۰ نفر

داغ شدن و فست‌شارژ باتری چه تاثیری روی عمر آن دارد؟

۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۶
کد خبر: 448517
 داغ شدن و فست‌شارژ باتری چه تاثیری روی عمر آن دارد؟

آیا باتری گوشی جدید شما تمام روز را با یک بار شارژ کار می‌کند؟ آیا فکر می‌کنید یک سال دیگر هم همین شرایط را داشته‌باشد؟ باتری گوشی، به‌عنوان تنها بخش از سخت‌افزار گوشی که از همان روز اول کار انتظار خراب شدن تدریجی و کاهش عملکرد آن را داریم، وضعیت عجیبی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم،  خرابی باتری رایج‌ترین نگرانی صاحب هر دستگاه الکترونیکی شارژی جدیدی است و حرکت سازندگان به‌سمت استفاده از باتری‌های غیرقابل ‌تعویض به‌ بهانه ضدآب کردن گوشی که در اصل برای غیرقابل ‌تعمیر کردن گوشی و افزایش فروش انجام می‌شود، به جدی‌تر شدن این نگرانی می‌انجامد. به اینها فست‌شارژر‌ها، فناوری‌های جدید و البته انتظارات جدیدی را هم که از گوشی‌های هوشمند داریم، اضافه کنید تا به اهمیت موضوع باتری و عملکرد آن بیشتر پی ببرید. اینجاست که بازار شایعات و انواع اطلاعات نادرست درباره چگونگی نگهداری صحیح از باتری، عمر مفید آن و کارهایی که باید و نباید موقع شارژ باتری انجام دهید هم داغ می‌شود. از آنجا که با قیمت‌های فضایی و عجیب گوشی و قطعات جانبی آن در این روزها، پیشگیری بسیار بهتر از درمان است، بیشتر با نگهداری از باتری و باید‌ و نبایدهای آن آشنا می‌شویم.

  لیتیوم  ـ یون تا اطلاع ثانوی

تقریبا تمام تجهیزات الکترونیک فعلی از جمله لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند از باتری‌های قابل شارژ لیتیوم  ـ یون (li ـ‌ ion) استفاده می‌کنند. هرچند تلاش‌های بسیاری برای توسعه نسل جدیدی از باتری‌ها درحال انجام است و پیشرفت‌های خوبی هم به‌دست آمده، اما باید پذیرفت تا به‌وجود آمدن تغییرات ملموس و ورود باتری‌های دارای فناوری جدید به بازار، زمان بسیار درازی باقی مانده‌است. 

بیشتر تلاش‌های اخیر در زمینه بهینه‌سازی عمر باتری‌ها به خودروهای الکتریکی اختصاص داشته و در حوزه گوشی‌ها بیشتر بحث افزایش قابلیت صرفه‌جویی در مصرف و بهینه‌ کردن مقدار انرژی مصرفی مطرح است. مساله دیگر اندازه همیشه رو به افزایش باتری‌هاست که با افزایش اندازه صفحه نمایش و قدرت سخت‌افزاری گوشی‌ها رابطه‌ای مستقیم دارد. باتری‌های بزرگ‌تر برای رسیدن به۱۰۰درصد، ظرفیت ولتاژ بالایی لازم دارند و با آن‌که می‌توانند در این شرایط برای یک روز استفاده، انرژی کامل داشته‌باشند، تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند و در درازمدت عمر آنها کاهش می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت تا اطلاع ثانوی بهترین روش، رعایت مسائلی مثل پر نکردن کامل باتری و نیز توسعه روش‌های نرم‌افزاری برای کاهش مصرف اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل خواهد بود. 

