۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نوآوری‌های آفریقا برای مقابله با کرونا/ از ربات‌های پزشک تا دستگاه خورشیدی شستشوی دست

۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۲۷
کد خبر: 461741
نوآوری‌های آفریقا برای مقابله با کرونا/ از ربات‌های پزشک تا دستگاه خورشیدی شستشوی دست

محققان کشورهای آفریقایی، همزمان با گسترش ویروس کووید ۱۹ در این قاره و در راستای کمک به کنترل و درمان آن، به طراحی و ساخت برخی ابزارهای نوآورانه مانند ربات‌های پزشک و دستگاه خورشیدی شستشوی دست اقدام کرده‌اند.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ همزمان با رسیدن تعداد مبتلایان ویروس کرونا در قاره آفریقا به مرز یک میلیون نفر، فعالان حوزه نوآوری در این قاره اقدام به اجرای برخی طرح­ های نوآورانه برای مقابله با این چالش جهانی نموده­اند. در ادامه به معرفی برخی از این نوآوری­ ها خواهیم پرداخت.

۱- ربات­ های پزشک: این ربات­ ها توسط دانشجویان دانشگاه پلی­تکنیک داکار در سنگال و با هدف کنترل اپیدمی کووید ۱۹، طراحی و ساخته شده­اند. هدف اصلی این ربات­ های چند منظوره، کاهش خطر سرایت این ویروس از بیماران به اعضای کادر درمان بیمارستان­ها، در طول مراحل مختلف درمان است. این ربات­ها که مجهز به انواع دوربین ­های پیشرفته بوده و قابلیت کنترل از راه دور را دارند، اقدام به ارائه خدماتی مانند بررسی حال عمومی بیماران و انتقال دارو و غذا به آن­ها می­کنند.

۲- دستگاه ­های تنفس قابل حمل: همزمان با بروز معضل کمبود دستگاه­های تنفس در اکثر نقاط جهان، یک دانشجوی بیست ساله آفریقایی به نام عثمان دالهاتو، موفق به طراحی و ساخت یک دستگاه تنفس خودکار با هزینه اندک و برای افراد دارای مشکلات تنفسی شده است.

۳- دستگاه خورشیدی شستشوی دست: طی دوران قرنطینه عمومی در غنا، ریچارد وارتنگ، کفاش غنایی با کمک برادر خود موفق به ساخت یک دستگاه شستشوی دست شد که با استفاده از انرژی خورشیدی کار می­کند. با قرار دادن دست در مقابل سنسور تعبیه شده در این دستگاه، جریان آب و کف شروع به کار می­کند و در صورتی که زمان شستشوی دست فرد کمتر از ۲۵ ثانیه به طول بینجامد، زنگ خطر دستگاه مبنی بر آنکه شستشو به طور کامل صورت نگرفته به صدا در می­آید.

۴- دستگاه X-REY ریه: این دستگاه که توسط مهندسان کشور تونس طراحی و ساخته شده است، توانایی اسکن و بررسی آنلاین ریه افراد مشکوک به ویروس کرونا را دارد. بنابر ادعای پژوهشگران موسسه ملی فناوری و علوم کاربردی تونس، میزان خطای این دستگاه در تشخیص موارد ابتلا به ویروس کرونا، کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

۵- ربات­های پلیس: محققان تونسی موفق به طراحی ربات­هایی شده­اند که در جهت جلوگیری از رفت و آمدهای بی دلیل افراد طی دوران قرنطینه، به کار گرفته می­شوند. این ربات­ها با شناسایی افرادی که پس از ساعات مجاز آمد و شد، همچنان در بیرون از محیط منزل هستند، آن­ها را ملزم به ارائه کارت شناسایی در مقابل دوربین­های متصل به ربات­ها می­کنند.

۶- کیت تشخیص ۶۵ دقیقه ­ای: دنیل ندیما و دینو لیوما، از فعالان عرصه فناوری در آفریقای جنوبی توانسته­اند کیت­هایی را تولید کنند که قادر به تشخیص ابتلا یا عدم ابتلای افراد به ویروس کرونا، تنها در عرض ۶۵ دقیقه هستند. این کیت­ها که با نام qPCR شناخته می­شوند، از فناوری اندازه­گیری DNA به منظور آزمایش افراد استفاده می­کنند.