۰ نفر

دورکاری؛ مادام‌العمر!

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۲۲:۰۶
کد خبر: 473463
دورکاری؛ مادام‌العمر!

در یک روند جهانی پس از شیوع کرونا، مایکروسافت اعلام کرده کارمندانش می‌توانند به‌صورت دائمی دورکار باشند و حتی ایالت و کشور محل زندگی‌شان را تغییر دهند.

 

به گزارش اقتصادآنلاین، ساسان شادمان منفرد در همشهری نوشت؛  شرکت مایکروسافت در ادامه شرکت‌های فناوری دیگر اخیرا دستورالعملی را منتشر کرده که به کارکنانش اجازه می‌دهد برای همیشه و حتی پس از‌گذار از دوران کرونا دورکار باقی بمانند.

به گزارش وب‌سایت ورج، درحالی‌که اکثریت قریب به اتفاق کارمندان مایکروسافت به‌دلیل همه‌گیری بیماری کووید-19 همچنان مشغول دورکاری هستند، این شرکت از راهنمای «محل کار ترکیبی» (hybrid workplace) رونمایی کرده است تا پس از بازگشایی دفاتر مختلفش در ایالات متحده، انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری را فراهم کند. غول نرم‌افزاری جهان، به کارمندان خود اجازه می‌دهد تا کمتر از 50درصد از روزهــای کـاری‌شـان را دورکار باشند یا درصورت موافقت مدیران، می‌توانند به‌صورت دائم با این روند به کارشان ادامه دهند.

در این زمینه بخوانید

همچنین برای کارمندان این امکان فراهم است، درصورتی که موقعیت‌شان اجازه می‌دهد، از شهر یا حتی کشوری دیگر به دورکاری بپردازند. با این حال در مورد برخی پست‌ها و مشاغل چنین چیزی سخت و حتی نشدنی به‌نظر می‌رسد. به‌عنوان نمونه کسانی که در کار خود نیاز به آزمایشگاه داشته و یا کسانی که به آموزش احتیاج دارند، طبیعتا نمی‌توانند از این مزیت برخوردار شوند. مایکروسافت اعلام کرده که هزینه‌های حضور در خانه و دورکاری کارمندان را برعهده می‌گیرد، اما کسانی که تصمیم به جابه‌جایی بگیرند و حتی از کشور خارج شوند، باید مخارج مربوط به این نقل و انتقال را خود بپردازند. حرکت مایکروسافت به سمت کار با انعطاف‌پذیری بیشتر، که ماه‌ها پس از آن صورت گرفت این شرکت به کارمندان خود اطلاع داد که دفاتر ایالات متحده تا ژانویه2021 بازگشایی نخواهند شد. مایکروسافت به‌دلیل گسترش همه‌گیری بیماری کووید-19 در سراسر کشور به کارمندان خود اجازه کار در خانه را از‌ ماه مارس صادر کرد.

مایکروسافت تنها نیست

در موضوع دورکاری، شرکت مایکروسافت تنها نیست و غول‌های دیگر فناوری ازجمله فیسبوک، گوگل و توییتر هم برای کارمندان‌شان شرایط دورکاری را فراهم آورده‌اند. چندی پیش مارک زاکربرگ، مالک فیسبوک به سایت ورج گفته بود که شرایط دورکاری برای کارمندان این مؤسسه بین 5تا 10سال مهیا خواهد بود. شرکت گوگل نیز باتوجه به تداوم شیوع ویروس کرونا و به‌منظور مهار این ویروس و دور نگه‌داشتن کارمندانش از خطر ابتلا، دورکاری را تا ژوئیه سال2021 تمدید کرده است. شرکت آمازون نیز بخشی از نیروهای خود را دست‌کم تا ابتدای سال2021 دورکار کرده است. پس از تجربه دورکاری در ایام کرونا، توییتر هم اعلام کرده است که کارمندانش می‌توانند حتی بعد از پایان یافتن ایام کرونا و برای همیشه دورکار باقی بمانند!

انعطاف‌پذیری با فناوری

دفتر کار شما می‌تواند لپ‌تاپ یا تبلت‌تان باشد. در واقع شرکت‌های بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که خیلی از آدم‌ها در هر نقطه‌ای باشند می‌توانند با استفاده از فناوری وظایف شغلی خود را به خوبی و حتی بهتر انجام دهند. به همین‌خاطر است که به‌شدت استفاده از پلتفرم‌های لازم برای کار از راه دور مثل پلتفرم‌های مدیریت پروژه، ویدئو کنفرانس و پیگیری مسئولیت‌ها زیادشده است. گوگل هم به تازگی با بهینه‌سازی G suite اسم آن را به Work Space یا فضای کاری تغییر داد تا نشان دهد چطور دورکاری در جهان جدی است. این مسئله باعث می‌شود شما مثلا بتوانید کارمند شرکتی در آمریکا باشید اما در یک کشور دیگر زندگی کنید!

مایکروسافت یکی از چندین شرکت بزرگ در دنیاست که می‌خواهد روش موسوم به انعطاف‌پذیری را حتی پس از پایان همه‌گیری با جدیت ادامه دهد. آنها در واقع به‌دنبال آزمایش این طرح در شرایط بحرانی کنونی هستند تا پس از آن نیز از مزایای دورکاری بهره‌مند شوند. انعطاف‌پذیری در کار این اجازه را به مدیران شرکت می‌دهد تا نیروها و هزینه‌ها را آسان‌تر و در جهت بهره‌وری بیشتر به‌کار بگیرند.

 چالش سنتی‌ها

کشورهایی که کمتر فناوری در آنها توسعه یافته است در ایام کرونا بیشترین مشکلات را پشت سر گذاشتند. ژاپن یک نمونه جالب در این زمینه است. هر وقت صحبت از رایانه و روبات و... می‌شود، بسیاری ناخودآگاه سریع ژاپن را مهد این فناوری‌ها می‌دانند، اما ژاپنی‌ها در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا نشان دادند که جامعه‌شان چندان آماده پذیرش موضوعی به نام دورکاری نیست. زمانی که این موضوع به اطلاع مردم رسید، جمع فراوانی به سمت فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی هجوم بردند تا اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این خصوص نوشت که بسیاری از اداره‌ها در این کشور کارهای‌شان را هنوز هم با دستگاه نمابر انجام می‌دهند و استفاده از ایمیل چندان میان شرکت‌ها رایج نیست. نکته دیگر مجهز نبودن بسیاری از خانه‌ها در ژاپن به اینترنت پرسرعت است. این نیز خود به معضلی جدی بر سر راه دورکاری کارمندان تبدیل شد. از سوی دیگر بیشتر مدارک و نامه‌ها باید با مهرهای کنده‌کاری شده به نام «هانکو» که در اصل نقش امضا را ایفا می‌کند، به‌صورت حضوری مهر بخورد.