۰ نفر

تلفن همراه 30درصد گران می‌شود

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۲۰
کد خبر: 435256
تلفن همراه 30درصد گران می‌شود

این روزها و در کوران شیوع بیماری کرونا، بازار تلفن همراه به‌علت تعطیلی و کاهش واردات حال و روز خوبی ندارد بخصوص که بعد از بازگشایی کسب و کارها، بحث تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها نیز متوقف شده و این اقدام ممکن است حال و روز بازار تلفن همراه را در ماه‌های آینده ملتهب‌تر کند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، درباره روزهای کرونایی بازار تلفن همراه و برای خروج از وضعیت کنونی و پیش‌بینی آینده این کالا به سراغ واردکنندگان و صنف تلفن همراه رفتیم و نظر آنها را جویا شدیم.

 کمبود کالا در ماه‌های آینده

«بعد از 15 سال، امسال اولین سالی است که خرید و فروش پررونق در بازار تلفن همراه شب عید نداشتیم و شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بازار تأثیری بسیار منفی روی صنف تلفن همراه و واردکنندگان گذاشته است.»

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه و لوازم جانبی با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر به‌دلیل نبود شرایط مناسب خرید و فروش و حضور کم رنگ مصرف‌کنندگان و صنوف، مجموعه زنجیره تأمین و توزیع موبایل برای پرداخت تعهدات مالی از جمله بیمه، مالیات، اجاره بها و... نیز با مشکل مواجه شده است.

اسحاقی با اشاره به اینکه در دوماه گذشته به علت کرونا با کاهش تقاضای نسبی مواجه بودیم، افزود: ولی از آنجایی که این کالا دیگر جزو سبد خانوار است و در زمینه‌های مهمی از جمله آموزش آنلاین و دورکاری و جلسات غیرحضوری و امور بانکی آنلاین و... به‌عنوان ابزار اصلی ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. البته در شرایط قرنطینه بخشی از تقاضاها به سمت فروشگاه‌های آنلاین هدایت شدند و نیازهای ضروری مردم از این بخش تأمین شد.

این فعال حوزه تلفن همراه گفت: مصرف سالانه تلفن همراه تقریباً 14 میلیون دستگاه است و سال گذشته بیش از 15 میلیون عدد دستگاه تلفن همراه وارد کشور شد که اکثر آنها از رویه واردات تجاری و حدود 100 تا 150 دستگاه هم از رویه مسافری ماهانه وارد کشور شد. با شروع به فعالیت بازار تلفن همراه همچنان تقاضا وجود دارد و از آنجایی که حدود 2 میلیون دستگاه روشن نشده در ابتدای اردیبهشت ماه در کشور وجود دارد در این ماه هم مشکل جدی کمبود کالا نخواهیم داشت ولی اگر فرآیندهای واردات این کالا تسریع نشود در ماه‌های دیگر با کمبود کالا مواجه خواهیم شد. بنابراین نیاز به برنامه‌ریزی اصولی و بلندمدت برای تأمین و توزیع کالای تلفن همراه بخصوص مدل‌های متوسط به پایین که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد، داریم.

وی با بیان اینکه واردات تا 21 فروردین افت محسوسی داشت و رقم آن به‌دلیل بسته بودن مرزها و نبود پرواز‌ها و مشکل انتقال پول و تعطیلی شرکت‌ها به زیر 500 هزار دستگاه رسید، افزود: از ابتدای اردیبهشت ماه شرکت‌های واردکننده با رعایت ضوابط اجرایی سازمان حمایت در حوزه فروش و خدمات برای تسریع تأمین کالا و انتقال به سطح عرضه تلاش می‌کنند اما تقاضا برای ثبت سفارش از سوی شرکت‌های واردکننده بالا است و فرآیند تأیید ثبت سفارش‌ها زمانبر شده است. از سوی دیگر در حوزه تخصیص ارز مشکلات عدیده‌ای وجود دارد به طوری که نه تنها تخصیص ارز طولانی شده، بلکه میزان آن نیز کاهش یافته است.  اسحاقی معتقد است اکنون در گمرک با دپو کالا مواجه هستیم و اگر ارز به آنها تخصیص ندهند و به بازار تزریق نکنند، دچار مشکلات عدیده دیگری نیز خواهد شد پس  باید این روند تسریع و ارز برای واردات تأمین شود.

وی در ادامه افزود: در حوزه تأمین و خرید ارز از مراجع رسمی و صادرکنندگان کشور و انتقال آن به ذینفعان خارجی، برای واردات کالا در شرایط کنونی نیز دغدغه‌هایی وجود دارد که امیدواریم  با هماهنگی و همکاری  اصناف و بازرگانان و تصمیم‌گیران در وزارت صمت و بانک مرکزی، این مسیر سخت سهل شود. نیاز است مسئولان دولتی با همکاری بازرگانان و انجمن تخصصی مربوطه کارها را تسریع کنند تا شاهد کمبود جدی کالا در کشور و به تبع آن افزایش قیمت آن نباشیم.

این فعال بازار تلفن همراه اعتقاد دارد اگر توجه ویژه‌ای برای تأمین و تنظیم بازار این کالای عمومی و پرتقاضا و تسهیل فرآیندهای اجرایی واردات آن صورت نگیرد، تعادل عرضه و تقاضا به هم می‌ریزد. از سوی دیگر واردات از مبادی غیررسمی و واردات رویه مسافری نیز رونق می‌یابد که این روش واردات نه به نفع دولت است نه واردکننده رسمی و نه مصرف‌کننده.

