۰ نفر

کاهش رشد اقتصاد جهان با تداوم آموزش آنلاین

۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۵:۱۵
کد خبر: 468235
کاهش رشد اقتصاد جهان با تداوم آموزش آنلاین

وزارت آموزش ایالات متحده پیش‌تر اعلام کرده بود بعید می‌داند مدارس این کشور ابتدای پاییز درهای خود را باز کنند تا دانش‌آموزان به‌صورت حضوری کنار یکدیگر بنشینند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هم اکنون که آغاز سال تحصیلی جدید فرارسیده است سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) با انتشار گزارشی توضیح داد اختلال در بازگشایی مدارس به‌دنبال همه‌گیری ویروس کرونا موجب خواهد شد امریکا ضرر اقتصادی معادل 15.3 تریلیون دلاری را پیش روی خود ببیند. این گزارش همزمان با شروع سال تحصیلی در سراسر جهان منتشر شد و نشان داد ویروس کرونا و اختلال در سیستم آموزشی باعث می‌شود رشد اقتصادی جهان تا آخر سال جاری به‌طور متوسط 1.5 درصد کاهش یابد.

این سازمان بین‌المللی بجز نگرانی‌های مالی همچنین اظهار داشت که آنلاین شدن مدارس و تکیه بر سیستم‌های آموزش از راه دور به‌خاطر شیوع گسترده کووید19 موجب می‌شود دانش‌آموزان از یادگیری مهارت‌های مختلف عقب بمانند و ورود این گروه از افراد به جامعه می‌تواند مشکلاتی را در آینده به همراه داشته باشد.

این مدارس کرونازده

با پایان تعطیلات تابستانی، سال تحصیلی برای بیشتر کشورهای جهان آغاز می‌شود و به‌عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت از اوایل ماه سپتامبر دانش‌آموزان و دانشجویان وارد کلاس‌های درس می‌شوند و دوره تحصیلی یک ساله را تا پایان ماه ژوئن ادامه می‌دهند ولی با شیوع ویروس کرونا روند همیشگی آموزش و تحصیل در جهان تغییر کرده است و امسال بیشتر کشورها تصمیم گرفتند فرآیند آموزش را به‌صورت مجازی و از راه دور سازماندهی کنند تا محصلان شبیه بسیاری از کارمندان، خانه نشین شوند. در این میان سازمان جهانی همکاری اقتصادی و توسعه طی گزارشی که این هفته منتشر کرد توضیح داد اگرچه آموزش مجازی برخی کسب و کارها را رونق می‌دهد و چرخه اقتصادی در بخش‌های مرتبط با فناوری را تقویت می‌کند، ولی این فرآیند در مجموع کاهش 1.5 درصدی رشد اقتصاد جهانی را باعث می‌شود و برای کشور امریکا به تنهایی ضرر معادل 15.3 تریلیون دلار را در پی دارد.

بر اساس این گزارش گفته شد که هم اکنون 1.2 میلیارد کودک در حدود 200 کشور مختلف که ویروس کرونا در آنها شیوع پیدا کرده است از ادامه تحصیل به شکل فیزیکی باز مانده‌اند و فرآیند آموزش برای آنها مجازی شده است. در امریکا که وضعیت زندگی مردم با فعالیت‌های سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور گره خورده است وضعیت بازگشایی مدارس به‌صورت متفاوت دنبال می‌شود. در حالی که بسیاری از خانواده‌های امریکایی به‌دلیل نگرانی‌‌های ایمنی از بازگشت فرزندان به مدارس و دانشگاه‌ها ممانعت می‌کنند، برخی دانشگاه‌ها در نخستین روزهای بازگشایی چندین مورد مبتلا به کرونا را شناسایی کردند.

دانشگاه کارولینای شمالی از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی ایالات متحده است که کلاس‌های آن به‌صورت حضوری بازگشایی شد ولی این هفته اعلام کردند به‌دنبال شناسایی افراد مبتلا به کرونا، درهای این دانشگاه دوباره بسته شده است تا کلاس‌ها آنلاین برگزار شود. مدیر دانشگاه جان هاپکینز هم این هفته در بیانیه‌ای گفت با‌ اینکه بیشتر موارد ابتلا در خارج از فضای دانشگاه اتفاق می‌افتد، ولی مبتلایان می‌توانند این ویروس را به داخل فضای آموزشی بیاورند. دانشگاه لس‌آنجلس یونیفاید که بیش از 75 هزار کارمند دارد هم این هفته اعلام کرد هیچ یک از کلاس‌های خود را به‌صورت حضوری برگزار نمی‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد در ابتدای سال تحصیلی امریکا بیش از 75 هزار دانش‌آموز و دانشجوی مبتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده‌اند که این رقم نسبت به ماه قبل رشد 24 درصدی را نشان می‌دهد. در مجموع 70 درصد مراکز آموزشی امریکا اعلام کردند که حاضر به برگزاری هیچ گونه کلاس حضوری نیستند.

