۰ نفر

فریب پیامک کلاهبرداری به اسم همتا را نخورید

۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱
کد خبر: 449950
فریب پیامک کلاهبرداری به اسم همتا را نخورید

در حالی که سایت رسمی سامانه همتا hamta.ntsw.ir است، کلاهبرداران برای فریب و سوءاستفاده کاربران، پیامک‌هایی به همراه لینک سایت‌های فیشینگ ارسال می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود یا ممکن است اطلاعات شخصی کاربران را دریافت کرده و از آن سوءاستفاده کنند.

پس از اجرای طرح رجیستری، ارسال پیامک‌هایی به اسم همتا به همراه آدرس‌های جعلی و صفحه‌هایی که مانند سامانه همتا طراحی شده، اتفاق تازه‌ای نیست اما هر بار به روشی صورت می‌گیرد. پیش از این بارها اتفاق افتاده که پیامکی برای برخی افراد ارسال و از آنها خواسته شده جهت جلوگیری از قطع شدن تلفن همراه، مبلغی را پرداخت کنند. در یکی از جدیدترین نمونه‌های این کلاهبرداری، با هدایت کاربران به سایت‌های فیشینگ، اطلاعات را از آنها درخواست می‌کنند.

16

این درحالی است که با مراجعه به وب‌سایتی که لینک آن در پیامک آمده است، متوجه می‌شویم این وب‌سایت فیلتر شده است. اما از آن‌جایی که این روزها بیشتر کاربران برای مراجعه  به وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فیلترشده، از فیلترشکن استفاده می‌کنند، متوجه این موضوع نخواهند شد. درصورتی که با فیلترشکن وارد این سایت شوید، با سایتی مواجه خواهید شد که بسیار شبیه به سامانه همتا طراحی شده و متاسفانه کاربران بدون توجه به آدرس سایت که اشتباه است، فریب صفحه‌ای که مشابه سایت اصلی طراحی شده را می‌خورند.

کانال رسمی آموزش و اطلاع‌رسانی ثبت تلفن همراه (رجیستری) هم بارها هشدار داده که این روش، یکی از شیوه‌هایی است که کلاه‌برداران برای دستبرد زدن به حساب بانکی افراد از آن استفاده می‌کنند. از طرفی کاربران باید توجه داشته باشند هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه طرح ثبت تلفن همراه، از طریق سرشماره پیامکی HAMTA انجام می‌شود. ازطرفی سایت رسمی سامانه همتا hamta.ntsw.ir و سایت اطلاع‌رسانی همتا hamtainfo.ntsw.ir است و سامانه همتا دامنه دیگری ندارد.

17

همچنین درصورتی که به درگاه‌های بانکی هدایت شدید، همواره پیش از هرگونه پرداخت حتماً باید از اعتبار درگاه پرداخت مطمئن شوید. ویژگی‌های اولیه درگاه پرداخت معتبر شامل عبارت https و همچنین علامت تأیید سرویس‌دهنده (معمولاً به‌صورت قفل سبزرنگ) است که در ابتدای آدرس درگاه پرداخت وجود دارد. البته سامانه همتا برای انجام فرآیندهای خود وجهی دریافت نمی‌کند و انجام همه فرایندهای سامانه همتا رایگان  است.

18