steal که با هشتگ‌های stopthesteal, #voterfraud, #sharpiegate ادعای تقلب در انتخابات داشتند عملاً از فیس‌بوک اخراج و بلافاصله راهی پارلر شدند. گروه The Nationwide Recount 2020 هم که ۵بار نام خود را در فیس‌بوک تغییر داد سرانجام مجبور شد از این شبکه اجتماعی کوچ کرده و راهی پارلر شود. برخی مفسران محافظه کار و جمهوریخواه نیز از طرفداران خود خواستند که در اعتراض به سیاست‌های سانسور توئیتر از این شبکه اجتماعی به پارلر مهاجرت کنند.

در جریان انتخابات و پس از اعلام نتایج، مفسران محافظه کار همچون «شن هنیتی» و«دن بونجینو» از مفسران فاکس نیوز و طرفدار سرسخت ترامپ، «دینش دی سوزا» مستندساز و مفسر سیاسی محافظه کار امریکایی و همچنین سناتور «تد کروز» به این پلتفرم پیوستند هرچند همچنان روی توئیتر هم فعالیت دارند. به‌عنوان مثال تد کروز از سناتورهای جمهوریخواه که ۴میلیون فالوئر در توئیتر دارد در طول ۲۴ساعت تعداد زیادی توئیت و ریتوئیت بر بستر این پلتفرم انجام داد اما در همین مدت زمان تنها دو پست روی پارلر که ۲.۸میلیون فالوئر اکنون دارد، منتشر کرد. «دن بونجینو» از مفسران فاکس نیوز نیز از فالوئرهای خود خواست تا به پارلر مهاجرت کنند.وی همچنین در فیس بوک نوشت که احتمال دارد این شبکه اجتماعی علیه وی واکنشی نشان دهد. وی که در فیس‌بوک ۴میلیون فالوئر دارد و سهمی هم از پارلر را در ابتدای سال‌جاری میلادی خریداری کرده در فیس بوک خود نوشت: فیس بوک به سراغ صفحه «مارک لوین» رفته و احتمالاً نفر بعدی هم من هستم. اگر صفحه فیس بوک من بسته شد مرا در پارلر دنبال کنید. هرچند هنوز محافظه کاران به‌طور کامل از توئیتر جدا نشده‌اند اما به هرحال شاهد حضور تعداد زیادی از آنها در پارلر هستیم. حال باید منتظر ماند و دید آیا این شبکه اجتماعی نوپا بعد از فروکش کردن التهاب انتخابات امریکا همچنان پرطرفدار باقی می‌ماند و می‌تواند روزی جایگزین توئیتر شود یا نه.