۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ساخت دستگاه خنک کننده مبتنی بر تشعشعات بدن انسان/ طرحی خلاقانه در واکنش به گرمایش زمین و کرونا

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۰۴
کد خبر: 462274
ساخت دستگاه خنک کننده مبتنی بر تشعشعات بدن انسان/ طرحی خلاقانه در واکنش به گرمایش زمین و کرونا

محققان به روشی جدید برای کاهش دمای بدن افراد در محیط‌های گرم و مرطوب دست یافته‌اند. این روش بر اساس جریان تشعشعات میان بدن انسان و محیط پیرامون کار می‌کند و از حیث مصرف انرژی، به مراتب به صرفه‌تر از ابزار مرسوم در این حوزه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شاید نخستین چیزی که با فکر کردن به وسایل خنک کننده در ذهن متبادر می­شود، انواع کولرها و سیستم­ های تهویه باشد. با این حال، محققان به روشی جدید و بسیار کارآمدتر برای کاهش دمای بدن انسان دست یافته­اند. روشی که با استفاده از تشعشعات بدن فرد کار می­کند و در مقایسه با ابزار مرسوم، مصرف انرژی به مراتب کمتری دارد.

فارست مگرز استاد برجسته معماری با همکاری مرکز انرژی و محیط زیست ᾿اندلینگر῾ و با کمک جمعی از محققان فعال در این حوزه، موفق به طراحی و ساخت یک محفظه خنک ­کننده خلاقانه در سنگاپور شده است. محفظه­ ای با پنل­ های تشعشعی عایق­دار که لوله ­های آب خنک را در داخل خود جای داده­اند. با توجه به تبادل دائمی تشعشع میان بدن انسان و محیط پیرامون او و همچنین حرکت این تشعشعات از جسم گرم به سمت جسم سرد، ورود افراد به این محفظه باعث انتقال تشعشعات بدن به پنل ­های مذکور و در نتیجه کاهش دمای آن­ها می­شود. مشابه آنچه که در زمان ایستادن یک فرد در کنار فریزر رخ می­دهد. مطابق گفته­ های افراد وارد شده به این محفظه، علیرغم برقراری گرما و رطوبت هوا اما آن­ها احساس خنک شدن داشته­ اند.

در همین رابطه، با توجه به اینکه ایجاد سطح جریانی مشابه با سطح جریان هوای بیرون، یکی از راه­ های کنترل اپیدمی کووید ۱۹ در محیط­ های سربسته است، طرح مذکور می­تواند در این عرصه نیز نقش­آفرینی چشم­گیری داشته باشد.