۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رتبه نهم مسکو در میان برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان/ Big Data موتور محرک فعالیت‌های نوآورانه روس‌ها

۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۱
کد خبر: 470804
رتبه نهم مسکو در میان برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان/ Big Data موتور محرک فعالیت‌های نوآورانه روس‌ها

با وجود تنزل دو پله‌ای جایگاه روسیه در آخرین رتبه‌بندی موسسه StartupBlink، پایتخت این کشور توانست با بهبود جایگاه خود نسبت به سال 2019، در رتبه نهم برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار بگیرد. مساله‌ای که بیش از هر چیز مرهون وجود تعداد زیاد نیروی کار ماهر و متخصص، حجم بالای فعالیت‌های تحقیق و توسعه و همچنین فعالیت مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های پیشتاز در این شهر است.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ موسسه StartupBlink هر سال و با استفاده از داده‌های مرتبط با صد کشور و هزار شهر مختلف جهان، اقدام به بررسی سه مولفه تعداد استارتاپ‌ها، میزان موفقیت‌ استارتاپ‌ها و فضای کسب و کار شرکت‌های استارتاپی در هر یک از این مناطق می‌کند. در آخرین رتبه‌بندی ارائه شده توسط این موسسه، در میان کشورهای مورد مطالعه، مشابه سال‌های گذشته، آمریکا با اختلاف بسیار زیاد نسبت به سایر کشورها در رده نخست قرار گرفته و پس از آن بریتانیا، اسرائیل و کانادا رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

در این میان روسیه با افت دو پله‌ای نسبت به سال 2019، در جایگاه هفدهم جهان قرار گرفته است. این در حالی است که پایتخت این کشور با جهش یک پله‌ای نسبت به سال گذشته، در میان هزار شهر مورد بررسی، موفق به کسب رتبه نهم برترین زیست‌بوم‌‌های استارتاپی جهان شده است. در همین رابطه، امتیازات بسیار بالای شهرهای سان فرانسیسکو، نیویورک، لندن، بوستون و لوس‌آنجلس حاکی از اختلاف بسیار زیاد میان آن‌ها و مسکو در این زمینه است. با این حال، فاصله پکن، تل‌آویو و برلین به گونه‌ای است که تصرف جایگاه آن‌ها توسط روس‌ها در سال‌های پیش رو چندان دور از انتظار نیست.

در توصیف مهمترین نقاط مثبت شهر مسکو در حوزه فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی می‌توان به مواردی مانند تعداد زیاد نیروی کار ماهر و متخصص، حجم بالای فعالیت‌های تحقیق و توسعه، وجود مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های منحصر به فرد و ... اشاره کرد. در همین رابطه، بخش فناوری و به طور خاص، کلان داده (Big Data) را باید به عنوان موتور محرک اقتصاد دانش‌‌بنیان مسکو در نظر گرفت. از جمله شرکت‌های فناورانه بسیار مطرح شهر مسکو می‌توان Yandex، Youdo و Genotek را نام برد.

در همین زمینه، نقش سیاست‌های مقامات محلی مسکو در تحقق این دستاورد غیر قابل انکار است. خوشه نوآوری مسکو، شتاب‌دهنده مسکو و برنامه راهبردی نوآوری (این برنامه به طور خاص بر روی حمایت از استارتاپ‌های فعال در حوزه شهرهای هوشمند تمرکز دارد) از جمله مراکز و برنامه‌های بسیار تاثیرگذار در ارتقاء ابعاد مختلف زیست‌بوم استارتاپی این شهر هستند.

اطلاعات نامتقارن

در اینجا، لازم به ذکر است که عدم دسترسی یکسان موسسه StartupBlink به داده‌های مربوط به کشورها و شهرهای مختلف، مقایسه بسیار دقیق وضعیت آن‌ها را تا حدودی غیر ممکن می‌سازد. در همین رابطه، به عنوان مثال ارتقاء چشمگیر جایگاه شهری مانند پکن در آخرین رتبه‌بندی صورت گرفته، علاوه بر بهبود نسبی عملکرد این شهر، تا حدودی نیز به دلیل افزایش دسترسی کارشناسان StartupBlink به اطلاعات مرتبط با آن است.