۰ نفر

«کرونا» آمازون را برترین برند جهان کرد

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۲
کد خبر: 454712
«کرونا» آمازون را برترین برند جهان کرد

بانک توسعه آسیایی پیش‌بینی کرد شیوع ویروس کرونا می‌تواند به از بین رفتن 8.8 تریلیون دلار معادل 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، منجر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اما به نظر می رسد برندهای برتر و پولساز جهان کرونا را شکست داده اند و در شرایط فعلی حتی موفق به افزودن مجموع ارزش این برندها تا 5تریلیون دلار شده اند.

یک گزارش از برترین های دنیا

2020 BrandZ در تازه ترین گزارش خود 100برند باارزش جهان در سال 2020 را معرفی کرده که این موضوع نشان می دهد مجموع ارزش این صد برند با تولید ناخالص داخلی ژاپن برابری می کند. امسال ارزش صد برند برتر جهان از 5تریلیون دلار هم گذشته است و این گزارش نشان می دهد که مجموع ارزش این برندها نسبت به سال 2019  روندی افزایشی داشته است. همچنین این گزارش یادآور شده است که صد برند برتر معرفی شده در سال 2019 ارزشی معادل 4.7 تریلیون دلار و در سال 2018 هم ارزشی معادل 4.4تریلیون دلار داشتند که امسال تخمین زده می شود تا پایان سال جاری میلادی ارزش آنها حتی از 5تریلیون دلار هم عبور کند. همچنین گفتنی است که ارزش این برندها از سال 2006 تاکنون رشدی 245 درصدی داشته است، چراکه در آن زمان مجموع ارزش این برندها برای نخستین بار به یک تریلیون دلار رسید و یک نقطه عطف برای برندسازی در جهان به شمار رفت.

در این گزارش آمده است که با وجود پاندمی کرونا، ارزش مجموع برندهای برتر دنیا نسبت به سال 2019 به طور متوسط افزایش7درصدی داشت که در شرایط کرونایی فعلی این رقم رشد نسبتاً مناسبی است و بسیاری، با توجه به وضعیت اقتصادی جهان و رکود حاصل از کرونا هیچ امیدی به این موضوع نداشتند. همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است، بخش عمده 10 برند برتر جهان در حوزه فناوری قرار دارند و بیشتر آنها هم امریکایی هستند که از جمله آنها می توان به مایکروسافت، گوگل و فیس بوک اشاره کرد و البته فقط 2 برند حاضر در جمع 10 برند برتر دنیا به کشور چین مربوط می شوند که امسال این موضوع نیز تازگی دارد.

آمازون؛ پرچمدار جهان

امسال نیز همچون سال گذشته آمازون  اپل را کنار زد و موفق شد که در جایگاه نخست لیست برترین های دنیا بایستد و به عنوان باارزش ترین برند جهان شناخته شود. تخمین زده می شود تا پایان سال جاری میلادی ارزش این غول دنیای تجارت الکترونیک به 415.8 میلیارد دلار برسد که این رقم نسبت به سال 2019 رشد 32 درصدی نشان می دهد که رقمی بسیار مناسب در شرایط امروز به شمار می رود. شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت بالای آمازون در دوران کرونا را افزایش خریدهای آنلاین و روند روبه رشد تجارت الکترونیک در جهان دانست. این کمپانی موفق شد از زمان شیوع کرونا تاکنون تعداد زیادی کاربر برای خرید آنلاین جذب کند و جزو معدود کمپانی های بزرگ جهان به شمار رفت که چندان تعدیل نیرو در آن شاهد نبودیم، چراکه دائم کارمندان آن در حال بسته بندی و پردازش اطلاعات خرید مردم بودند.

طبق گزارش2020 BrandZ ، اپل هم با ارزش 352.2میلیارد دلاری و رشد 14درصدی نسبت به سال قبل، به عنوان دومین برند باارزش جهان شناخته شد. البته باید یادآور شد که اپل سال گذشته نتوانست حریف آمازون شود و در سال 2019 هم در جایگاه دوم ایستاد. امسال نیز با وجود تلاش‌های فراوان باز هم به دلیل کاهش فروش تلفن همراه و سایر محصولات، با وجود برنامه ریزی‌های فراوانی که داشت، نتوانست آمازون را شکست دهد.

مایکروسافت هم با ارزش تخمینی 326.5میلیارد دلار در رده سوم لیست باارزش ترین برندهای جهان قرار گرفته و باید گفت که نسبت به سال 2019 رشدی 30درصدی داشته است. این برند سال 2019 چهارمین برند باارزش جهان بود و امسال یک پله صعود کرده است که شاید بتوان این رشد را در نتیجه استقبال فراوان مردم از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مایکروسافت همچون مایکروسافت تیمز در دورکاری های کرونا و همچنین برپایی کلاس های درس آنلاین ازطریق پلتفرم های این کمپانی مرتبط دانست.

