۰ نفر

فصل جدید در صنعت حمل بار در راه است

یکه‌تازی برای حمل بار بدون راننده

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۳
کد خبر: 450852
یکه‌تازی برای حمل بار بدون راننده

یک استارتاپ با فعالیت در زمینه کامیون‌های خودران قصد دارد با به‌دست آوردن سرمایه‌ای قابل توجه، رقبایش را پشت سر بگذارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در حالی ‌که همه‌جا صحبت از خودروهای سواری بدون راننده و فناوری خودران‌های درون‌شهری است، یک استارتاپ در آمریکا و چین می‌کوشد تا هرچه سریع‌تر، کامیون‌های خودران خود را وارد بازار کند و فصل جدیدی از صنعت حمل بار را در دنیا بگشاید.

جذب سرمایه ‌گذار

استارتاپ TuSimple که در زمینه ساخت کامیون‌های بدون راننده فعالیت دارد و توسط شرکت‌های سینا، ان‌ویدیا، یوپی‌اس و تایر1، حمایت می‌شود، به‌دنبال دریافت یک سرمایه بزرگ از حامیان خود است. منابع مختلف خبری گزارش کرده‌اند که این استارتاپ، بانک «مورگان استنلی» را برای اینکه سرمایه خود را به 250میلیون دلار افزایش دهد، به‌خدمت گرفته است و می‌خواهد گام‌های بلندی در راه توسعه خود بردارد. وب‌سایت تک‌کرانچ در این خصوص نوشته است که بانک مورگان استنلی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در TuSimple را به این شرکت فرستاده تا خود در این خصوص تحقیق و با مسئولان مربوطه گفت‌وگو کنند. البته این استارتاپ، نظری در این خصوص منتشر نکرده است. جست‌وجوی سرمایه جدید در حالی صورت می‌گیرد که TuSimple در رقابتی نفس‌گیر با شمار زیادی از رقبایش در حال تلاش است.
آشنایی با استارتاپ TuSimple

این استارتاپ یک شرکت منحصربه‌فرد در گروه کامیون‌های بدون راننده است. TuSimple در سال2015 و زمانی تاسیس شد که بیشتر توجهات و سرمایه‌گذاری‌ها روی صنعت خودروهای خودران متمرکز بود و سازندگان در پی ابداع خودروهای سواری خودمختار و خصوصا تاکسی‌های بدون راننده بودند. ضمن اینکه باید اضافه کنیم، دفتر مرکزی این استارتاپ در شهر سن‌دیه‌گو واقع شده است.

گوگل پیشگام بود

ساخت کامیون‌های بدون راننده امری گمنام بود و کسی به آن توجهی نداشت تا اینکه مهندسان مشهور گوگل، اوتو (Otto) را راه‌اندازی کردند؛ یک شروع برای کامیون‌های خودران که به‌سرعت توسط شرکت اوبر در آگوست سال2016 خریداری شد. اواخر سال2017 میلادی، استارتاپ TuSimple مبلغ 55میلیون دلار را با برنامه‌ریزی برای آزمایش این کامیون‌ها در چین و آمریکا جمع‌آوری کرد. تا سال2018، این استارتاپ آزمایش در جاده‌های عمومی را آغاز کرد. برای نخستین‌بار مسافت 120مایلی بین توسان و فونیکس در آریزونا به‌وسیله یک کامیون بدون راننده طی شد. همین آزمایش در شانگهای نیز به انجام رسید.

تلاش سایر شرکت‌ها

اما دیگران هم بیکار نبودند و آزمایش‌هایی در این خصوص انجام دادند. ظرف 2سال گذشته، 3شرکت Ike، کودیاک روباتیکس و ویمو (Waymo) هم به تست کامیون‌های خودران خود پرداختند. ویمو از سال2017 درباره یک کامیون خودران صحبت می‌کرد، اما سرانجام در‌ ماه آوریل سال2019 موفق شد نخستین نمونه خود را به حرکت درآورد. آنها برای این کار مهندسان و متخصصان بسیاری را به‌خدمت گرفته بودند.

وجه تمایز

TuSimple به دلایل مختلفی متمایز است و نسبت به دیگران برتری نسبی دارد. این استارتاپ توانسته تاکنون بیش از 298میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند و ارزش شرکت خود را به بیش از یک میلیارد دلار برساند که این موضوع، TuSimple را به یک تک‌شاخ تبدیل کرده است. آنها شرکای قدرتمندی همچون یو پی اس را در کنار خود دارند که می‌تواند یک برتری خاص به‌حساب آید. این استارتاپ همچنین دارای مراکز تحقیق و توسعه عملیات‌های آزمایشی در چین و ایالات متحده است. کارهای مربوط به تحقیق و توسعه در پکن و سن‌دیه‌گو انجام می‌شود و مراکز تست در شانگهای و توسان قرار دارند.

معضلات پیش رو

به‌دلیل روابط متزلزل بین آمریکا و چین، وضعیت این استارتاپ کمی دگرگون شده است. برخی از نخستین سرمایه‌گذاران TuSimple از چین هستند و حتی سرمایه‌گذارانی از هنگ‌کنگ هم وجود دارند. با این حال، آنها همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهند.

تداوم آزمایش‌ها

از‌ ماه مارس2020، این استارتاپ هر هفته حدود 20سفر با ناوگانی از کامیون‌های خودمختار خود بین آریزونا و تگزاس انجام می‌دهد. در این آزمایش بزرگ، 40دستگاه کامیون خودران حضور دارند که زیرنظر متخصصان و مهندسان شرکت حرکت می‌کنند. در عین حال برای اطمینان بیشتر و رعایت نکات ایمنی، هر وسیله‌نقلیه یک راننده را به‌عنوان ذخیره در اختیار دارد تا درصورت بروز مشکل، کنترل کامیون به‌وسیله راننده به دست گرفته شود.

استارت با اوتو

ساخت کامیون‌های بدون راننده امری گمنام بود و کسی به آن توجهی نداشت تا اینکه مهندسان مشهور گوگل، اوتو (Otto) را راه‌اندازی کردند؛ یک شروع برای کامیون‌های خودران که به‌سرعت توسط شرکت اوبر در آگوست سال2016 خریداری شد.