  فست‌شارژ آسیبی به باتری شما نمی‌زند

یک شارژر معمولی، خروجی‌ای بین پنج تا 10 وات دارد، درحالی که شارژرهای فست‌شارژ می‌توانند تا هشت برابر این خروجی قدرت داشته باشند. برای مثال شارژر آیفون۱۱، فست شارژر 18 واتی دارد و گوشی‌های گلکسی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس، شارژرهای 25 واتی دارند. اما این تفاوت قدرت به‌معنی مخرب بودن این شارژرها نیست و در صورتی که گوشی یا شارژر شما مشکل سخت‌افزاری نداشته‌باشد، استفاده از شارژرهای سریع در درازمدت باعث آسیب به باتری شما و کاهش عمر آن نخواهدشد. به‌علاوه شارژرهای سریع به شما امکان می‌دهند در یک فرصت 15 دقیقه تا نیم‌ساعته شارژ باتری را به 50 تا 70درصد برسانید که می‌تواند برای نصف روز استفاده کافی باشد. همچنین به‌دلیل قابلیت باتری‌ها در دریافت حجم بیشتری از انرژی در مراحل اولیه شارژ، این کار به افزایش طول عمر کلی گوشی شما نیز کمک خواهدکرد.

  امکان شارژ بیش از حد باتری وجود ندارد

دیگر دوران نگرانی بابت شارژ نشدن بیش از حد باتری تمام شده چون در باتری‌های لیتیوم  ـ یون امروزی دیگر این مساله امکان‌پذیر نیست. درواقع مثل شارژرهای سریع، اگر مشکل سخت‌افزاری در سیستم وجود نداشته باشد و مدارها سالم باشند، امکان شارژ بیش از حد، افزایش دما و خرابی باتری بر اثر متصل ماندن بیش از حد به شارژر وجود ندارد. البته یادتان باشد پر شدن کامل باتری، آن را تحت فشار قرار می‌دهد، چراکه برای پر شدن باید ولتاژ بیشتری دریافت کند و این می‌تواند باعث صدمه دیدن باتری شود. 

اگر جزو افرادی هستید که گوشی خود را شب‌ها یا در طول روز به شارژ می‌زنند و گاه برای ساعت‌ها فراموش می‌کنند و کاربر اپل هستند می‌توانند از تنظیم Optimized Battery Charging استفاده کنند که باتری را در 80درصد شارژ نگه می‌دارد و پس از آن درست قبل از زمانی که معمولا باتری را از شارژر می‌کنید آن را به 100درصد می‌رساند. کاربران اندروید هم می‌توانند به‌صورت دستی همین کار را انجام دهند و باتری را بیشتر از 80درصد شارژ نکنند، هرچند ممکن است این کار زمان مفید کار گوشی را کاهش دهد، اما در درازمدت قطعا عمر باتری شما را بهبود خواهد بخشید.

   نگذارید کاملا خالی شود

خالی شدن کامل باتری هم می‌تواند به‌اندازه پر شدن کامل، عمر مفید آن را کاهش دهد. هرچند هر‌از گاهی بد نیست بگذارید باتری کاملا تخلیه شود تا با کالیبره شدن مجدد بهتر بتواند وضعیت شارژ و سلامت خود را نشان دهد. اما خالی شدن کامل باتری به‌خصوص به‌صورت مداوم، می‌تواند منجر به واکنش‌های شیمیایی ناخواسته‌ای در این قطعه شود که در درازمدت عمر آن را به‌شدت کاهش می‌دهند. بنابراین اگر قصد دارید باتری خود را در بهترین شرایط سلامتی نگه دارید، همیشه آن را در حدود 30درصد شارژ به برق وصل کنید و از کار کردن طولانی مدت با گوشی‌ای که باتری آن خالی است خودداری کنید. 

  دمای باتری را پایین نگه دارید

گرما اصلی‌ترین دشمن سلامت باتری شماست و در درازمدت باعث کاهش عمر و کیفیت عملکرد آن می‌شود. بنابراین سعی کنید گوشی را زیر نور مستقیم آفتاب، کنار پنجره یا روی داشبورد خودرو قرار ندهید تا دچار گرمازدگی نشود. یادتان باشد گرما دیدن بیش از حد باتری می‌تواند حتی منجر به آتش گرفتن و حریق هم شود. باتری‌های لیتیوم ـ یون در محیط‌های گرم‌تر از 30 درجه سانتی‌گراد عملکردشان را از دست می‌دهند و این دمای هوای این روزهاست، پس سعی کنید باتری گوشی‌تان زیاد گرم نشود.