۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

‎سیلیکون ولی و نیویورک؛ برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان/ هوش مصنوعی؛ موتور محرک فعالیت‌های نوآورانه در آمریکا

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۹:۴۸
کد خبر: 471605
‎سیلیکون ولی و نیویورک؛ برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان/ هوش مصنوعی؛ موتور محرک فعالیت‌های نوآورانه در آمریکا

بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته در سال 2020، دو منطقه سیلیکون ولی و نیویورک در صدر برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار دارند. در همین رابطه، شواهد موجود حاکی از نقش بسیار مهم شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی در تحقق این دستاورد است.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته در سال 2020، دو منطقه سیلیکون ولی و نیویورک در صدر برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار دارند. در این گزارش، شهرهای لندن، پکن و بوستون در میان 300 منطقه مورد بررسی، به ترتیب رده‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. از جمله مولفه‌های مورد مطالعه در این تحقیق می‌توان به نظام تامین مالی، تعداد نیروی کار ماهر و متخصص، میزان ارتباط با اقتصاد جهانی و عملکرد استارتاپ‌ها اشاره کرد . در همین رابطه، در ادامه به تشریح وضعیت دو زیست‌بوم استارتاپی سیلیکون ولی و نیویورک در سال 2020 خواهیم پرداخت.

‎سیلیکون ولی

‎منطقه سیلیکون ولی که از سال 2012 (نخستین سال انتشار گزارش جهانی زیست‌بوم‌های استارتاپی) به شکل مستمر در صدر برترین زیست‌بوم‌های جهان قرار دارد میزبان هفت مورد از 10 شرکت برتر جهان در حوزه هوش مصنوعی است که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های گوگل، فیسبوک و اپل اشاره کرد. میزان سرمایه‌گذاری شرکتی مانند مایکروسافت در این حوزه، تنها در سال گذشته میلادی بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است. علاوه بر این، طی سال‌های اخیر شاهد رشد فزاینده شکل‌گیری و گسترش استارتاپ‌های حوزه مالی در این منطقه بوده‌ایم. تنها در یک مورد، میزان جذب سرمایه‌گذاری شرکت Stripe در سال 2018، بالغ بر 245 میلیون دلار بوده است. در همین رابطه، شرکت JP Morgan خبر از برنامه خود برای ایجاد یک قطب نوآوری در حوزه مالی در این منطقه داده است. منطقه سیلیکون ولی همچنین طی سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر استارتاپ‌های فعال در حوزه علوم زیستی بوده است. تعداد این استارتاپ‌ها در این منطقه، هم اکنون بالغ بر 1400 عدد بوده و بیش از 82 هزار نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند.

‎نیویورک

‎شهرت زیست‌بوم استارتاپی نیویورک، بیش از هر چیز به وجود تعداد بسیار زیاد شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی و همچنین یادگیری ماشین (یادگیری ماشین (ML) شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که امکان پیشرفت خودکار برنامه‌های رایانه‌ای با استفاده از تجارب پیشین آن‌ها را فراهم می‌سازد) در آن باز می‌گردد. میزان رشد سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر در این بخش از زیست‌بوم نیویورک طی پنج سال گذشته حتی بیشتر از منطقه سیلیکون ولی بوده است. در همین رابطه می‌توان به خرید استارتاپ CTRL Labs (این شرکت به طور خاص بر روی پروژه کنترل رایانه‌ها به وسیله سیگنال‌های مغزی انسان کار می‌کند) توسط شرکت فیسبوک با قیمت بیش از 500 میلیون دلار اشاره کرد. امنیت شبکه، یکی دیگر از حوزه‌های پیشتاز در عرصه نوآوری و کارآفرینی نیویورک است. در همین زمینه، تعداد شرکت‌ها و کارکنان فعال در این بخش از اقتصاد نیویورک در سال 2017، به ترتیب بیش از 100 عدد و 6000 نفر بوده است.