با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و ضربه آن به اقتصاد سراسر جهان، شرکت‌های بزرگ فناوری در این میان سود قابل توجهی را تجربه کردند که بیشترین میزان آن با 35درصد رشد درآمد نسبت به سال گذشته، از آن آمازون شد.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ بر خلاف خطوط هوایی، هتل‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها و میلیون‌ها کسب و کار کوچک که در بحبوحه بیماری همه‌گیر کووید-19 برای بقا می‌جنگند، برجسته‌ترین شرکت‌های فناوری تا کنون به طرز چشمگیری تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند.

با وجود شرایط ناگوار اقتصادی، سه شرکت از پنج شرکت گروه GAFAM (گوگل، اپل، فیس‌بوک، آمازون و مایکروسافت)، رشد درآمد دو رقمی را برای 9ماه سال جاری به ثبت رسانده‌اند.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، درآمد آمازون در 9ماه ابتدایی سال 2020 نسبت به سال گذشته، 35درصد رشد را تجربه کرد و شاهد رکورد افزایش درآمد فصلی در سه ماهه سوم بود.

در حالی که موفقیت آمازون در طول بیماری همه‌گیر، با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از افراد در حین قرنطینه به خرید آنلاین روی آورده‌اند، منطقی به نظر می‌رسد، مصونیت نسبی در برابر این بحران که توسط گوگل و فیس‌بوک مشاهده شد، بیشتر تعجب‌آور است.

به هر حال، این دو شرکت به میزان قابل توجهی به هزینه‌های تبلیغاتی متکی هستند که در طول شیوع ویروس کرونا کاهش چشمگیری را تجربه کرد.

کالاهای مصرفی گران‌قیمت اپل نیز برای دوره‌های بیکاری گسترده و عدم قطعیت اقتصادی تطابق ندارد و به همین دلیل تنها رشد ناچیز 4درصدی درآمد نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود.

در نمودار ارائه شده، میزان تغییر درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری نسبت به سال گذشته را مشاهده می‌کنید؛

شرکت های فناوری