۰ نفر

واردات گوشی ۴برابر شد

۱۲ تیر ۱۳۹۹، ۹:۱۳
کد خبر: 450194
واردات گوشی ۴برابر شد

طبق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در سال گذشته مجموعا ۱۵ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۵۵۸ عدد تلفن همراه مسافری، وارداتی و تولیدی در سامانه همتا ثبت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در سال گذشته حدود سه میلیون و ۸۴۱ هزار گوشی همراه مسافری در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به ثبت سه میلیون ۴۰۲ هزار گوشی همراه مسافری در سال قبلش ۱۲.۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین واردات گوشی همراه در سال گذشته بیش از چهار برابر شده، به طوری‌که در سال 1397 و 1398 به ترتیب حدود دو میلیون و ۵۹۴ هزار و ۱۱ میلیون و ۱۲۸ هزار گوشی همراه وارداتی در سامانه همتا ثبت شده که حاکی از افزایش ۳۲۹ درصدی ثبت گوشی همراه وارداتی است.

در این میان آمارها حاکی از کاهش ۱۶.۳ درصدی تولید گوشی همراه در سال گذشته نسبت به سال 1397 است، به‌طوری که در سال 1398 و 1397 به ترتیب ۳۰۲ هزار و ۱۲۵ عدد و ۳۶۱ هزار و ۱۳۱ عدد گوشی همراه تولیدی در سامانه همتا ثبت شده است.

لازم به یادآوری است که آذر ماه سال گذشته انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مصرف کشور را به صورت ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه عنوان کرده و از احتمال تلاطم در بازار شب عید به علت مشکلات شرکت‌های واردکننده در زمینه تخصیص ارز و ثبت سفارش خبر داده بود. اما شیوع ویروس کرونا همه چیز را تغییر داد؛ به‌طوری که فروردین ماه امسال حسین غروی رام - رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی - از به صفر رسیدن عرضه موبایل در کشور پس از شیوع ویروس کرونا خبر داد. البته بر اساس این آمار میانگین واردات موباید در هر ماه در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۴۷ هزار عدد بوده است.