۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مقایسه زیست‌بوم استارتاپی مادرید و بارسلونا / لابی سیاسی؛ امتیازی که استارتاپ‌های بارسلونا از آن محرومند

۶ مهر ۱۳۹۹، ۸:۴۳
کد خبر: 469949
مقایسه زیست‌بوم استارتاپی مادرید و بارسلونا / لابی سیاسی؛ امتیازی که استارتاپ‌های بارسلونا از آن محرومند

اسپانیا طی سالیان گذشته همواره یکی از کشورهای پیشگام در عرصه نوآوری و استارتاپ بوده است. در همین رابطه، مادرید و بارسلونا را می‌توان به عنوان دو مرکز اصلی فعالیت‌های استارتاپی در این کشور در نظر گرفت. شهرهایی که به واسطه نیروی انسانی متخصص، دانشگاه‌های معتبر، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های پیشتاز، قوانین کارآمد و ... در گذر زمان تبدیل به زیست‌‌بوم‌های استارتاپی بی ‌نظیری شده‌اند.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ طی سالیان گذشته، اسپانیا همواره به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در عرصه نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی در سطح جهان مطرح بوده است. مواردی مانند نیروی انسانی ماهر، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های کارآمد، نظام تامین مالی مطلوب و ... باعث قرار گرفتن مستمر این کشور در رده‌های بالای رتبه‌بندی‌های مختلف در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان شده است. در همین رابطه، دو شهر مادرید و بارسلونا را باید به عنوان قطب‌های اصلی فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی اسپانیا در نظر گرفت. در پیش‌بینی موسسه fDi Intelligence در مورد شهرهای مناسب برای میزبانی از شرکت‌های نوپا در سال 2021، بارسلونا و مادرید به ترتیب در رده‌های یازدهم و هشتم قرار دارند. در همین رابطه، مقایسه وضعیت این دو شهر از حیث کیفیت زیست‌بوم استارتاپی، خالی از لطف نیست.

مادرید

زیست‌بوم استارتاپی مادرید طی سال‌های اخیر همواره از جهات مختلف در حال رشد و ارتقاء بوده است. ترکیبی از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، دانشگاه‌های معتبر و نیروی کار متخصص، مادرید را تبدیل به شهری جذاب برای شرکت‌های استارتاپی از اقصی نقاط جهان کرده است. از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مادرید، نزدیکی به ساختار قدرت و قانونگذاری و امکان لابی با سیاستگذاران اقتصادی اسپانیا است. انتخاب مادرید از سوی بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی به عنوان مکانی برای تاسیس دفاتر مرکزی آن‌ها را در همین راستا می‌توان تفسیر نمود. همچنین تمرکز بخش عمده قدرت مالی اسپانیا در مادرید منجر به تسهیل دسترسی شرکت‌های استارتاپی به منابع مالی و در نتیجه تعمیق فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در این شهر شده است.

بارسلونا

مراکز تحقیقاتی پیشتاز، زیرساخت‌های اقتصادی مناسب، آب و هوای مطبوب و ... بارسلونا را تبدیل به شهری ایده‌آل برای کار و زندگی فعالان حوزه نوآوری و استارتاپ نموده است. منطقه 22 شهر بارسلونا به عنوان محل اجتماع تعداد زیادی از قطب‌های نوآوری و کارآفرینی تبدیل به یکی از مراکز اصلی فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در اسپانیا و چه بسا اروپا شده است. میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی بارسلونا بین سال‌های 2019-2015، بیش از 2.7 میلیارد یورو بوده و این در حالی است که طی دوره مذکور، حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در استارتاپ‌های مادرید در حدود 1.5 میلیارد یورو بوده است.

به طور کلی، علیرغم جایگاه نسبتا بهتر بارسلونا در رتبه‌بندی‌های موجود در این حوزه، اختلاف میان این دو شهر از منظر کیفیت زیست‌بوم استارتاپی، چندان زیاد نبوده و پر شدن این فاصله توسط مادرید طی سال‌های پیش رو، بسیار محتمل است. علاوه بر این، رشد و گسترش انواع فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات طی سال‌های اخیر، نقش موقعیت مکانی به عنوان یکی از مولفه‌های بسیار تاثیرگذار در موفقیت شرکت‌ها را تا حد زیادی کم‌رنگ کرده است. مساله‌ای که به ویژه طی ماه‌های اخیر و همزمان با بروز اپیدمی کووید 19 و متعاقبا گسترش پدیده‌هایی مانند دورکاری و تجارت آنلاین، شدت بیشتری نیز یافته است.