۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

زمان مناسب برای معرفی یک ایده به مخاطبان/ بازاریابی یا تولید محصول؛ اولویت با کدام است؟

۲۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۰۹
کد خبر: 467845
زمان مناسب برای معرفی یک ایده به مخاطبان/ بازاریابی یا تولید محصول؛ اولویت با کدام است؟

شواهد موجود حاکی از آن است که بسیاری از فعالان حوزه نوآوری و صاحبان ایده، در تشخیص زمان مناسب برای آغاز روند معرفی و بازاریابی محصولات خود دچار مشکل هستند. در همین رابطه، تجارب افراد و شرکت‌های موفق در این حوزه نشان‌دهنده ضرورت آغاز فرایند بازاریابی، پیش از اتمام مراحل تولید محصول است.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ بسیاری از فعالان حوزه نوآوری و استارتاپ، آغاز برنامه‌های بازاریابی خود را به بعد از اتمام مراحل طراحی و تولید محصول موکول می‌کنند. آن‌ها ورود به این عرصه را پیش از فراهم نمودن فضای اداری مناسب و تشکیل تیم‌های بازاریابی و روابط عمومی، بی‌تاثیر می‌دانند. احتمال سرقت ایده و عملیاتی شدن آن توسط افراد یا شرکت‌های دیگر، یکی دیگر از دلایل آن‌ها برای توجیه این عقیده است. با این حال، تجارب افراد موفق در حوزه نوآوری و ایده‌پردازی، چندان موید این دیگاه نیست. در بسیاری از موارد، آغاز زودهنگام معرفی و تبلیغ یک ایده (پیش از تکمیل فرایند تبدیل ایده به محصول)، همراه با مزایای بسیاری است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) معرفی ایده و کسب نظرات و انتقادات دیگران در مورد آن می‌تواند به تکامل هر چه بیشتر آن و متعاقبا تولید محصول بهتر کمک کند.

2) آغاز زودهنگام فرایند بازاریابی باعث ذخیره زمان و تحقق هر چه سریع‌تر سوددهی شرکت می‌شود.

3) آشنایی هر چه سریع‌تر با برخی متخصصان و سرمایه‌گذاران حوزه نوآوری می‌تواند زمینه استفاده از تخصص و سرمایه آن‌ها در روند تبدیل ایده به محصول را فراهم نماید.

نکاتی در مورد بازاریابی زودهنگام

در ادامه به بیان برخی راهکارها برای معرفی و بازاریابی زودهنگام محصولات نوآورانه خواهیم پرداخت:

1) چالش‌ موجود در جامعه و ایده خود برای رفع آن را در فضای مجازی و وبلاگ‌های ویژه گفتگو، به بحث و تبادل نظر بگذارید. مساله‌ای که می‌تواند منجر به معرفی شخص و ایده شما در میان فعالان آن حوزه شود. به عنوان مثال، معرفی شما به عنوان یک متخصص در حوزه سوخت‌های هیدروژنی منجر به افزایش اقبال عمومی نسبت به محصولات آتی شما در این حوزه خواهد شد.

2) از مباحث و انتقادات مطرح توسط عموم مردم در مورد ایده‌تان، در جهت اصلاح و به روز رسانی آن استفاده نموده و با اتکا به یک ایده تکامل یافته به سراغ سرمایه‌گذاران و متخصصان آن حوزه بروید. اقدامی که بخت شما برای جلب نظر مثبت آن‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری و همکاری را به شدت افزایش خواهد داد.

3) با استفاده از نقد وضعیت موجود در حوزه مد نظرتان و به چالش کشیدن ساز و کارهای موجود در آن، در جهت برندسازی خود گام بردارید. فراموش نکنید که تعلل و انتظار برای شناخته شدن توسط دیگران، تنها منجر به از دست رفتن زمان و فرصت‌ها خواهد شد. شبکه‌هایی مانند Facebook، LinkedIn و Twitter فرصت‌های بی‌نظیری را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهند.

4) با استفاده از طراحی کارت‌های ویزیت مناسب و با کیفیت، به نوعی به فعالیت‌های خود رسمیت ببخشید. درج آدرس وبسایت و لینک صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی را در زمان طراحی کارت فراموش نکنید.

5) حتی‌المقدور با حضور در گردهمایی‌های مرتبط با حوزه فعالیتتان و شرکت در مباحث مطرح در آن‌ها، در جهت معرفی هر چه بیشتر خود گام بردارید.