۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

استارتاپ‌ها به کمک کشاورزان خرد منطقه جنوب شرقی آسیا می‌آیند / تولید ۸۰درصد مواد غذایی SEA توسط زمین‌داران کوچک

۹ مهر ۱۳۹۹، ۹:۱۶
کد خبر: 470791
 استارتاپ‌ها به کمک کشاورزان خرد منطقه جنوب شرقی آسیا می‌آیند / تولید ۸۰درصد مواد غذایی SEA توسط زمین‌داران کوچک

بروز اپیدمی کووید 19 طی ماه‌های گذشته منجر به تعمیق مشکلات کشاورزان خرد منطقه جنوب شرقی آسیا در زمینه‌هایی مانند دسترسی به بذر مرغوب، ماشین‌آلات مدرن و نیروی کار ماهر شده است. در همین راستا، شرکت‌های استارتاپی کشورهای منطقه با استفاده از ارائه انواع خدمات مشاوره‌ای و همچنین فناوری‌های روز در جهت رفع چنین چالش‌هایی گام برداشته‌اند.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ بیش از 80 درصد از تولیدات کشاورزی منطقه جنوب شرقی آسیا (SEA) توسط کشاورزان خرد صورت می‌گیرد. از جمله چالش‌های عمده پیش روی این تولیدکنندگان می‌توان به تغییرات آب و هوایی، آفات کشاورزی، نوسانات قیمتی و اخیرا اپیدمی کووید 19 اشاره کرد. نقش عمده این بخش در زنجیره تامین مواد غذایی، حمایت از آن‌ها را تبدیل به امری حیاتی برای دولتمردان کشورهای منطقه SEA کرده است. در همین رابطه، توان مالی اندک کشاورزان خرد، بر خلاف تولیدکنندگان عمده، آن‌ها را با معضلاتی مانند عدم دسترسی کافی به بذر مرغوب، ماشین‌آلات مدرن و نیروی کار ماهر نیز مواجه ساخته است.

تاثیر کرونا بر کشاورزان خرد

بروز اپیدمی کووید 19 علاوه بر ایجاد چالش‌های جدید منجر به تعمیق معضلات قبلی نیز شده است. محدودیت‌های به وجود آمده در جابجایی و حمل و نقل، خود را در قالب مواردی مانند کمبود نیروی کار لازم برای کاشت و برداشت محصول و همچنین عدم دسترسی کافی خریداران به کشاورزان نشان می‌دهد. مازاد عرضه محصول در مناطق روستایی همزمان با کمبود عرضه اقلام کشاورزی در شهرها از دیگر پیامدهای بروز اپیدمی کووید 19 در این منطقه است. در همین رابطه می‌توان به عنوان مثال به نابودی بخش عمده محصول گوجه فرنگی در فیلیپین در ماه می امسال به دلیل عدم دسترسی به موقع به بازار عرضه اشاره نمود. کاهش قابل توجه درآمد کشاورزان اندونزی به دلیل افت قیمت محصولات و بروز اخلال در زنجیره عرضه از جمله دیگر رخدادهای منفی در این عرصه است.

کمک شرکت‌های استارتاپی به کشاورزان

ورود شرکت‌های استارتاپی به حوزه کشاورزی با هدف کمک به تولیدکنندگان خرد سابقه‌ای چند ساله در منطقه جنوب شرقی آسیا دارد. با این حال، بروز اپیدمی کووید 19 منجر به تسریع این روند شده است. در همین رابطه، در ادامه به معرفی برخی از همکاری‌های موفقیت‌آمیز میان استارتاپ‌ها و کشاورزان خرد در SEA خواهیم پرداخت.

شرکت تایلندی ListenField به ارائه مشاوره در زمینه تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر ابعاد مختلف صنعت کشاورزی پرداخته و از این طریق در جهت کاهش ریسک کشاورزان خرد در مراحل مختلف تولید و عرضه محصولات گام برمی‌دارد.

شرکت اندونزیایی RegoPantes در زمینه ایجاد ارتباط میان کشاورزان و خریداران فعالیت می‌کند. مدیران این شرکت از طریق طراحی انواع ساز و کار و اپلیکیشن‌های ویژه در جهت حذف هر چه بیشتر واسطه‌ها و اتصال مستقیم تولیدکننده به مصرف‌کننده نهایی گام برمی‌دارند. مساله‌ای که باعث افزایش قیمت دریافتی کشاورزان و در نتیجه جبران بخشی از زیان آن‌ها در این دوره می‌شود.

شرکت NeuraFarm دیگر استارتاپ اندونزیایی است که از طریق ارائه خدمات مشاوره‌ای و همچنین فناوری‌های پیشرفته به مقابله با آفات کشاورزی می‌پردازد. اقدامی که باعث کاهش فشار روی زنجیره عرضه بذر و مواد اولیه در این کشور شده است.

در نهایت شرکت فیلیپینی Cropital نیز از طریق ارائه تسهیلات ارزان قیمت و همچنین ایجاد شبکه‌ای ویژه برای ارتباط میان سرمایه‌گذاران و کشاورزان خرد در جهت ارتقاء هر چه بیشتر سطح تولید محصولات کشاورزی گام برمی‌دارد.