۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سانفرانسیسکو؛ قطب فین‌تک در جهان/ حضور ۷۵درصد از فین‌تک‌های بریتانیا در لندن

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۴
کد خبر: 473309
سانفرانسیسکو؛ قطب فین‌تک در جهان/ حضور ۷۵درصد از فین‌تک‌های بریتانیا در لندن

فناوری‌های نوین در عرصه خدمات مالی و وجود چالش‌های بسیار زیاد در حوزه پولی و مالی کلاسیک منجر به رشد و گسترش فعالیت‌های فین‌تک در اقصی نقاط جهان، به ویژه طی سالیان اخیر شده است. در همین رابطه، سانفرانسیسکو مهمترین شهر استارتاپی جهان در حوزه خدمات مالی محسوب می‌شود.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در حوزه خدمات مالی، طی سالیان اخیر و در واکنش به معضلات موجود در بانک‌ها و موسسات مالی، رشد چشمگیری داشته است. کشورهای مختلف با ایجاد شرایط مناسب و ارائه انواع تسهیلات، سعی در گسترش هر چه بیشتر فعالیت‌های استارتاپی در این حوزه داشته‌اند. در همین زمینه، در ادامه به معرفی پنج مورد از مهمترین قطب‌های فین‌تک جهان در سال 2020 خواهیم پرداخت.

1- سانفرانسیسکو:

خلیج سانفرانسیسکو را باید بهشت نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی جهان در حوزه مالی دانست. این منطقه میزبان یونیکورن‌های (استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) بسیار مطرحی نظیر Stripe، Coinbase و Credit Karma است. 

بدیهی است که تحقق چنین دستاوردهایی بدون حضور فعال مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های پیشتاز در یک منطقه امکان‌پذیر نیست. در همین رابطه، می‌توان به نقش‌آفرینی بی بدیل مراکز رشد Deutsche Bank، Hitachi و Wells Fargo در حوزه خدمات مالی سانفرانسیسکو اشاره کرد. بر اساس گزارش موسسه Findexable، فعالیت‌های مرتبط با بیمه، ارائه تسهیلات، شیوه‌های پرداخت و ... از جمله پر طرفدارترین فعالیت‌های موجود در میان استارتاپ‌های مالی این منطقه است.

2- لندن:

لندن را باید قدیمی‌ترین مرکز مالی جهان دانست. بر اساس مطالعه موسسه Beauhurst در سال 2019، بیش از 75 درصد از 1139 استارتاپ مالی بریتانیا در این شهر قرار دارد. لندن دارای بیش از 20 شتاب‌دهنده بسیار کارآمد و مطرح در حوزه خدمات مالی است که از آن جمله می‌توان به Barclays Accelerator و City Innovation Labs اشاره کرد. گزارش موسسه Findexable حاکی از ارزش 2.1 میلیارد دلاری قراردادهای استارتاپ‌های مالی لندن در سال گذشته میلادی است.

3- نیویورک:

گزارش Findexable، نیویورک را به عنوان یکی از قطب‌های اصلی نوآوری در حوزه‌های ارز دیجیتال، مدیریت ثروت، بیمه، ارائه تسهیلات و ... در سطح جهان معرفی می‌کند. نیویورک به مانند لندن، یکی از مهمترین مراکز مالی جهان است و همین مساله منجر به تسهیل دسترسی فعالان حوزه نوآوری و استارتاپ این شهر به موسسات مالی و بانک‌های پیشگام جهانی و متعاقبا استفاده از تسهیلات و حمایت‌های آن‌ها شده است. حجم قراردادهای استارتاپ‌های مالی نیویورک در سال 2019، به بیش از 1.9 میلیارد دلار رسید. این شهر میزبان دفاتر مرکزی شرکت‌های بسیار بزرگی مانند Oscar، Mantl، Current و Seedinvest است.

4- سنگاپور:

طی سالیان اخیر، سنگاپور به واسطه رشد فناوری‌های هوشمند مرتبط با خدمات مالی، تبدیل به یکی از پیشگامان جهان در این حوزه شده است. گزارش موسسه Findexable، بیمه، ارائه تسهیلات و شیوه‌های نوین پرداخت را به عنوان مهمترین حوزه‌های فعالیت استارتاپ‌های مالی سنگاپور معرفی کرده و ارزش قراردادهای این شرکت‌ها در سال گذشته را بالغ بر 735 میلیون دلار تخمین زده است. از جمله مهمترین مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های فعال در حوزه مالی سنگاپور (به عنوان یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه این بخش) می‌توان به ING Labs و HSBC Singapore اشاره کرد.

5- سائوپائولو:

بانک دیجیتالی Nubank واقع در شهر سائوپائولو با بیش از 15 میلیون کاربر، بزرگترین استارتاپ مالی منطقه آمریکای لاتین محسوب می‌شود. گزارش Findexable، سائوپائولو را به عنوان یکی از برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان در حوزه مالی معرفی کرده و به فعالیت مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های پیشتازی مانندStartup Farm و Village Capital در این شهر اشاره می‌کند.