اسحاقی در ادامه گفت: مهمتر اینکه بیش از 260 وارد‌کننده در حوزه واردات تلفن همراه فعال هستند که به‌طور میانگین 15 نفر پرسنل مشغول به کار دارند و بیش از 50هزار واحد صنفی با خطر رکود بی‌سابقه و زیاندهی و عدم امکان تأمین هزینه‌ها روبه‌رو شده و پس از آن موج جدیدی از کوچک شدن صنوف و شرکت‌ها و تعدیل نیرو شروع خواهد شد.

 افزایش تقاضا در روزهای آتی

ابوالفضل ناصری سخنگوی اتحادیه تلفن همراه نیز اعتقاد دارد که با بسته بودن بازار تلفن همراه به مدت دو ماه خیلی از کسب و کارهای این صنف متضرر شده و کسبه با مشکل پرداخت اجاره بها و مالیات و دارایی نیز مواجه هستند، چرا که بهترین روزهای سال را برای درآمدزایی از دست داده‌اند.

ناصری گفت: با اینکه بازار تلفن همراه با رعایت اصول بهداشتی مصوب ستاد مقابله با کرونا باز شده ولی خرید و فروش فعلاً انجام نمی‌شود و بازار همچنان خلوت است و مردم در خانه‌ها مانده‌اند تا بیماری کرونا مهار شود.

این فعال تلفن همراه نیز با بیان اینکه تخصیص ارز به واردات این کالا متوقف شده است، افزود: اگر واردات تلفن همراه مهیا نشود بزودی با کمبود کالا مواجه خواهیم شد. چون اکنون تقاضا به‌دلیل دورکاری و آموزش مجازی بالا است، این قشر به تلفن همراه هوشمند و تبلت نیاز مبرم دارند هر چند در این میان عده‌ای از مردم از فروشگاه‌های آنلاین کالای مورد نظر خود را خریداری کرده‌اند به‌طوری که در این مدت فقط فروشگاه دیجی کالا 2 میلیون دستگاه تلفن همراه فروخته است.

ناصری گفت: عمده خریداران گوشی علاقه‌ای به خرید آنلاین ندارند و دوست دارند تلفن همراه خود را بعد از تست خریداری کنند به‌همین دلیل آنهایی که به تلفن همراه نیاز دارند منتظر هستند تا با پای خود به بازار مراجعه کنند بنابراین اگر این قشر به بازار مراجعه کنند با کمبود کالا مواجه خواهیم شد. حتی اگر بخواهند آنلاین هم خریداری کنند باز هم بازار آنلاین نیاز به کالا دارد.

وی افزود: هنوز مشخص نیست که  این بیماری تا چه زمانی خواهد بود بنابراین یکی از راه‌های تشویق مردم به خانه ماندن استفاده از این ابزارها برای خرید آنلاین و آموزش و... استفاده از تلفن همراه و تبلت است بنابراین نباید برای واردات آن تعلل کرد. سالانه 14 میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور می‌شود، اما هم‌اکنون واردات سخت شده و دولت باید هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا مثلاً هواپیمایی ماهان بتواند کالاهای خریداری شده را وارد کشور کند.

 ناصری درباره قیمت تلفن همراه نیز گفت: قیمت تلفن همراه به‌دلیل افزایش نرخ ارز بسته به مدل آن یک تا دو میلیون تومان بالا رفته است مثلاً آیفون مکس که 24 میلیون تومان در بازار به فروش می رفت به 27 میلیون تومان رسیده است و اگر کالا وارد نشود به‌دلیل کمبود کالا قیمت‌ها دوباره افزایش خواهد یافت.

 گوشی‌ها در انتظار ترخیص

رضا دیهیمی دیگر فعال حوزه تلفن همراه نیز معتقد است به‌دلیل قطع ارز نیمایی و ابطال تخصیص ارز به کالاهایی که در گمرک دپو شده است، حوزه تلفن همراه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند.

دیهیمی  گفت: از آنجایی که از اواسط اسفندماه به‌دلیل کرونا پروازها قطع و مرزها بسته شده حدود دو ماه است که تلفن همراه به کشور وارد نشده، بنابراین در ماه‌های آینده کمبود این کالا بشدت در بازار احساس خواهد شد از این‌رو باید هر چه سریعتر امکان واردات تلفن همراه به کشور فراهم شود.

این فعال حوزه واردات تلفن همراه افزود: باید به تلفن همراه نیز ارز نیمایی اختصاص دهند. اگر اقدام‌های فوری برای واردات انجام نشود با کمبود و به تبع آن افزایش قیمت تلفن

رو به رو خواهیم شد آن هم در شرایطی که مردم بشدت به علت دورکاری و مسائل از این دست نیاز به خرید تلفن همراه و تبلت دارند.

وی با بیان اینکه در دو ماه گذشته به‌دلیل افزایش نرخ ارز از 12 به 16 هزار تومان قیمت تلفن همراه نیز افزایش یافته است، گفت: اگر شرایط تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه مهیا نشود و خارج از صف به این کالا ارز اختصاص ندهند و ثبت سفارش نیز صورت نگیرد باید منتظر افزایش قیمت 30 درصد دیگر بر تلفن همراه و کمبود این کالا باشیم از این‌رو لازم است تا بانک مرکزی زمان تخصیص ارز را برای کالاهایی که در گمرک مانده است، تمدید کند.