۰ نفر

معاون وزیر ارتباطات و فناوری تشریح کرد؛

تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آموزش عالی/ چهار سناریوی پیش روی حوزه علوم و تحقیقات

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۳۳
کد خبر: 460534
تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آموزش عالی/ چهار سناریوی پیش روی حوزه علوم و تحقیقات

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تاثیرات ICT بر آموزش عالی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، زیرساخت‌ها و شیوه خدمات‌دهی را به ترتیب، کوچکترین و بزرگترین چالش در مسیر توسعه آموزش مجازی در کشور دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، امیر ناظمی درنشست «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» که توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد، گفت: توسعه رویکرد سنجش و شکل‌گیری شبکه‌های بین‌المللی پایگاه‌های دانش و تحقیقات در دسترس از طریق وب، از جمله تاثیرات فناوری اطلاعات بر آموزش عالی به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه تقاضاگرایی یا عرضه‌گرایی، دو بعد اساسی آموزش و پژوهش محسوب می‌شود، گفت: در بعد تقاضاگرا در مقابل عرضه‌گرا فرایند سیاست­گذاری، جنس بازیگران، جنس تحقیقات، تامین مالی، خبرگان علمی و علایم ارزیابی کیفی آموزش، از اهمیت به‌سزایی برخوردار هستند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه آینده‌پژوهی آموزش عالی در کشور، مبتنی بر پیشرانی فناوری اطلاعات است، به مرور چهار سناریو در حوزه علوم و تحقیقات پرداخت. به گفته وی، سناریوی نخست به همکاری باز و رشد عرضه‌گرایی و بین‌المللی شدن می‌پردازد و طی آن غول‌های آموزشی در کشورهای مختلف جهان با تعریف پروژه‌های مشترک به فعالیت می‌پردازند و شبکه‌های همکاری میان دانشگاه‌های بزرگ شکل ‌می‌گیرد.

ناظمی خاطرنشان کرد: در سناریوی دوم که شبیه‌ترین وضعیت به شکل حال حاضر نظام آموزش و پژوهش در کشور است، آموزش عالی به طور اساسی توسط دولت تامین وجه می‌شود و دولت‌ها تاکیدی قوی بر ماموریت‌های ملی آموزش عالی دارند. در چنین سناریویی، تحقیقات بین‌المللی ادامه دارد اما با محدودیت‌های بیشتری، عمدتا در میان کشورهای دوست انجام می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه سناریوهای سوم و چهارم نیز بر بازار تحقیقات بین‌المللی و مدیریت عمومی جدید تکیه دارد، به تاثیر شیوع اپیدمی کووید ۱۹ بر لزوم توسعه آموزش عالی الکترونیکی در کشور اشاره کرد و گفت: کمترین چالش در این حوزه متوجه زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی و اصلی‌ترین چالش در مسیر خدمات­دهی است.

وی تصریح کرد: توسعه دوره‌های آموزش عالی از راه دور، افزایش برند دانشگاه‌های معتبر جهانی، توسعه رویکرد سنجش با افزایش اهمیت آزمون استاندارد به اندازه آموزش، توسعه دوره‌های خاص به جای دوره‌های عمومی و شکل‌گیری همکاری دانشگاه‌ها با کسب و کارها به منظور طراحی دوره‌های خاص با هدف پاسخ به نیازمندی‌های خاص، از جمله تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آموزش عالی است.

ناظمی علاوه بر موارد یاد شده، تامین مالی بخش خصوصی در فعالیت­های تحقیق و توسعه(R&D)، امکان همکاری بیشتر به جای رقابت، افزایش رویکرد دانش آزاد و در عین حال رایگان، ایجاد شکاف بر پایه هوشمندی نظام‌های حکمرانی به جای منابع آنها و همچنین رشد پرشتاب تحقیقات جهانی را از دیگر تاثیرات ICT بر آموزش عالی عنوان کرد.