۰ نفر

جهان با فناوری به جنگ «کرونا» می‌رود

۸ تیر ۱۳۹۹، ۵:۵۰
کد خبر: 449026
جهان با فناوری به جنگ «کرونا» می‌رود

«تدروس آدهانوم گبریسوس» رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داد «دنیا به وحدت ملت‌ها و همبستگی جهانی نیاز فراوان دارد و سیاسی کردن مسأله شیوع کرونا مهم‌ترین عامل اثرگذار در تشدید تعداد مبتلایان بوده است.» او در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد تاکنون نزدیک به 9.5 میلیون نفر از ساکنان کره خاکی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از بین آنها حدود 500 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا طی ماه‌های اخیر بارها سازمان بهداشت جهانی را به سوء مدیریت و پنهان کاری در مورد میزان شیوع ویروس کرونا متهم کرده است و این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که امریکا از نظر میزان شیوع و مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به این ویروس بدترین وضعیت را در سراسر جهان دارد. آدهانوم در آخرین صحبت‌های خود همچنین توضیح داد که اگر یک راهکار کاربردی برای مقابله با موج دوم شیوع ویروس کرونا وجود داشته باشد، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند است تا به شکل کارآمد این مشکل برطرف شود ولی فناوری چگونه و تا چه اندازه می‌تواند با این اتفاق مقابله کند؟

مقابله گوگل و اپل با کرونا

انتشار سریع ویروس کرونا موجب شد دولت‌ها اقدامات متفاوتی برای مقابله با آن انجام دهند و در این میان شرکت‌های خصوصی و استارتاپ‌های دیجیتالی هم دست به کار شدند تا با آخرین فناوری‌ها و نوآوری‌ها، جلوی شیوع هرچه بیشتر این ویروس را بگیرند. لتونی از جمله کشورهایی است که به لطف استفاده از فناوری‌های هوشمند ردیابی توانست کمترین میزان شیوع کرونا و فوت ناشی از ابتلا به این ویروس را در اتحادیه اروپا ثبت کند. از آنجایی که ضریب نفوذ تلفن همراه در لتونی بسیار زیاد است، دولت از همان ابتدا مذاکراتی را با شرکت‌های گوگل و اپل آغاز کرد تا اپلیکیشن مخصوص ردیابی مبتلایان به کرونا و هشدار به اطرافیان آنها را در اختیار عموم کاربران قرار گیرد.

دو شرکت گوگل و اپل با همکاری یکدیگر اپلیکیشن ویژه‌ای در این زمینه طراحی کردند که توسط سیگنال‌های فناوری بلوتوث احتمال قرار گرفتن در نزدیکی فرد مبتلا به ویروس کرونا را اطلاع می‌دهد. نسخه بعدی این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده است که نیاز به دانلود و نصب روی گوشی ندارد  بنابراین پیام‌های هشدار دهنده به‌صورت مستقیم برای تمامی کاربران منتشر می‌شوند.

در بخش دیگر دولت انگلیس این هفته اعلام کرد با همکاری سازمان ملی خدمات درمانی (NHS) در حال ساخت سیستمی مبتنی بر یک مدل ترکیبی است تا با استفاده از فناوری ردیابی مخاطبان، تمامی فعالیت‌های مبتلایان به کروناویروس را شناسایی کند و جلوی انتشار ویروس به دیگر افراد را بگیرد.

قوی‌ترین ابرکامپیوتر کرونایی

در حالی که مراکز فعال در حوزه فناوری هر کدام به نوعی سعی در مقابله با ویروس کرونا دارند، هفته گذشته یکی از ابرکامپیوترهای ژاپنی که از آن به‌عنوان سریع‌ترین و قوی‌ترین ابرکامپیوتر جهان هم یاد می‌شود به‌صورت ویژه برای مقابله و درمان ویروس کرونا به کار گرفته شد. این سیستم که «فوگاکو» نام دارد هفته گذشته توانست در فهرست «تاپ500» رتبه نخست را به‌عنوان سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان به خود اختصاص دهد.

فوگاکو به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند 415 کوادریلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد که این رقم 2.8 برابر سریع‌تر از ابرکامپیوتر «سامیت» است که توسط آزمایشگاه ملی «اواک ریج» امریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا قرار شده است که فوگاکو برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا و ارائه روش‌های درمانی کارآمد مورد استفاده قرار گیرد. ژاپنی‌ها می‌گویند با سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد دلاری در نظر دارند به کمک این ابرکامپیوتر از تأثیرات ویروس در جهان مدل‌‌سازی کنند و با ایجاد نقشه دقیق شیوع کرونا در مناطق مختلف، عوامل اصلی در انتشار آن را مشخص سازند. این امر می‌تواند سریع‌ترین روش برای جلوگیری از انتشار کرونا را مشخص کند.

مقابله با کرونا با روبات‌های ویروس‌یاب

پارک‌ها و تفریحگاه‌های سنگاپور این روزها شاهد حضور روبات هوشمندی هستند که فاصله‌گذاری اجتماعی را زیر نظر می‌گیرد و با متخلفان برخورد می‌کند. این روبات که شبیه به یک سگ کوچک ساخته شده است «بوستون داینامیک» نام دارد و پیش از این هم بارها در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. سگ زردرنگ روباتیک به دوربین‌ها و حسگرهای بی‌شماری مجهز شده است که می‌تواند بواسطه آنها فاصله میان افراد در فضاهای عمومی را تشخیص دهد و همچنین حسگرهای حرارتی در آن کمک می‌کند تا مبتلایان به کرونا در اماکن عمومی را شناسایی کند.

