۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رضایت شغلی ۷۹درصد از فریلنسرها/ «هند» پایتخت فعالیت‌های فریلنسری جهان

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۱
کد خبر: 471340
رضایت شغلی ۷۹درصد از فریلنسرها/ «هند» پایتخت فعالیت‌های فریلنسری جهان

بروز اپیدمی کووید 19 ، کاهش امکان تردد و حضور فیزیکی در محل کار منجر به افزایش میزان فعالیت‌های فریلنسری در اقصی نقاط جهان شده است. در همین راستا، کشورهای آسیا را می‌توان به عنوان مهد این نوع از فعالیت‌های اقتصادی در سطح جهان در نظر گرفت.

اقتصادآنلاین سجاد رفیع؛ بروز اپیدمی کووید 19 ، شرایط خاص ناشی از آن منجر به افزایش فعالیت‌های فریلنسری در اقصی نقاط جهان شده است. در همین رابطه، کشورهای آسیایی به عنوان مهد این نوع از فعالیت‌ها، حتی پیش از ظهور بحران کنونی نیز شاهد رشد چشمگیر نقش فریلنسرها در اقتصاد خود بوده‌اند. بر اساس اطلاعات موجود، در سال 2019، چهار کشور هند، پاکستان، بنگلادش و فیلیپین در میان پنج کشور نخست جهان با بیشترین تعداد فریلنسر بوده‌اند و در این میان تنها آمریکا توانسته است به عنوان یک کشور غیر آسیایی در رده سوم قرار بگیرد (در اینجا، لازم به ذکر است که کشورهای روسیه و صربستان به عنوان پیشگامان کشورهای اروپایی در این حوزه، در رده‌های ششم و هفتم جهان قرار دارند). رشد متوسط فعالیت‌های فریلنسری در سال گذشته میلادی در کشورهای پاکستان، فیلیپین، هند و بنگلادش به ترتیب برابر 47، 35، 29 و 27 درصد بوده است.

مزایای فعالیت‌های فریلنسری

به طور کلی، خروج از چارچوب سنتی اشتغال و افزایش آزادی عمل افراد را می‌توان به عنوان مهمترین دلیل افزایش گرایش آن‌ها به شغل فریلنسری در نظر گرفت. در همین رابطه، 79 درصد از فریلنسرها معتقد به افزایش کیفیت زندگی خود پس از ورود به این حوزه هستند.

در ادامه به معرفی برخی از مهمترین مزایای این نوع از فعالیت‌های اقتصادی خواهیم پرداخت.

1) توانایی انجام امور از هر مکان و در هر زمان.

2) عدم نیاز به ارائه گزارش و توضیحات مستمر به کارفرما.

3) آزادی در تعیین ساعات کاری.

4) دوری از قوانین انعطاف ناپذیر موجود در ادارات.

5) کاهش هزینه و زمان تردد میان منزل و محل کار.

مهمترین حوزه‌های فعالیت فریلنسرها

شواهد موجود حاکی از نرخ بالاتر رشد فعالیت‌های بلاک‌چین، ارز دیجیتال، هوش مصنوعی و روباتیک در مقایسه با سایر فعالیت‌های فریلنسری است. در همین رابطه، سایر حوزه‌های پر طرفدار در میان فریلنسرها به ترتیب عبارتند از: 1) وبلاگ نویسی، 2) طراحی و توسعه وبسایت، 3) عکاسی و فیلمبرداری، 4) طراحی و مد، 5) تدریس آنلاین و 6) مدیریت شبکه‌های اجتماعی.

 در این زمینه بخوانید:

سه تفاوت عمده رهبری با مدیریت

رتبه نهم مسکو در میان برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان

استارتاپ‌ها به کمک کشاورزان خرد منطقه جنوب شرقی آسیا می‌آیند

معایب فعالیت‌های فریلنسری

علیرغم مزایای ذکر شده برای فعالیت‌های فریلنسری، این حوزه چندان هم عاری از چالش نیست. به طور کلی، مسئولیت بیشتر فریلنسرها در مقایسه با کارکنان سنتی و ضرورت انجام پروژه‌های متنوع با تاریخ تحویل مختلف می‌تواند باعث ایجاد نوعی از فشار روانی بر این افراد شود. در همین زمینه، برخی از معایب این نوع از فعالیت‌های اقتصادی عبارتند از: 1) عدم برخورداری از دستمزد پایدار، 2) نبود امنیت شغلی و 3) عدم وجود بیمه و مزایای درمانی،