۰ نفر

آیا کلید کاخ سفید در دستان فیس بوک است؟

۳ تیر ۱۳۹۹، ۷:۰۵
کد خبر: 447916
آیا کلید کاخ سفید در دستان فیس بوک است؟

سیاست شبکه‌های اجتماعی در غرب در سال‌های اخیر همواره به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم حمایت از سیاست‌های رئیس جمهوری امریکا بوده، ولی فیس‌بوک این هفته اعلام کرد تبلیغات سیاسی منتشر شده از سوی ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» را به علت مغایرت با موازین تعیین شده حذف کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این نخستین باری است که یک شبکه اجتماعی به‌صورت آشکار مخالفت خود را با مطالب منتشر شده از سوی ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا اعلام می‌کند و به همین خاطر مسأله مذکور بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

فیس بوک با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد در یکی از تبلیغات اخیر کمپین ترامپ نماد مثلث قرمز واژگون مورد استفاده قرار گرفت که پیش از این حکومت آلمان نازی برای متمایز کردن زندانیان در جریان جنگ جهانی دوم آن را به کار می‌برد. با وجود این ستاد انتخاباتی ترامپ ادعا کرد نماد مذکور ارتباطی به آلمان نازی ندارد و نشان یاد شده مربوط به گروه ضدفاشیست آنتیفا است.

قیام پلتفرم‌های اجتماعی - سیاسی

تا پیش از چهل و پنجمین دور انتخابات ریاست جمهوری امریکا و پیروزی ترامپ تصور بر این بود که روزنامه‌های این کشور با تعصب نسبت به دمکرات ها در جریان حمایت از نامزدها سنگ تمام می‌گذارند و بیشترین تأثیر را در اذهان عمومی دارند. آخرین دور انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به گونه‌ای دنبال شد که بخش اعظم روزنامه‌های بزرگ از «هیلاری کلینتون» حمایت کردند و البته نتیجه نهایی نشان داد کاندیدایی که تمرکز اصلی خود را بر شبکه‌های اجتماعی گذاشته بود به پیروزی رسید.

سال 2016 که ترامپ در انتخابات به پیروزی رسید 156 میلیون نفر از مردم امریکا در فیس‌بوک عضویت داشتند و بررسی‌ها نشان داد دوسوم آنها به‌صورت روزانه آخرین اخبار را از طریق همین شبکه اجتماعی دریافت می‌کردند. این مسأله موجب شد تأثیر فیس‌بوک بسیار گسترده‌تر از روزنامه‌های کاغذی باشد.

الگوریتم داخلی فیس‌بوک که براساس فناوری هوش مصنوعی توسعه یافته است مطابق سلیقه کاربران عمل می‌کند و بنابراین اگر با دوست خود در یک اتاق نشسته باشید، اخباری که فیس‌بوک برای شما و او منتشر می‌کند با یکدیگر متفاوت است. فیس‌بوک از همین قابلیت استفاده کرد تا با توجه به سلیقه سیاسی کاربران، اخبار پیرامون فعالیت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را متفاوت از آنچه در روزنامه‌ها به‌صورت یکسان برای همه مردم منتشر می‌شد به دست کاربران برساند و به عبارت دیگر مخاطبان خود را هدف گیری کند تا اخبار مطابق میل آنها منتشر شود. هم‌اکنون که دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک شده است و احزاب مختلف فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرده‌اند، شبکه‌های اجتماعی بار دیگر مورد توجه قرار گرفته‌اند. «جورج سوروس» که از او به‌عنوان پدر انقلاب‌های رنگی و رئیس بنیاد سوروس یاد می‌شود هفته گذشته اعلام کرده بود که «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس‌بوک به‌دنبال آن است که ترامپ در انتخابات پیش‌رو پیروز شود. او گفت:‌ «من فکر می‌کنم یک نوع عملیات غیررسمی کمک متقابل یا توافق پنهانی بین ترامپ و زاکربرگ صورت گرفته است. فیس‌بوک برای انتخاب مجدد ترامپ تلاش بسیار زیادی انجام می‌دهد و رئیس جمهوری کنونی امریکا هم برای محافظت از فیس‌بوک سعی می‌کند تا این وضعیت تغییر نکند. این موضوع برای انتخابات سال 2020 بسیار نگران‌کننده است و اگر شرایط به همین شکل پیش برود از هم‌اکنون می‌توان رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده را مشخص کرد.»نامه طولانی که ژانویه امسال توسط یکی از مدیران قدیمی فیس بوک با نام «اندرو بازوث» در شبکه داخلی این شرکت منتشر شد نشان داد کمپین تبلیغات دیجیتال ترامپ سال 2016 میلادی به کمک فیس‌بوک و توئیتر موفق به پیروزی شد.بازوث در نامه خود نوشته بود:‌ «انتخاب دوباره ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور، شرکت فیس بوک را در مرکز توجه قرار می‌دهد. اگر قرار باشد این سؤال را مطرح کنیم که آیا این شبکه اجتماعی به انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس جمهوری امریکا کمک کرده است یا نه، پاسخ من مثبت است. البته دلایل من با آنچه در ذهن شما وجود دارد متفاوت است. دلیل برنده شدن ترامپ اخبار جعلی روسیه یا رسوایی مؤسسه اطلاعاتی و داده کاوی «کمبریج آنالیتیکا» نبوده است. فیس‌بوک نباید سیاست‌های تبلیغات سیاسی خود را تغییر دهد؛ زیرا جلوگیری از پیروزی ترامپ در انتخابات سوءاستفاده از قدرت به حساب می‌آید.»هم‌اکنون شخصی به‌ نام «براد پارسکیل» مدیریت کمپین تبلیغات دیجیتالی ترامپ برای انتخابات 2020 را عهده‌دار شده است و به‌صورت ویژه روی فیس‌بوک تمرکز دارد.