روبات شش پای «میلتون کینز» هم وظیفه مشابهی را در امریکا برعهده گرفته است و با حداکثر سرعت 4 مایل بر ساعت بین مردم حرکت می‌کند تا افرادی را که به احتمال قوی‌تر مبتلا به کرونا شده‌اند، شناسایی کند و مشخصات آنها را به مرکز مربوطه گزارش دهد.

روبات‌های «یو.وی.دی» در چین هم در بیمارستان‌های مرکز تشخیص کرونا به کار گرفته شده‌اند. این روبات‌ها سیستم بسیار قوی ماورای بنفش دارند و برای غیرفعال کردن شیوع ویروس در بدن بیماران به کار گرفته می‌شوند. سازمان ملل متحد نیز روبات‌هایی به‌ نام «زورا» را در کشور رواندا مورد استفاده قرار می‌دهد تا از این طریق بتواند جلوی شیوع هرچه بیشتر کرونا در این کشور را بگیرد.

اپلیکیشن‌های ضدویروس

در حالی که دو شرکت گوگل و اپل سرمایه‌گذاری گسترده ای برای توسعه اپلیکیشن ضدویروس انجام داده اند و انگلستان هم به کمک کارشناسان خود پروژه مستقل را در این زمینه پیش می‌برد، در آخرین خبرها گفته شد که دولت استرالیا روی پروژه‌ای به‌ نام «کوید-سِیف» کار می‌کند تا در نهایت اپلیکیشن هوشمندی با همین نام در اختیار کاربران قرار گیرد.

 «اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا که به‌صورت شخصی مدیریت این پروژه را عهده دار شده است در این خصوص گفت: «این یک سیستم محافظتی مهم در مقابل ویروس کرونا است. زمانی که قصد دارید در معرض نور خورشید قرار بگیرید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنید تا به پوست‌تان آسیب نرسد. اپلیکیشن جدید تا همین اندازه مقاوم است و استفاده از آن می‌تواند مشابه کرم‌های ضدآفتاب از بروز ویروس کرونا برای هر یک از مردم مفید باشد.»این اپلیکیشن مبتنی بر سیستم ردیابی مبتلایان فعالیت می‌کند و از زمان عرضه عمومی بین مردم صدها مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است. اپلیکیشن «کوید-سِیف» با استفاده از فناوری بلوتوث تمامی اطلاعات افرادی را که طی 21 روز گذشته با فرد مبتلا به کرونا در ارتباط بودند ذخیره می‌کند و به‌صورت هوشمند، حتی افرادی که در وسایل نقلیه عمومی با فرد مبتلا تماس داشته‌اند هم شناسایی می‌کند. تاکنون حدود 40 درصد مردم استرالیا این اپلیکیشن را روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کرده‌اند. پیش از این 130 کارشناس از کشورهای اروپایی مختلف که در یک گروه ویژه با یکدیگر همکاری می‌کنند از طراحی پلتفرم جدیدی خبر دادند که اپلیکیشن‌های ملی در کشورهای مختلف را به‌صورت یکپارچه مدیریت می‌کند تا مقابله با ویروس کرونا آسان‌تر شود. در آلمان نیز اپلیکیشن ویژه‌ای زیر نظر وزارت بهداشت و مراکز درمانی «روبرت کخ» و «هاینریش هرتس» طراحی شده است که به‌صورت ویژه برای مقابله با ویروس کرونا به کار گرفته می‌شود.شرکت گوگل ماه گذشته به تمام دولت‌های جهان اعلام کرده بود به منظور ارزیابی بهتر از میزان رعایت محدودیت‌های تردد در بحران کرونا می‌تواند بدون اعلام نام کاربران از داده‌های بیش از یک میلیارد گوشی تلفن همراه که به سیستم عامل اندروید مجهز شده‌اند استفاده کند تا مبتلایان و افرادی که با آنها در تماس هستند بسرعت شناخته شوند. در این میان شرکت مخابراتی «دویچه تلکام» و «تلفونیکا دویچلند» در اروپا نیز حجم گسترده‌ای از داده‌های بدون نام را در اختیار دولت‌ها قرار دادند تا ارزیابی دقیق‌تر از میزان رعایت مقررات محدودیت‌های ترددی امکان‌پذیر شود.البته باید توجه داشت اختلاف نظر در مورد بهترین رویکرد برای مقابله با ویروس کرونا همچنان وجود دارد و فناوری‌های در دست ساخت هنوز آزمایش خود را پس نداده‌اند تا مشخص شود که چقدر می‌توان به آنها اطمینان کرد. کارشناسان حوزه بهداشت و درمان هم بر این باورند شواهد کافی وجود ندارد تا ثابت شود این قبیل فناوری‌ها و نرم‌ افزارهای کاربردی می‌توانند با یک بلای عالمگیر مقابله کنند.