۰ نفر

نبرد فورتنایت در مقابل اپل و گوگل

۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۴
کد خبر: 459972
نبرد فورتنایت در مقابل اپل و گوگل

اپل و گوگل بازی فورتنایت را به‌خاطر ارائه یک روش پرداخت درون برنامه‌ای از فروشگاه‌های خود حذف کرده‌اند و این مسئله شکایت شرکت اپیک را به‌دنبال داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، فورتنایت یکی از مشهورترین بازی‌های جهان است. اکنون اما این بازی در فروشگاه‌های اپل و گوگل در دسترس نیست و شخص جدیدی نمی‌تواند آن را نصب کند. شرکت سازنده بازی فورتنایت پس از آنکه 2غول فناوری اپل و گوگل این بازی ویدئویی محبوب آنلاین را در اپ‌استورهای خود مسدود کردند از آنها شکایت کرده است.

 اپل و گوگل اعلام کرده‌اند که بازی فورتنایت را به این دلیل حذف کرده‌اند که توسعه‌دهنده آن، یعنی شرکت اپیک گیمز دستورالعمل‌های آنها را با ارائه یک روش «خرید درون بازی» که سیستم‌های پرداخت اختصاصی اپل و گوگل را دور می‌زند، نقض کرده است.

خیلی سریع مشخص شد که شروع این دعواهای حقوقی یک تصمیم‌گیری لحظه‌ای نبوده است. هر کدام از این شکایت‌ها یک متن 60صفحه‌ای است و یکی از وکلایی که درگیر آن شده، شخصی به نام کریستین وارنی است که در دولت اوباما بخش ضد‌انحصار وزارت دادگستری را اداره می‌کرده است.

شرکت اپیک پس از حذف فورتنایت از اپ­‌استورهای گوگل و اپل، ویدئویی را منتشر کرد که در آگهی نمادین «1984»، اپل را در نقش یک تبهکار معرفی می‌کند. این آگهی ظاهرا به رمان معروف1984 اشاره می‌کند که جورج اورول آن را نوشته است. اپیک همچنین به شعار «ابلیس نباش» گوگل اشاره می‌کند و این شرکت فناوری را متهم کرده که «شعار خود را تقریباً رها کرده است.»

اول اپل، بعد گوگل

این مناقشه از زمانی آغاز شد که شرکت اپیک گیمز اعلام کرد، درصورت خرید مستقیم بازیکنان از اپیک، یک تخفیف 20درصدی دائمی درون بازی به آنها می‌دهد.

اپیک در یک پست وبلاگی گفت که بازیکنان درصورت پرداخت از طریق اپل یا گوگل نمی‌توانند این تخفیف را دریافت کنند.

این شرکت توضیح داد که «هنگام استفاده از گزینه‌های پرداخت اپل و گوگل، این دو شرکت 30درصد هزینه دریافت می‌کنند و به همین علت ما نمی‌توانیم 20درصد کاهش قیمت را اعمال کنیم.» چند ساعت پس از انتشار این پست، بازی فورتنایت از فروشگاه اپل ناپدید شد و اپیک هم با یک دادخواست به این اقدام پاسخ داد. اپیک در شکایت خود گفته است: حذف بازی فورتنایت از سوی اپل نمونه دیگری از استفاده اپل از قدرت عظیم خود برای اعمال محدودیت‌های غیرمعقول و حفظ انحصار صددرصدی و غیرقانونی خود در بازار پرداخت درون اپلیکیشنی iOS است.

همچنین گوگل اعلام کرد که بازی فورتنایت را از گوگل پلی حذف کرده است، اگرچه این بازی هنوز از سایر منابع می‌تواند روی دستگاه‌های اندروید نصب شود.