تبلیغات اجتماعی- سیاسی

ستاد انتخاباتی ترامپ از مدتی پیش فعالیت‌های خود را برای انتخابات 2020 ریاست جمهوری امریکا آغاز کرد و هفته گذشته آگهی تبلیغاتی حاوی مثلث قرمز به علت آنچه مغایرت با موازین شناخته می‌شود، از شبکه اجتماعی فیس‌بوک حذف شد و این شرکت توضیح داد که نماد مذکور برای مشخص کردن زندانیان جنگ جهانی دوم از سوی آلمان نازی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و این تبلیغ سیاست‌های آنها را برای مقابله با نفرت پراکنی نقض می‌کند.

 «ناتانیل گلیچر» رئیس بخش سیاست‌های امنیتی فیس‌بوک در این خصوص گفت:‌ «اجازه نمی‌دهیم نمادهایی که نفرت پراکنی یا اندیشه‌های منفور را بین مردم رواج می‌دهند روی این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند و تنها در شرایط نفی و محکومیت این نمادها اجازه استفاده از آنها وجود دارد. نماد مثلث قرمز وارونه در این تبلیغ مربوط به آلمان نازی و کشتارهای دسته جمعی می‌شد و به همین خاطر ما آن را بسرعت حذف کردیم.» مدت کوتاهی پیش از این اتفاق، شبکه اجتماعی توئیتر نیز برای نخستین بار توئیت‌های ترامپ را به‌دلیل نقض مقررات این شبکه اجتماعی پنهان کرد، البته در این اتفاق پیام‌های ترامپ حذف نشد و توئیتر در بیانیه خود اظهار داشت: «این توئیت در راستای گسترش خشونت است و با وجود این به‌دلیل منافع عمومی کاربران می‌توانند در صورت تمایل روی کلمه «مشاهده» کلیک کنند تا آن را در اختیار بگیرند.»در این میان فیس‌بوک و اینستاگرام برای آنکه ظاهر فعالیت‌های خود را در جریان انتخابات بحث برانگیز 2020 ریاست جمهوری امریکا عاری از هرگونه مشکل نمایان کنند با انتشار بیانیه‌های مجزا اعلام کردند که به کاربران امکان می‌دهند در صورت تمایل، تبلیغات سیاسی را در بخش اخبار برای خود مسدود کنند.

زاکربرگ در این خصوص گفت: «برای آن دسته از کاربرانی که از تبلیغات سیاسی خسته شده‌اند و ترجیح می‌دهند دور از هیاهوی سیاستمداران به زندگی خود ادامه دهند، امکان مسدود کردن تبلیغات انتخاباتی وجود دارد.»

البته به نظر نمی‌رسد که این تصمیم بر درآمدهای چندین میلیارد دلاری فیس‌بوک در جریان انتخابات تأثیر نگذارد.

گفتنی است شبکه اجتماعی فیس‌بوک همزمان با امکان مسدودسازی آگهی‌های تبلیغاتی سیاسی، قابلیت‌های جدیدی را برای تشویق به شرکت در انتخابات امریکا و اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر به رأی دهندگان در نظر گرفته است. این شرکت یک گروه ویژه از کارشناسان را تحت عنوان «مرکز اطلاع‌رسانی انتخاباتی» در اختیار دارد و به کمک آنها و البته با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، تبلیغات سیاسی را به‌صورت هدفمند برای کاربران منتشر می‌کند. قرار است این سرویس جدید که به‌صورت همزمان برای اینستاگرام هم ارائه می‌شود، اطلاعات مورد نظر را از مقامات رسمی ناظر بر انتخابات ایالتی و همچنین منابع محلی دریافت کند و خبرهایی نظیر نحوه ثبت‌نام، حوزه‌های رأی گیری، میزان رأی دادن مردم و... در آن منتشر شود. نحوه فعالیت مرکز اطلاع‌رسانی انتخاباتی فیس‌بوک نظیر مرکز ویژه این شبکه اجتماعی برای انتشار ویروس کرونا عمل می‌کند که طی چند ماه گذشته آخرین اخبار و اطلاعات را در اختیار کاربران قرار داد. زاکربرگ ادعا می‌کند تلاش‌هایی را که تاکنون از سوی روسیه و دیگر دولت‌ها برای ایجاد مداخله در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا صورت می گرفت ، متوقف کرده است و این مسأله نشان می‌دهد که سیستم‌های امنیتی آنها قوی‌تر از گذشته عمل می‌کند. انتقادات فعالان چپ و دموکرات‌های امریکا که پیش از این مطرح شده بود، حکایت از نفوذ روسیه بر دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا از طریق شبکه اجتماعی فیس‌بوک و تغییر در روند انتخابات داشته است و همچنین شبکه اجتماعی فیس‌بوک به انتشار اخبار جعلی به نفع کمپین‌های تبلیغاتی ترامپ متهم شده بود که البته تمامی این اقدامات را تکذیب کرد.لازم به ذکر است چهل و ششمین انتخابات ریاست جمهوری امریکا نوامبر 2020 برگزار می‌شود و قرار است طی آن «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» با یکدیگر رقابت کنند.