۰ نفر

آغاز آزمایشی فعالیت ربات فروشنده در ژاپن

۲۶ تیر ۱۳۹۹، ۲۰:۵۹
کد خبر: 453184
آغاز آزمایشی فعالیت ربات فروشنده در ژاپن

یک ربات که ظاهرش شبیه کانگورو بوده و قادر است به چیدن بسته های ساندویچ و نوشیدنیها در قفسه های فروشگاه بپردازد، از ماه آینده فعالیت آزمایشی خود را در یک فروشگاه ژاپنی آغاز می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شرکت تله اگزیستنس که سازنده این ربات است، ابراز امیدواری کرده که به راه افتادن موج اتوماسیون خرده فروشی کمک کند.

شرکت "فامیلی مارت" که اداره کننده فروشگاه محل آزمایش این ربات است، اعلام کرده که قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ از رباتهای کارگر در ۲۰ شعبه خود استفاده کند. در ابتدا این رباتها از راه دور کنترل خواهند شد تا این که هوش مصنوعی آنها بتواند حرکات انسانی را تقلید کند. شرکت لاسون که از رقیبان "فامیلی مارت" است، نخستین ربات خود را از سپتامبر به کار می گیرد.

این ایده که تله اگزیستنس نام دارد، نخستین بار چهار دهه پیش از سوی سوسومو تاچی، استاد دانشگاه توکیو و یکی از موسسان این استارتاپ پیشنهاد شد. شرکت آنها توسط شرکت سرمایه گذاری فناوری سافت بانک و اپراتور تلفن همراه KDDI در ژاپن و همچنین سرمایه گذاران خارجی نظیر شرکت هواپیماسازی ایرباس تامین مالی شد. این شرکت ربات خود را "مدل تی" نامگذاری کرد.

این ربات به شکلی طراحی شده تا خریداران احساس راحتی بیشتری داشته باشند زیرا مردم نسبت به رباتهایی که بیش از حد شبیه انسان هستند ممکن است حس ناخوشایندی پیدا کنند.

رباتها هنوز در مکانهای عمومی جا نیافتاده اند. اگرچه رباتها در کارخانه ها عملکرد بهتری از کارگران انسانی دارند اما هنوز برای انجام وظایف ساده در محیطهای شهری غیرقابل پیش بینیتر، دچار مشکل هستند. حل مشکل عملکرد می تواند به شرکتها در کشورهای صنعتی به خصوص کشورهایی مانند ژاپن که با پیری سریع جمعیت روبرو هستند، کمک کند با کمبود نیروی کار کنار بیایند. شرکتهایی که از شیوع ویروس کرونا ضربه خورده اند هم ممکن است نیاز داشته باشند با افراد کمتری فعالیت کنند.

جین توموئیکا، مدیرعامل شرکت سازنده این ربات اظهار کرد که از زمان شیوع کووید ۱۹، هتلها، رستورانها و حتی شرکتهای نفت و گاز با این شرکت تماس گرفته اند.

به گفته تله اگزیستنس، استفاده از اپراتورهای انسانی با عینکهای واقعیت مجازی و کنترلهای حسگر حرکتی برای تعلیم دادن به این رباتها، هزینه روباتیک خرده فروشی را در مقایسه با برنامه ریزی پیچیده ای که به سخت افزار بیشتر و ماهها زمان برای تکمیل نیاز دارد، ۱۰ برابر کمتر می کند.

بر اساس گزارش رویترز، تاکئو کاناده، دانشمند هوش مصنوعی و رباتیک در دانشگاه کارنگی ملون آمریکا که در فوریه به عنوان مشاور به تله اگزیستنس پیوست، اظهار کرد: رباتهای آینده این شرکت می توانند در بیمارستانها هم مورد استفاده قرار گیرند و پزشکان به کمک آنها برخی از اعمال را از راه دور انجام دهند. اما ممکن است ۲۰ سال زمان نیاز باشد تا رباتها بتوانند در خانه مردم کار کنند.