اما گوگل از وضعیت امروز خود به هیچ عنوان راضی نیست چون درحالی که سال گذشته سومین برند باارزش دنیا شناخته می شد حالا در جایگاه چهارم ایستاده و ارزش آن هم نسبت به سال 2019 رشدی 5درصدی نشان می دهد. این گزارش تخمین می زند که تا پایان سال 2020 ارزش گوگل به 323.6 میلیارد دلار خواهد رسید.

این برندهای ناکام

برخی برندها البته در این لیست بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شدند که از این برندها می توان به ویزا،علی بابا، تنسنت و فیس بوک اشاره کرد. در گزارش امسال این موسسه آمده است که پنجمین جایگاه این جدول به کمپانی Visa تعلق گرفته و ارزش آن در سال 2020 معادل 186.8 میلیارد دلار تخمین زده شده است که نسبت به سال گذشته رشدی 5درصدی نشان می دهد. این برند در سال 2019 نیز پنجمین برند دنیا بود و با اینکه انتظار داشت درآمد و ارزش بیشتری کسب کند اما ناکام ماند.

 برند علی بابا نیز با ارزش 152.5میلیارد دلار در رده ششم این لیست ایستاد که این رقم نشان از رشد 16درصدی ارزش این برند نسبت به سال 2019 دارد. سال گذشته علی بابا در رده هفتم با ارزش ترین برندهای دنیا ایستاده بود و البته هرچند امسال یک رتبه بالاتر رفته ولی به هرحال از چشم‌اندازش عقب تر است و کرونا را عامل این موضوع می داند.تنسنت، فیس بوک، مک دونالد و مسترکارد نیز در رده های هفتم تا دهم قرار گرفتند. گزارش2020 BrandZ همچنین نشان می دهد که کمپانی چینی تنسنت با رشد 15درصدی نسبت به سال 2019، ارزشی 150.9میلیارد دلاری خواهد داشت. این برند سال گذشته هشتمین برند باارزش جهان بود و در سال جاری میلادی رتبه هفتم را ازآن خود کرده است.

فیس بوک هم که سال 2019 عنوان ششمین برند باارزش دنیا را به خود اختصاص داده بود امسال در ردیف هشتم نشست. این برند که تخمین زده می‌شود تا پایان 2020 ارزشی 147.1میلیارد دلاری داشته باشد نسبت به سال گذشته با کاهش ارزش 7درصدی مواجه شده است.ارزش مک دونالد 129.3میلیارد دلار عنوان شده که این رقم نشان از کاهش یک درصدی ارزش این برند نسبت به سال 2019 دارد. این برند در سال گذشته هم در رتبه نهم قرار داشت.

مسترکارد نیز برای نخستین بار به جمع 10 برند برتر جهان ورود کرده و انتظار می رود ارزش آن در سال 2020 به حدود 108.1میلیارد دلار برسد که نشان از رشد 18درصدی نسبت به سال 2019 دارد. این برند به دلیل عملکرد مالی مناسب و تراکنش های متعددی که در دوران کرونا داشته برای نخستین بار به 10 برند برتر راه یافته و در جایگاه دهم ایستاده است.

تازه واردان لیست

5 برند تازه وارد در جمع 100برند برتر جهان وجود دارد که دو مورد آنها چینی هستند؛ یکی از آنها اپلیکیشن تیک تاک و دیگریBank of China است و بعد از آن همUnitedHealthcare با رتبه 86، برند لانکوم با رتبه 98 و پپسی با رتبه 99 جای گرفته اند. این درحالی است که سال گذشته 4برند چینی تازه وارد بودند و می توان گفت که درمجموع، حالا 17 برند چینی در جمع 100برند برتر دنیا جای گرفته اند.

این گزارش همچنین یادآور شده است که نیمی از برندهای برتر لیست 100برند برتر جهان، امریکایی هستند و یک چهارم آنها هم آسیایی که دراین میان البته 17 برند چینی هستند و دو مورد یعنی علی بابا و تنسنت نیز در میان 10 برند برتر قرار دارند. دو برند تویوتا و  NTT هم از ژاپن در بین 100 برند برتر جهان جای گرفته اند.

طبق این گزارش، امسال همچنین به دلیل تأثیر کروناویروس برخی برندهای حوزه پزشکی که با فناوری پیوند خورده اند در بین برترین برندهای جهان دیده می شوند. باید گفت که  برندهای مرتبط با  حوزه سلامت، ره صدساله را یک شبه پیمودند چراکه در بحران کرونا، توانمندی های این بخش بیشتر به چشم آمد.