۰ نفر

دردسر جدیدکنگره برای شبکه‌های اجتماعی

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۵
کد خبر: 471414
دردسر جدیدکنگره برای شبکه‌های اجتماعی

کنگره آمریکا با فشار به شبکه‌های اجتماعی درصدد مسئول دانستن آنها در برابر محتوای منتشر شده توسط کاربران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، پلتفرم، مسئول محتوای پست شده کاربراست؟ این سؤالی است که در کشورهای مختلف ازجمله ایران سال‌هاست نشان دهنده یک چالش جدی بوده است. همین ماجرا حالا باعث احضار مدیران غول‌های فناوری آمریکا به کنگره شده است.

پس از برگزاری نخستین مناظره میان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و درحالی‌که حدود یک‌ماه تا برگزاری انتخابات این کشور باقی مانده است، نظرات کاربران، سرتاسر شبکه‌های اجتماعی را به تسخیر خود درآورده است. این محتواها با استناد به ماده 230قانون حفظ حرمت ارتباطات(CDA) نمی‌توانند مشکلی برای مدیران این شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنند.

با این حال، کمیسیون تجارت سنای آمریکا به احضار مدیران گوگل، فیس بوک و توییتر رأی داده است تا سناتورها بتوانند در مورد سیاست‌های این شرکت‌ها درباره محتوای منتشر شده در این پلتفرم‌ها، سوندار پیچای، مارک زاکربرگ و جک دورسی را مورد پرسش قرار دهند.

یکی از موضوعاتی که در این احضاریه مورد توجه قرار می‌گیرد، برخورداری از حمایت‌های قانونی در برابر پست‌هایی خواهد بود که در پلتفرم‌های آنها منتشر می‌شود.

مدیران این شرکت‌ها همچنین، احتمالاً درباره اختلافات موجود در زمینه حریم خصوصی و اطلاعات غلط مورد چالش قرار خواهند گرفت.

اگرچه هم جمهوریخواهان و هم دمکرات‌ها در این کمیسیون به احضار مدیران این پلتفرم‌ها رأی داده‌اند، اما احتمالاً اولویت‌های هر کدام از این دو حزب متفاوت خواهد بود. برخی از اعضای جمهوریخواه، ادعای سانسور دیدگاه‌های محافظه کارانه در فضای مجازی را مطرح می‌کنند، درحالی‌که دمکرات‌ها بر رقابت و اطلاعات غلط تمرکز دارند.

وضعیت محافظت شده

اکنون براساس ماده 230این قانون، شبکه‌های اجتماعی و سایر وب سایت‌ها در برابر پیگردهای قانونی ناشی از نظرات کاربران مصون هستند. درواقع، این ماده قانونی به این معنی است که پلتفرم‌ها در قبال آنچه از سوی کاربران آنها ارسال می‌شود، مسئولیتی ندارند. در کشور ما هم همین بحث وجود دارد اما فعلا رویه نشان داده شده که پلتفرم‌ها به‌شدت در ایران در برابر محتوای منتشر شده مسئول شناخته می‌شوند.

پس از اینکه ترامپ بحث «ایفای نقش ویراستاری» شبکه‌های اجتماعی را مطرح کرد، این مصونیت قانونی دوباره در کانون توجهات قرار گرفت. این همان نقشی است که توییتر با اضافه کردن هشدارها و برچسب‌هایی به برخی از توییت‌های ترامپ، ایفا می‌کند. به همین دلیل نمایندگان با احضار مدیران این غول‌های فناوری درصدد اعمال فشار به آنها هستند و طرحی تازه را برای ایجاد محدودیت در این زمینه دنبال می‌کنند. از نظر ترامپ و نمایندگان جمهوریخواه، ماده 230شرایطی را برای این پلتفرم‌ها فراهم کرده که هر آنچه می‌خواهند، انجام دهند.

جو بایدن، رقیب دمکرات ترامپ هم پیش از این گفته بود که ماده 230به دلایل مختلف ازجمله «تبلیغ دروغ» باید لغو شود.

این احضاریه، جدیدترین دردسر قانونی برای این غول‌های فناوری است که در هفته‌های آینده، با تصمیمات اساسی از سوی مقامات مسئول مواجه خواهند شد.

جلسات کنگره با این شرکت‌ها و همچنین آمازون، در‌ماه جولای، به موضوع مقابله با انحصار می‌پرداخت. یکی از این موارد، ادعای حذف عمدی رقبای کوچک‌تر به‌منظور تلاش برای تسلط بر بازار بود. انتظار می‌رود که گزارش کنگره درباره این رویداد هفته آینده منتشر شود.