در انگلستان شرایط با اندکی تفاوت دنبال می‌شود. وزیر آموزش و پرورش این کشور معتقد است که عدم حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مشکلاتی فراتر از آموزش کامل دروس را برای آنها به همراه می‌آورد و به همین خاطر دانش‌آموزان انگلیسی این روزها در گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند تا خطر انتقال ویروس کرونا بین آنها کاهش یابد و در شرایط شیوع ویروس، تعداد کمتری از آنها نیاز به قرنطینه داشته باشند. در ووهان چین به‌عنوان شهری که شیوع ویروس کرونا از آن آغاز شد بیش از 2800 مدرسه ابتدایی و متوسطه با مجموع 1.5 میلیون دانش‌آموز کلاس‌های خود را به‌صورت حضوری برگزار کردند و در بلژیک هم کودکان بالای پنج سال اجازه حضور در کلاس‌های درس را یافتند.

همچنین گفته شد بیش از 12 میلیون دانش‌آموز فرانسوی این هفته در کلاس‌های درس حاضر شدند و دولت اسپانیا هم امکان ورود کودکان بالای پنج سال به کلاس‌های درس را با ماسک فراهم کرد. با وجود این در گزارش اخیر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گفته شد در آغاز سال تحصیلی جدید بیش از 90 درصد مدارس جهان در پی همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شدند.

تقویت زیرساخت‌های فناوری

دانشگاه‌ها و مدارس سراسر جهان به سه شکل سال تحصیلی را آغاز کرده‌اند. در حالت اول مدارس به‌صورت حضوری شبیه به آنچه که پیش از عصر کرونا تجربه شده بود پذیرای دانش‌آموزان هستند، در حالت دیگر کلاس‌ها به‌صورت ترکیبی برگزار می‌شود تا گروه‌های مشخص با تعداد کمتر دانش‌آموزان در روزهای خاص وارد کلاس‌های درس شوند و به‌صورت همزمان دوره‌های آنلاین برای آنها برگزار شود و در حالت دیگر تمام دوره آموزشی به‌صورت آنلاین و از راه دور در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار می‌گیرد. با وجود این آنچه که بیش از هر زمان دیگر مهم تلقی می‌شود زیرساخت‌های فناوری کشورهای مختلف برای ارائه خدمات آموزشی آنلاین است.

مرکز آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) طی گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده است توضیح داد، در سال جاری میلادی بیش از 90 درصد دانش‌آموزان جهان در مقاطع ابتدایی تا عالی پشت درهای بسته مراکز آموزشی مانده‌اند و میلیون‌ها نفر از آنها به زیرساخت‌های فناوری برای حضور در کلاس‌های مجازی دسترسی ندارند. بر اساس این گزارش، 826 میلیون دانش‌آموز و دانشجو به کامپیوترهای خانگی دسترسی ندارند و این در حالی است که محل زندگی 706 میلیون نفر از تمام دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر جهان به اینترنت متصل نیست. بازگشایی آنلاین مدارس شکاف دیجیتالی بین مردم را بیش از هر‌ زمان دیگر نمایان کرده است.

یونسکو بر این باور است که دسترسی کامل به ابزارهای آنلاین یادگیری برای همه دانش‌آموزان جهان ممکن نیست و این اتفاق موجب می‌شود دانش‌آموزان و دانشجویان ساکن مناطق فقیرتر از آموزش باز بمانند. به‌عنوان مثال یک چهارم تمام دانش‌آموزان کلاس هفتم و 16 درصد دانش‌آموزان کلاس هشتم جهان به‌هیچ‌گونه ابزار فناوری نظیر رایانه شخصی، تلفن همراه یا اینترنت دسترسی ندارند و از طرف دیگر بسیاری از آموزگاران هم نحوه کار کردن با سیستم‌های آموزش مجازی را بلد نیستند. چالش بزرگی که این روزها گریبان نظام آموزش مجازی در سراسر جهان را گرفته، عدم دسترسی تعداد پرشماری از دانش‌آموزان و دانشجویان به فناوری‌های مرتبط است و از طرف دیگر بسیاری از آموزگاران توانایی کار کردن با اپلیکیشن‌ها و ابزارهای نوین فناوری را ندارند تا بتوانند دانسته‌های خود را به‌صورت مجازی در اختیار دانش‌آموزان خود بگذارند. در مجموع تاکنون بیش از 30 میلیون نفر از ساکنان کره خاکی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و حدود یک میلیون نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.