۰ نفر

معاون وزیر ارتباطات:

ورود به نسل پنجم ارتباطات نیاز به آمادگی دارد

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
کد خبر: 470013
ورود به نسل پنجم ارتباطات نیاز به آمادگی دارد

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات گفت: تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات باید در سال ۲۰۲۵ توسعه پیدا کند، اما برای حضور در این عرصه باید آمادگی داشت. به همین دلیل است که باید در این عرصه حرکت کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، صبح امروز مراسم «رونمایی از کاربست‌های اینترنت نسل پنجم در ایران» و «انعقاد تفاهم‌نامه‌های خودروی خودران و بیمارستان هوشمند» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

«ستار هاشمی» معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات در این مراسم گفت: مطالعات کارشناسی در حوزه نسل پنجم ارتباطات از دو سال گذشته در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت. فناوری‌های نوین همیشه با مقاومت رو به رو بوده است. به همین دلیل، در این حوزه نیز تعدادی مخالف و تعدادی موافق وجود دارد. امروز پنج تفاهمنامه در این راستا به امضا می‌رسد تا توسعه این فناوری در کشور ما سرعت بگیرد.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات افزود: اسناد بالادستی و تکالیف قانونی ما بر این نکته تاکید دارد که ۱۰ درصد ترافیک شبکه ملی اطلاعات باید بر بستر فناوری‌های نوین ارائه شود. علاوه بر این ۱۰ درصد از اقتصاد کشور نیز باید سهم اقتصاد دیجیتال باشد. به همین دلیل است که نسل پنجم ارتباطات از فناوری‌هایی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

هاشمی با بیان این که صحبت از فناوری نسل پنجم ارتباطات، صرفا اطلاعاتی نیست و پدیدآورنده زیست‌بوم نوآورانه برای اقتصاد دیجیتال است. ما امروز شاهد در هم تنیدگی نسل پنجم با سایر فناوری‌ها مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هستیم. ما در حوزه هوش مصنوعی در جهان رتبه‌های خوبی داریم، اما کاربست‌ها باید ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: فراگیری نسل پنجم تلفن همراه در سال ۲۰۲۵ اتفاق می‌افتد، اما ایجاد آمادگی برای جذب تکنولوژی باعث شده ما از دو سال قبل به این سمت برویم و به کاربست‌هایی مانند مشاوره جراحی از راه دور، سلامت الکترونیکی، خودروهای خودران، حمل و نقل هوشمند و آموزش مجازی توجه ویژه کنیم.

هاشمی اشاره کرد، نباید نسل پنجم ارتباطات را در امتداد نسل چهارم بدانیم و توقع داشته باشیم پس از همه گیر شدن نسل چهارم ارتباطات به سراغ نسل پنجم برویم. برای توسعه اینترنت نسل پنجم نیاز به آمادگی داریم و باید از الان برای بسط این تکنولوژی تلاش کنیم.