۰ نفر

جف بزوس: به دوران پساکرونا خوش‌بینم

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
کد خبر: 432816
جف بزوس: به دوران پساکرونا خوش‌بینم

«جف بزوس» بنیان‌گذار و مدیرعامل آمازون، نامه سالانه خود به سهام‌داران این شرکت را که روز پنج‌شنبه گذشته منتشر شد، با نقل قولی از «دکتر سوس»، داستان‌نویس کودکان به پایان رساند: «وقتی اتفاق بدی می‌افتد، شما سه انتخاب دارید.

 می‌توانید اجازه دهید این اتفاق، شما را تعریف کند، اجازه دهید نابودتان کند یا قدرتمندتان سازد.» او در این نامه می‌گوید: «من در مورد اینکه جامعه، کدام یک از این سه گزینه را انتخاب می‌کند، خیلی خوش‌بینم.» او در این نامه که هر سال منتشر می‌کند تا دیدگاه‌ها و روایات خود و اعضای ارشد سازمان را در اختیار عموم قرار دهد، بسیاری از اقدامات آمازون طی شش هفته گذشته را در واکنش به کرونا هم مرور کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ او آمازون را در سال ۲۰۲۰ به ماشین قدرتمندی تشبیه کرده است که در این دوران هرج و مرج، از مسیرهای صعب‌العبور رد می‌شود تا محصولات، خدمات و شغل‌های مورد نیاز را به افراد و سازمان‌هایی که با این بحران همه‌گیر دست و پنجه نرم می‌کنند، برساند. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها در حال فروپاشی هستند، تقاضا برای خرید سهام آمازون و ارزش آن به اوج خود رسیده است. عصر پنج‌شنبه گذشته، ارزش سهام این شرکت حدود ۴ درصد افزایش یافت که این میزان در تاریخ این شرکت بی‌سابقه است و یک رکورد محسوب می‌شود. حالا ارزش بازار سهام این شرکت، ۲/ ۱ تریلیون دلار است. ثروت خود بزوس نیز که بخش اعظم آن از سهام آمازون است، با افزایش ۲۵ میلیارد دلاری در هفته‌های اخیر، حالا به ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده. از بین پنج میلیاردر جهان بر اساس شاخص وب‌سایت بلومبرگ، او در حال حاضر تنها کسی است که در سال ۲۰۲۰ ثروتش افزایش یافته. بزوس در ابتدای نامه به تلاش‌های آمازون در راستای تامین نیازهای مشتریانی که در خانه قرنطینه‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید که در حال حاضر، کالاهای ضروری که تقاضا برایشان زیاد است، در اولویت هستند؛ از جمله کالاهای اساسی خانوارها، محصولات پزشکی و مواد غذایی. او گفت گرچه فروشگاه‌های «هول‌فودز مارکت» (Whole Foods Market) همچنان باز هستند، اما این شرکت، سایر فروشگاه‌های حضوری خود را که کالاهای اساسی نمی‌فروشند، موقتا تعطیل کرده است.

همزمان با تعطیلی شش انبار این شرکت در فرانسه، این بحث مطرح می‌شود که از میان انبوه موجودی‌های این شرکت، کدام‌ها ضروری و کدام‌ها غیرضروری محسوب می‌شوند. به دنبال ابراز نگرانی اتحادیه‌های کارگران این شرکت در رابطه با سلامتی و شرایط کاری کارکنان و پیگیری قانونی این مساله، دادگاهی در فرانسه دستور داد که آمازون فقط کالاهای اساسی را تحویل دهد. این شرکت، گزینه‌های بیش‌فروشی و تخفیف‌های خود را که هدفشان، تشویق مشتری به خریدهای ناگهانی یا اتفاقی است، موقتا متوقف کرده. 

این شرکت قصد دارد 100 هزار نیروی جدید استخدام کند که چنین اتفاقی فقط در فصل تعطیلات می‌افتد. پرداخت‌ها نیز افزایش یافته است. بزوس می‌گوید که افزایش حقوق‌ها، حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه داشته که به مرور زمان بیشتر هم خواهد شد. او می‌گوید: «گرچه می‌دانیم که این کار هزینه دارد، اما معتقدیم که در این شرایط، کار درستی است.» این مشاغل، درست مثل استخدام‌های تعطیلات کریسمس، موقتی هستند. او در ادامه می‌گوید: «ما خوشحالیم که آنها وارد تیم ما می‌شوند تا شرایط به حالت عادی برگردد. پس از آن، امیدواریم که به کارهای سابقشان برگردند یا فرصت‌های شغلی جدید ایجاد شود.»

به گفته بزوس تعداد کارکنان مستقیم این شرکت در حال حاضر ۸۴۰ هزار نفر است. او اقداماتی که این شرکت برای محافظت از کارکنانش انجام داده را برمی‌شمارد و از آن جمله به تغییر در بیش از ۱۵۰ فرآیند عملیاتی اشاره می‌کند. او می‌گوید: «همزمان با تامین خدمات اساسی، تمرکز اصلی ما حفظ ایمنی و سلامت کارکنان‌مان در سراسر دنیاست. ما قدردان تلاش قهرمانانه آنها هستیم.»

اما این کارکنان، شرایط غیرمعمول و بعضا ناخوشایندی را تجربه کرده‌اند؛ به خصوص در اوایل شیوع ویروس در آمریکا و زمانی که شرکت در حال تعیین سیاست‌های جدید و تامین تجهیزاتی مانند محلول ضدعفونی کننده و ماسک برای کارکنان بود. گرچه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا در روز یازدهم مارس اعلام کرده بود که تمام شرکت‌های منطقه سیاتل باید هر روز دمای بدن کارکنان خود را چک کنند، اما هفته‌ها طول کشید تا این دستورالعمل در آمازون اجرایی شود.