۰ نفر

ترکیب استارتاپی فناوری با دفتر مشق

۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۲۱
کد خبر: 468615
ترکیب استارتاپی فناوری با دفتر مشق

استارتاپ Bakpax توانسته است در دوران کرونا فناوری را با شیوه سنتی دفتر و کتاب برای آموزش مجازی گره بزند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، میلیون‌ها کودک در آمریکا در‌ ماه جاری میلادی به مدرسه بازگشتند و البته بیشتر آنها دست‌کم بخشی از وقت کلاس خود را از راه دور و با استفاده از رایانه و تبلت در ارتباط با معلمان می‌گذرانند. به گزارش بلومبرگ، این درحالی است که در هزاران مدرسه، معلمان از فناوری کوچک یک استارتاپ به نام Bakpax برای حفظ برخی از جنبه‌های آنالوگ کار کلاسی در بحران همه‌گیری استفاده می‌کنند. این استارتاپ یک اپلیکیشن برای تلفن‌های همراه هوشمند دارد که بچه‌ها می‌توانند از تکالیف‌شان که با استفاده از مداد و کاغذ انجام داده‌اند در خانه عکس بگیرند و سپس برای دریافت نمرات و بازخوردهای معلم آن را فوری بارگذاری کنند. حدود 50هزار معلم از این ابزار در نقاط مختلف جهان ازجمله در اروپا و کره‌جنوبی استفاده می‌کنند.

یادگیری شبیه به سرگرمی

«خوسه فریرا» بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی استارتاپ Bakpax می‌گوید: «کاغذ هنوز هم بستری جهانی برای یادگیری به‌حساب می‎آید. تا زمانی که دستگاه‌ها، هزینه زیادی داشته باشند، تغییری در این موضوع شکل نخواهد گرفت؛ حتی در کشورهایی مانند آمریکا.» Bakpax دارای یک سیستم ارتباط آنلاین نیز است و معلم‌ها براساس روش‌های مختلف به دانش‌آموزان نمره می‌دهند و سیستم امتیازدهی به آنها را مدیریت می‌کنند. این اپ همچنین به معلمان دید گسترده‌ای درخصوص نحوه اداره کلاس، چالش‌های آن و دانش‌آموزانی که به کمک بیشتری نیاز دارند، می‌دهد. این استارتاپ بخشی از موج شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی است که با استفاده از فناوری سعی می‌کنند از مسئولیت مربیان و معلمان بکاهند. آنها از داده‌ها برای بهبود روش‌های آموزشی استفاده می‌کنند و حتی یادگیری را برای دانش‌آموزان شبیه به یک سرگرمی کرده‌اند. اما بسیاری از مربیان و والدین نسبت به فناوری بیش از حد محتاط هستند و معتقدند که این فناوری نمی‌تواند جایگزینی برای آموزش حضوری به‌شمار آید. با وجود این، بیماری همه‌گیر کووید-19فناوری را مجبور به ورود به کلاس کرده و علائمی وجود دارد که پس از بازگشت بچه‌ها به مدارس نیز، از بین نخواهد رفت.

رشد سرمایه گذاری

در نیمه اول سال2020، سرمایه‌گذاران مختلف رقمی در حدود، 4میلیارد و 500میلیون دلار به‌حساب استارتاپ‌های آموزش در جهان وارد کردند که این عدد، دومین مبلغ بزرگ طی یک دوره شش ماهه در دهه گذشته محسوب می‌شود. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این سرمایه‌گذاری از رکورد سالانه 8میلیارد و 200میلیون دلار در سال2018نیز فراتر خواهد رفت. تغییر اجباری در نحوه آموزش استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک فناوری پیشرفته را به جلوی کلاس‌ها آورده و آنها را در موقعیتی قرار داده است که از یک فضای یادگیری دیجیتال سود ببرند که به اعتقاد بسیاری از معلمان، این شرکت‌ها برای ماندن در کلاس‌ها آمده‌اند. در عین حال بسیاری از معلمان هم گفته‌اند، ابزارهای استارتاپی، آموزش از راه دور را آسان‌تر کرده‌اند. توری پترسون، مدیرعامل یکی از شرکت‌های پشتیبان استارتاپ Bakpax، می‌گوید: «افرادی که روی فناوری آموزش تمرکز نکرده‌اند، نمی‌دانند که ارزشی پشت این شرکت نهفته شده است. این داستان به سرعت تغییر خواهد کرد، زیرا شرکت‌ها، کم‌کم شروع به عمومی شدن می‌کنند. موج بزرگی در راه است.»

عرضه رایگان

استارتاپ Bakpax که فریرا و 28کارمندش آن را از راه دور و از خانه اداره می‌کنند، بیش از 6میلیون دلار سرمایه از چند شرکت سرمایه‌گذار جمع‌آوری کرده است. این استارتاپ که در سال2017شروع به‌کار کرده است، بیش از 2سال در حالت آزمایشی بود. برنامه آنها به‌طور رسمی در ‌ماه مارس راه‌اندازی شد؛ درست زمانی که هزاران مدرسه، بچه‌ها را به خانه فرستادند تا در آنجا پناه بگیرند و سال تحصیلی را به‌صورت آنلاین به پایان برسانند. بسیاری از مدارس در سراسر آمریکا با یادگیری از راه دور و یا یک مدل ترکیبی کار خود را ادامه می‌دهند. Bakpax که معمولا با گرفتن هزینه اشتراک بین 8.99دلار تا 12.99دلار درآمد کسب می‌کند، تصمیم گرفت برای بقیه سال‌جاری تحصیلی از این حق اشتراک چشم‌پوشی کند؛ کاری که مورد تقدیر کاربران قرار گرفت.

سازگاری پلتفرم

هم‌اکنون Bakpax به جای اینکه از طریق کل سیستم مدرسه کار کند، به‌صورت جداگانه با معلمان کار می‌کند، هرچند که گفته شده حدود 10درصد از معلمان آن را به مدیران یا روسای بالاتر مدرسه هم ارجاع می‌دهند. نرم‌افزار Bakpax با Google Classroom سازگار است که کاربران آن طی دوران همه‌گیری به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و اکنون به 100میلیون نفر رسیده است. با Google Classroom، بچه‌ها می‌توانند با ورود به سیستم گوگل، به‌صورت مستقیم به‌حساب Bakpax خود دسترسی پیدا کنند. فریرا در این مورد گفت: «این نرم‌افزار همچنین با Microsoft Teams تلفیق شده و با سایر سیستم‌عامل‌های آموزشی مانند Canvas و Schoology هم سازگار خواهد بود.»