۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تغییر رویکرد آلمان نسبت به پدیده سلامت دیجیتال/ آلمان؛ کشوری با پتانسیل رشد بسیار بالا برای استارتاپ‌های حوزه پزشکی

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۲۵
کد خبر: 462743
تغییر رویکرد آلمان نسبت به پدیده سلامت دیجیتال/ آلمان؛ کشوری با پتانسیل رشد بسیار بالا برای استارتاپ‌های حوزه پزشکی

تغییر رویکرد مقامات آلمان نسبت به پدیده سلامت دیجیتال و تصویب طرح ویژه حمایت از این حوزه در پارلمان این کشور، نوید روزهای درخشانی را برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه پزشکی این کشور می‌دهد.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ حوزه سلامت دیجیتال در آلمان (کشوری با بزرگترین سیستم بهداشت و درمان در اروپا) در مقایسه با بسیاری از دیگر کشورهای توسعه یافته جهان، وضعیت چندان مناسبی ندارد.

عدم به رسمیت شناخته شدن مشاوره‌­های پزشکی ویدئویی و تجویز نسخه‌­های آنلاین را می‌­توان از جمله ویژگی‌­های بارز این کشور در عرصه سلامت دیجیتال تا همین چند ماه پیش دانست. با این حال، تغییر رویکرد مقامات و وضع قوانین جدید می­تواند باعث ایجاد تحولات گسترده‌­ای در این حوزه شود.

اواخر سال گذشته میلادی بود که جنز استفان وزیر بهداشت آلمان موفق به اقناع نمایندگان پارلمان این کشور برای تصویب طرحی موسوم به Digital Healthcare Act شد. طرحی که به پزشکان اجازه معاینه بیماران از طریق ابزار دیجیتال، ارائه مشاوره‌­های ویدئویی و همچنین تجویز نسخه­‌های آنلاین را می‌­داد.

همچنین بر اساس طرح مذکور، بخشی از دستمزد پزشکان و شرکت­‌های ارائه­ دهنده این خدمات توسط سیستم بیمه دولتی پرداخت می‌­شود.  این در حالی است که تا پیش از این، متقاضیان استفاده از این خدمات می‌بایست هزینه آن را به صورت شخصی و یا از طریق شرکت­‌های بیمه خصوصی پرداخت می­‌کردند.

قدم‌­های آهسته اما رو به جلو

علیرغم پتانسیل بالای طرح فوق برای تحول سیستم سلامت دیجیتال در آلمان، این کشور همچنان در ابتدای این مسیر است و گسترش و نهادینه‌­سازی این حوزه در آن، نیازمند زمان است. شرکت TeleClinic به عنوان بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات پزشکی دیجیتال در آلمان، از سال ۲۰۱۵ به این سو تنها موفق به اجرای ۱۰۰ هزار مشاوره پزشکی آنلاین شده است. این در حالی است که استارتاپ­‌های پزشکی کشور سوئد، فقط در سال ۲۰۱۹ موفق به ارائه بیش از یک میلیون مشاوره آنلاین شده‌­اند.

در اینجا، لازم به ذکر است که در کنار عدم حمایت­‌های قانونی، ساختار بهداشت و درمان آلمان نیز در عدم توسعه سیستم سلامت دیجیتال در این کشور، بی‌تاثیر نبوده است. به طور کلی، دسترسی مردم آلمان به پزشک، برخلاف کشوری مانند سوئد (زمان انتظار برای ملاقات پزشک در این کشور نسبتا بالا است) بسیار ساده و سریع است و همین مساله می­‌تواند یکی از دلایل ناشناخته ماندن خدمات پزشکی آنلاین در این کشور باشد.

با این حال، شرایط خاص ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ و عدم تمایل افراد به حضور فیزیکی در مراکز درمانی می‌تواند فرصت مناسبی برای گسترش سیستم سلامت دیجیتال و متعاقبا ارتقاء سطح فعالیت­ استارتاپ­‌های حوزه پزشکی در آلمان باشد.