۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دورکاری شیوه جدید برای دوران پس از کرونا/ اعتقاد ۲۷درصد از مدیران به افزایش سطح بهره‌وری کارکنان

۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۰
کد خبر: 472218
دورکاری شیوه جدید برای دوران پس از کرونا/ اعتقاد ۲۷درصد از مدیران به افزایش سطح بهره‌وری کارکنان

بر خلاف تصور عموم، شواهد موجود حاکی از عدم کاهش سطح بهره‌وری بسیاری از کارکنان در شرایط دورکاری است. مساله‌ای که منجر به تصمیم تعداد زیادی از مدیران و کارفرمایان مبنی بر ادامه این شیوه از کار در دوران پسا کرونا شده است.

اقتصادآنلاین – سجاد رفیع؛ بروز اپیدمی کووید 19 و گسترش پدیده دورکاری، کیفیت عملکرد و سطح بهره‌وری کارکنان را تبدیل به موضوعی داغ در میان فعالان حوزه کسب و کار کرده است. بسیاری از افراد، دورکاری را مترداف با کاهش قدرت نظارت مدیران و متعاقبا انگیزه کارمندان می‌دانند. در همین رابطه، موسسه تحقیقاتی Mercer در مطالعه‌ای به بررسی دیدگاه‌های 800 نفر از کارفرمایان در این مورد پرداخته است. در ادامه به بیان نتایج حاصل از این تحقیق خواهیم پرداخت.

در همین زمینه، بیش از 83 درصد از کارفرمایان و مدیران مورد بررسی با ابراز رضایت از برخی وجوه دورکاری، از قصد خود برای افزایش انعطاف‌پذیری شرایط کاری کارمندان پس از پایان بحران اقتصادی موجود خبر داده‌اند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد مبنی بر کاهش کیفیت عملکرد کارمندان در شرایط دورکاری، 94 درصد از مدیران، خبر از حفظ (67 درصد) و یا افزایش (27 درصد) سطح بهره‌وری کارکنان در مقایسه با دوره پیش از شیوع ویروس کرونا داده‌اند.

در همین رابطه، 73 درصد از مدیران، از تصمیم خود برای حفظ شرایط دورکاری در مورد بیش از 25 درصد از نیروی کار تحت امرشان پس از اتمام بحران کنونی پرده برداشته‌اند. این نسبت برای 33 درصد از کارفرمایان، در حدود 50 درصد از کارکنان است. این در حالی است که تا پیش از بروز اپیدمی کووید 19، تنها کمی بیش از 3 درصد از کارمندان، از سوی مدیران خود مجاز به دورکاری بودند.

در بخشی دیگری از این تحقیق که در مورد تاثیر میزان انعطاف‌پذیری شرایط کاری والدین بر فرزندان است، 60 درصد از مدیران مورد مطالعه، از اعطای آزادی بیشتر به کارکنان برای ایجاد تغییرات لازم در ساعات کاری خود در دوران همه‌گیری ویروس کرونا خبر داده‌اند. در همین رابطه، 22 درصد از کارمندان اجازه یافته‌اند تا در صورت لزوم و به صورت موقت، فعالیت خود را به شکل پاره وقت دنبال کنند.

با این حال، برخی از افراد مورد مطالعه، نگرانی‌هایی را نیز در مورد ادامه روند دورکاری مطرح می‌کنند. عدم وجود مهارت و تجربه لازم در میان برخی کارفرمایان برای مدیریت صحیح پدیده دورکاری از جمله مهترین چالش‌های مطرح در این زمینه است. کاهش تدریجی انگیزه کارکنان و متعاقبا افت عملکرد آن‌ها در دوران پسا کرونا، یکی دیگر از موانع احتمالی در این حوزه است.