۰ نفر

عرضه گوشی جدید آیفون از از ۲۳ آبان؛

تاکنون هیچ آیفون۱۲ رجیستری نشده است

۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸
کد خبر: 477636
تاکنون هیچ آیفون۱۲ رجیستری نشده است

یک مقام مسئول گفت: واردات آیفون ۱۲ به صورت تجاری و مسافری منعی ندارد، اما تاکنون این مدل دستگاه وارد کشور نشده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل باشگاه خبرنگاران، فروش سری جدید تلفن همراه هوشمند اپل در ایران چند روزی است که نقل محافل علاقه‌مندان به این مدل از تلفن‌های همراه هوشمند شده است. با استناد به آگهی‌های منتشره در فضای مجازی این گوشی‌ تلفن همراه تنها سه هفته پس از رونمایی حالا پایش به ایران رسیده است‌. اما این مهمان لوکس آمریکایی هنوز جای خود را در بازار ایران پیدا نکرده حواشی مختلفی را به دنبال داشته است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد فروشندگان این محصول حاضر نیستند قیمت این دستگاه را با نرخ ارز رسمی(صرافی ملی) محاسبه کنند و با قیمتی بسیار بالاتر عرضه و آگهی می‌کنند.

همچنین این فروشندگان، رجیستری دستگاه را نیز به عهده خریداران گذاشته‌اند و بنابراین خریداران پس از تحویل دستگاه و پس از پریدن از مانع پرداخت میلیونی دستگاه، به مانع جدیدی برخورد می‌کنند، شرط استفاده قانونی از دستگاه رجیستری محصول است حال آنکه بدون آن عملا دستگاه غیر قابل کارکرد است.

ابهام در فرایند انجام رجیستری سری جدید آیفون سبب شد تا به سراغ یکی از کارشناسان سامانه همتا برویم و چگونگی ورود و نحوه رجیستری آیفون ۱۲ را از او جویا شویم.

اکبر سلطانی کارشناس ارشد سامانه همتا با بیان این مطلب که فعلا منعی برای ورود قانونی آیفون ۱۲ چه به صورت تجاری و مسافری وجود ندارد، گفت: تیر ماه امسال وزارت صمت مصوبه‌ای صادر کرد که بر اساس آن واردات گوشی‌های لوکس ممنوع شد.

او افزود: اما در نهایت این مصوبه با فشار از سوی برخی از مسئولان و "اصناف" اجرایی نشد و تاکنون اقدام جدیدی هم در این باره انجام نشده است.

به گفته این کارشناس ارشد سامانه همتا در حال حاضر امکان ثبت سفارش و واردات سری جدید تلفن همراه هوشمند شرکت اپل یا همان آیفون ۱۲ وجود دارد.

سلطانی اظهار کرد: از ابتدای امسال بیش از ۲۸۰ هزار گوشی اپل وارد کشور شده که ۲۰۰ هزار گوشی از رویه مسافری و ۸۰ هزار دستگاه نیز از رویه تجاری وارد کشور شده است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: تا دو روز پیش(۹۹/۸/۶)، هیچ آیفون ۱۲ (چه به صورت تجاری و چه به صورت مسافری) وارد کشور نشده و حتی این مدل دستگاه در شبکه اپراتوری کشور نیز رویت نشده، یعنی سیم‌کارتی داخل این مدل دستگاه قرار نگرفته است.

کلام آخر اینکه در سایه نوسانات نرخ ارز بسیاری از فروشندگان با پا فشاری بر این موضوع که ورود آیفون ۱۲ به داخل کشور شدنی نیست و تنها آنان می‌توانند این کار انجام دهند فروش این محصول را انحصاری کرده‌اند و قیمت آن را بدون هیچ دلیل و پشتوانه‌ای چند برابر ارزش دلاری آن اعلام کرده‌اند. حال آنکه ورود این دستگاه تاکنون منعی نداشته است، همچنان باید منتظر بود و دید در نهایت این محصول با چه قیمتی به دست مصرف‌کنندگان و مشتاقان  این دستگاه در داخل کشورمان می‌رسد.

البته آنطور که اعلام می‌شود زمان عرضه جهانی این محصول از ۲۳ آبان به طور رسمی عملیاتی خواهد شد.