۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مکزیک؛ قطب فین‌تک در آمریکای لاتین/ اتکای شاغلین بخش غیر رسمی به استارتاپ‌های حوزه مالی

۱۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲
کد خبر: 477835
مکزیک؛ قطب فین‌تک در آمریکای لاتین/ اتکای شاغلین بخش غیر رسمی به استارتاپ‌های حوزه مالی

گسترش انواع خدمات استارتاپ‌های حوزه مالی، افزایش نقش فعالان حوزه فین‌تک در انتقال ارز و همچنین وجود قوانین شفاف، مکزیک را تبدیل به قطب بالقوه فین‌تک در آمریکای لاتین کرده است. در همین رابطه می‌توان به نرخ رشد 23 درصدی فعالیت‌های استارتاپی مکزیک در این حوزه اشاره کرد.

اقتصادآنلاین سجاد رفیع؛ آمریکای لاتین را می‌توان یکی از آسیب‌پذیرترین مناطق جهان در مقابل نوسانات اقتصادی دانست. تنها در مورد کشور مکزیک، پیش‌بینی‌ها حاکی از انقباض 12 درصدی حجم اقتصاد در نتیجه بحران ناشی از بروز اپیدمی کووید 19 است. در همین رابطه، فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی نیز مستثنی نبوده و بسیاری از آن‌ها شاهد کاهش شدید درآمد خود طی چند ماه اخیر بوده‌اند. با این حال، حوزه فین‌تک از جمله بخش‌هایی است که نه تنها در بحران کنونی آسیب چندانی ندیده بلکه در برخی زمینه‌ها، نرخ‌های قابل قبولی از رشد را نیز تجربه کرده است. در این میان، شرایط مکزیک به گونه‌ای است که می‌توان از آن به عنوان قطب فین‌تک آمریکای لاتین طی سال‌های آتی نام برد. شواهد موجود حاکی از رشد متوسط 23 درصدی فعالیت‌ استارتاپ‌های حوزه فین‌تک در این کشور از سال 2016 به این سو است. در همین زمینه، در ادامه به بیان برخی از ویژگی‌های خاص مکزیک خواهیم پرداخت که آن را تبدیل به پیشگام بالقوه حوزه فین‌تک در این منطقه کرده است.

جایگزینی برای بانکداری سنتی

همزمان با بروز اپیدمی کووید 19 و بحران اقتصادی ناشی از آن، عمده تسهیلات بانک‌های مکزیک در جهت حمایت از فعالان بخش رسمی اقتصاد، تخصیص یافته است. در همین رابطه، عمده افراد شاغل در بخش غیر رسمی اقتصاد مکزیک برای عبور از شرایط دشوار کنونی، متکی به خدمات مالی استارتاپ‌های حوزه فین‌تک هستند. شرکت‌ Konfio یکی از استارتاپ‌های بسیار مطرح در مکزیک است که در زمینه ارائه وام‌های کم بهره به اقشار مختلف جامعه فعالیت می‌کند. شرکتی که فرایند درخواست وام در آن تنها هفت دقیقه به طول می‌انجامد. به طور کلی، نرخ‌ بهره پایین‌تر و مهلت بازپرداخت طولانی‎‌تر استارتاپ‌های حوزه مالی، آن‌ها را تبدیل به رقبایی جدی برای بانک‌های سنتی مکزیک کرده است.

 در این زمینه بخوانید:

مسیر انتقال کمک‌های مالی

اشتغال تعداد زیادی از مکزیکی‌ها در سایر کشورها، کمک‌های مالی این افراد به وابستگان خود در داخل کشور را تبدیل به منبع درآمدی بسیار مهم برای بسیاری از خانوارهای مکزیکی کرده است. در همین رابطه، میزان این وجوه، تنها در ماه می امسال بالغ بر چهار میلیارد دلار بوده است. در این میان، استارتاپ‌های حوزه فین‌تک مهمترین نقش را در انتقال این وجوه به داخل مکزیک دارند. مساله‌ای که به ویژه طی ماه‌های اخیر و با افزایش وابستگی بسیاری از خانوارهای مکزیکی به این کمک‌ها، اهمیت بیشتری نیز یافته است.

نظام قانونگذاری کارآمد

مکزیک بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه آمریکای لاتین، دارای قوانین شفاف و برنامه‌های مدون در حوزه فین‌تک است. تصویب برنامه جامع این کشور در سال 2018 در جهت حمایت از استارتاپ‌های این حوزه را می‌توان به عنوان نمونه‌ای بی نظیر در کل منطقه در نظر گرفت. در همین رابطه، ایجاد مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های کارآمد توسط دولت، نقش بسزایی را در شکل‌گیری، تکامل و رشد استارتاپ‌های حوزه فین‌تک در مکزیک ایفا کرده است.